Advertisement

Annons

Din vanligaste tabbe?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det låter ju inte så kul. Min vanligaste tabbe är att glömma att återställa exponeringskompensationen. Men om jag skriver det här kanske det hjälper mig att komma ihåg.

Samma här... Speciellt när man fotar analogt, är det digitalt så hinner man ju se det innan man gör alltför stora misstag. Att framkalla en rulle med ett och ett halvt stegs underexponering på hälften av bilderna är sådär kul... :p
 
Fel (för högt) ISO och glömt att ställa om exponeringskompensationen erkänner jag som varande det vanligaste schabblet.

En gång, vid foten av Uluru (Ayers Rock), glömt reservbatteriet på hotellrummet till min Canon A1 (helt batteriberoende). Det löste sej nödtorftigt genom att min fru hade slut på negfilm i sin kompakt och fick den omladdad med Ektachrome. Reservbatteri, oavsett kameratyp, är sedan dess standard, i väskan eller byxfickan, till alla kameror när jag går ut.
 
Min vanligaste tabbe är att inte tillräckligt ofta kolla resultatet av blixtfotografering i manuellt läge utomhus, vid upplättningsfotografering av modeller.

Ljusets ändras hela tiden utomhus, så det är lätt att det plötsligt blir en helt annan exponering, så man gör bäst i att kolla resultatet ofta.
 
Använder självutlösare en del om jag inte har med trådutlösaren. Glömmer att ställa tillbaka kameran och undrar varför den inte reagerar :eek:) /FW
 
Det är inte min vanligaste tabbe, men mest irriterande ;

När jag började köra flexcolor så stötte jag på ett problem som upprepade sig några gånger.
När man kör in minneskortet så öppnas ett importerings fönster i flexcolor, som påminner om bridge.

Av gammal vana så tänkte jag att allt som visades i flexcolor redan var importerat, och öppnade enbart de foto som jag skulle jobba med.
Med bridge så har jagv anligtvis redan lagt över allt på HD'n, och öppnar CR2 filerna i bridge.

Men, flexcolor visar först allt på kortet , och sen måst man välja vad man vill importera.

Efter att jag öppnade ett par foto så glömde jag att impotera resten, och formaterade kortet nästa gång jag skulle fota.

Surt.
 
Eftersom jag kör med högre ISO så sällan som jag kan så glömmer jag också, precis som flera andra här, att ställa tillbaka den. Med tanke på att man ändå exponerar rätt och bilderna på LCDn alltid ser så krispiga och perfekta ut oavsett ISO, så märker jag det förstås inte förrän jag kommer hem och ser bilderna på datorn - då chansen att ta om fotona är borta.

Min trådutlösare har varit trasig en längre tid, och det innebär att jag också vrider hjulet till självutlösare och sen, en minut senare, inte fattar varför min kamera helt plötsligt inte tar något foto direkt när jag trycker på avtryckaren.
 
Vad är det?

Min vanligaste tabbe är att som t.ex. idag komma hem efter en hel dags fotograferande med en del fantastiska motiv som dök upp och upptäcka att av 250 bilder är de allra flesta oskarpa och oanvändbara, och det bara för att jag glömt att ställa tillbaka IS stabilizer knappen i läge "ON" på min Canon 24-105.

Fick i alla fall lite frisk luft ... suck.

Någon sa att bildstabilisering är överreklamerat!

Annars är mina vanligaste tabbar ISO-återställning och att ha glömt att ladda batteriet i kameran innan jag ska ut igen.
 
Samma här.
Glömmer ibland att ställa ner ISO efter att man haft den på 800-1600. En av nackdelarna på Nikon D40x är att det inte syns så lätt.
 
Fast häromdagen tog jag mig tvärs igenom Malmö för att fotografera en byggnad och fattade inte vad som stod på när kameran inte funkade. Kollade till slut displayen som sa "Inget minneskort isatt!"
Bara att åka hem och hämta det :(
 
Förmodligen är det motsatta mer ovanligt: "Fan, här sitter jag med minneskort utan kamera!!"
 
Att inte idas ta upp kameran ur väskan när jag ser ett motiv som jag gillar, för att omständigheterna inte känns rätt. Det kan vara att det är mycket folk som jag känner skulle störa mig eller att jag är "på väg" och inte är säker på att jag vill stanna upp, trots att det antagligen skulle löna sig.

Det känner jag igen! Skäms varje gång det händer...

Förutom det är nog "lutande horisont" det vanligaste, tycker alltid att jag håller rakt men när jag kollar bilderna så lutar det ofta...

/Per
 
Jag brukar gå igenom mina bilder lite snabbt i kameran och rensa bort dom som inte blivit bra. Har då råkat markera "ta bort alla bilder" och tryckt på "ja" Har iof bara hänt en gång, men jag är rädd för att det ska hända igen.
 
Härligt att läsa tråden och märka att man inte är själv om sina tabbar
Missar ofta ISO och blir förvånad när jag ser Hi i sökaren eller i alla fall 1/4000 sek på bl. 5,6 eller liknande.
 
För mig är lättja den vanligaste tabben

Ett fel jag irriterande ofta gör är att jag inte stannar upp och funderar igenom en bild jag just tagit. Att jag inte gör mig besväret att ta lite olika varianter, provar att gå närmare, backa eller ta tre steg åt höger.

Det är så farligt lätt att vara lat och inte tvinga sig själv att försöka ta en bättre version av den bild man just tog.

Bästa botemedlet mot det här felet är ofta att sätta på ett helmanuellt gammalt fast objektiv. Plötsligt tvingas jag stanna upp och verkligen arbeta med den plötsligt mycket mer motsträviga kameran.

Men lättjan verkar vara både medfödd och svårbotad, så felet lär inte försvinna i brådrasket ... :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.