Re: Gör jag rätt i detta???
PIC-ke skrev:
OOPS jag råkade beställa en C Eos 10D och blev lite rådvill angående val av objektiv. Så jag tryckte beställ på en Canon CAN EF 28-135/3,5-5,6 IS USM Är detta ett bra och prisvärt...he he val???
Jag har inte haft en "riktig" system kamera sen digital kameran gjorde sitt intåg och då ägde jag en Eos med 35-105 objektiv som jag var väldigt nöjd med.
Kan detta nya objektiv vara ett i Digitalt sätt likvärdigt eller bättre alternativ???
Eller bör jag byta till ett annat fort som attan??
MVH Nicke.
Det beror ju lite på vilka brännvidder du använder mest, själv skulle jag nog ha satsat på något mer vidvinkligt som zoom (20-35?), sen kanske ett 50/1.8(1.4) eller 85/1.8 vilka bådatvå är snäppet vassare än 28-135 zoomen.
Zoom är dock alltid trevligt att ha, även om ljusstyrkan inte är något att hänga i julgranen
Däremot så är ju IS trevligt.
Angående den optiska kvalitén så visst är 28-135:an bra, men jämfört med fasta gluggar och dyrare zoomar så är den inte helt perfekt, dock klart mycket bättre än de billigare konsumentzoomarna.
Det dukanske bör frågadig är om du behöver en zoom eller kan köra med fasta gluggar, det du vinner på fasta gluggar är ljusstyrka och skärpa, medan zoomen är mycket mer flexibel i hanteringen.
Redan på en D30 så ser man klart skillnad på en bild tagen med 28-135is och t.ex. 70-200/2.8 (eller 85/1.8), det är ändå rätt stor skillnad mellan gluggarna.
Jag tycker för övrigt att även 28-70/2.8L är rätt oskarp (även nedbländat till f11)
iallafall om man jämför med 70-200/2.8 optiken.