Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Din vanligaste tabbe?

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Vad är det?

Min vanligaste tabbe är att som t.ex. idag komma hem efter en hel dags fotograferande med en del fantastiska motiv som dök upp och upptäcka att av 250 bilder är de allra flesta oskarpa och oanvändbara, och det bara för att jag glömt att ställa tillbaka IS stabilizer knappen i läge "ON" på min Canon 24-105.

Fick i alla fall lite frisk luft ... suck.
 
Hur i he...te kann jag fota utan IS?

När detta är din vanligaste tabbe; hur kan du göra detta om och om igjen?
 
Senast ändrad:
Det låter ju inte så kul. Min vanligaste tabbe är att glömma att återställa exponeringskompensationen. Men om jag skriver det här kanske det hjälper mig att komma ihåg.
 
Min vanligaste tabbe...

...är nog, som tidigare nämnt, exponeringskompensationen. Ett par onödigt höga iso bilder brukar ju också hänga med hem (trots att det tar emot att erkänna).
 
Min vanligaste tabbe är att ta med för mycket utrustning på en vanlig promenad. Vanligast är objektiv som inte kommer till användning.
 
Det absolut vanligaste är när jag i manuellt läge råkar ändra bländare eller slutartid av misstag. Det näst vanligaste är när jag kör bländarprio och glömmer bort mig i mörka hörn på t.ex. fotbollsplanen och får slutartider på 1/125 eller liknande. Detta givetvis när det blir gradvis mörkare under en match...
 
Det finns visst ett ordspråk (sejende) som heter:

"Av skada blir man klok"

Jag har alltid protesterad mot detta.

"Av skada blir man dum!"

Mina tabber....hmmmmmm. Den vanligaste:

En gång hadda jag glömd att ladda batteriet :-(


Den skadan gjorde att jag kände mej dum.....
 
Det finns visst ett ordspråk (sejende) som heter:

"Av skada blir man klok"

Jag har alltid protesterad mot detta.

"Av skada blir man dum!"

Mina tabber....hmmmmmm. Den vanligaste:

En gång hadda jag glömd att ladda batteriet :-(


Den skadan gjorde att jag kände mej dum.....


Forget the battery!!
Turn it BackAgain.

Man är vad man heter.
 
Tror det är exponeringskompensationen som gäckat en tidigare, numera är det första grejjen jag kikar när jag startar kameran.


Men jag har en lustig incident, som lyckligtvis inte hör till vardagstabbarna.

Hadde med mig min Nikon F4s på galejj/party/tjobang ja kalla det vad ni vill. Men när mitt intresse för kameran svalnat dök det upp en trevlig tjej som ville låna kameran och fortsätta vår lilla nutidsdokumentation.
Sagt och gjort! Tjejjen bränner iväg med kameran och jagar motiv. Efter en svåruppskattad tid kommer hon tillbaks och ville tanka kameran med en ny rulle..

Snitsaren (jag själv) tog med van hand och lossade de två säkringarna och öppnade bakstycket, greppade rullen och RATSCHHHHH eller var det RITSCHHHH så kom hela filmremsan ur kameran. Glömde den lilla detaljen att spola tillbaka rullen först.

Handlingskraftig som jag blivit under kvällen, stoppade jag in filmrullen under tröjjan och kutade in på muggen. Hadde en vision att jag skulle rädda lite bilder genom att i mörkret snurra in remsan igen..... :cool:

Vad sägs? Är det party så är det....
 
Senast ändrad:
Tunnelseende

Min absolut vanligaste tabbe är att inte titta i bildens kanter när jag försöker komponera en bild. Jag blir alltid lika överraskad när jag senare ser vad jag råkat kapa av eller låtit komma med. Jag kämpar med det varje gång jag fotograferar.
Det är väl en form av tunnelseende :)

Hans
 
Att inte idas ta upp kameran ur väskan när jag ser ett motiv som jag gillar, för att omständigheterna inte känns rätt. Det kan vara att det är mycket folk som jag känner skulle störa mig eller att jag är "på väg" och inte är säker på att jag vill stanna upp, trots att det antagligen skulle löna sig.
 
Två gånger har det hänt att jag släpat med mig fotoutrustningen för en trevlig fotodag och upptäckt att minneskortet sitter kvar i datorn där hemma. :(
 
...är nog, som tidigare nämnt, exponeringskompensationen. Ett par onödigt höga iso bilder brukar ju också hänga med hem (trots att det tar emot att erkänna).

Att glömma att återställa iso är utan tvekan min vanligaste tabbe.

Exempel på vovve i iso 1600:
 

Bilagor

  • IMG_1400.jpg
    IMG_1400.jpg
    15.8 KB · Visningar: 361
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.