Annons

Din objektivdröm i idagsläget?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag drömmer inte så där jättestort. Jag drömmer mer normalt skulle man kunna säga. Närmare bestämt en normal med 1,2 bländare på en 5D nummer 2. En 50L helt enkelt. Får se om man kan motivera merkostnaden till utmärkta 1,4:an...
 
Ett EF-s 7-16 F/4 USM skulle jag vilja ha.

50 1.0 L är lite go men kanske ingen höjdare optiskt.

Å sedan den givna 400 5.6 med bildstabilisering vore också ngt.
 
Ja, 50/1.2L verkar ge helt underbara porträttbilder med en fantastisk bokeh... men kanske kan ett 1.4 vara uppnåeligt i alla fall.
 
5D är suverän! En sådan vill jag också ha! Dom rockar!

HNormark skrev:
Gammal tråd ser jag, men... Mitt drömobjektiv var länge 135L, men nu har jag lyckats spara ihop till det, så nu är det ingen dröm längre. :) Så, jag svarar 35L (och en 5D - även om det är en gammal modell skulle den passa mig fint, tror jag).
 
Re: Canonobjektiv > Din objektivdröm i idagsläget?

bländarnisse skrev:
nikon 500 vr absolut....
Ja, visserligen kan man använda Nikonobjektiv på Canonhus med en adapter, men jag tycker det vore enklare med Canonfattning. ;-)
 
Betacam_SP skrev:
Jag skulle vilja ha en Ef 10-600/2.8L IS USM

Det objektivet skulle ju typ vara 50 cm långt å ha en ingångslins närmare 100 cm:)

Blir nog inte så många bilder tagna med ett sådant objektiv hehe.

Men det skulle vara koolt å ha stående i vardagsrummet istället för en flygel.
 
Saknas till bra småbildsgluggar.

En lätt och svinskarp 28-70/2,8L IS USM
och en lika skarp 18-50/2,8L.

En helt raktecknande 17/2,8L hade inte heller suttit fel.
 
froderberg skrev:
Saknas till bra småbildsgluggar.

En lätt och svinskarp 28-70/2,8L IS USM
och en lika skarp 18-50/2,8L.

En helt raktecknande 17/2,8L hade inte heller suttit fel.

Om vi bortser från vikten så är väl Nikons 14-24 nästan där? :) Canon borde ha kapacitet att göra något liknande ...
 
afe skrev:
Om vi bortser från vikten så är väl Nikons 14-24 nästan där? :) Canon borde ha kapacitet att göra något liknande ...

14-24 är onekligen imponerande. Canon borde kunna prestera liknande. kan tänka mig att man hittills varit rädda för storleken.

Men jag tar hellre en 18-50 som kan vara kompaktare. En sådan glugg kan man mer ha som enda glugg för reportage.
 
froderberg skrev:
14-24 är onekligen imponerande. Canon borde kunna prestera liknande. kan tänka mig att man hittills varit rädda för storleken.

Men jag tar hellre en 18-50 som kan vara kompaktare. En sådan glugg kan man mer ha som enda glugg för reportage.

Ja, det torde onekligen vara möjligt att göra en tokskarp 18-50 för DX/EF-S - tveksamt dock om Canon eller Nikon gör den. Pentax är bra på konstiga objektiv, så varför inte en sån?
 
afe skrev:
Ja, det torde onekligen vara möjligt att göra en tokskarp 18-50 för DX/EF-S - tveksamt dock om Canon eller Nikon gör den. Pentax är bra på konstiga objektiv, så varför inte en sån?
Canon har ju redan gjort en, EF-S 17-55/2.8 IS som är rätt tokskarp.

Tror herr Fröderberg menade en 18-50 för FF formatet.
 
afe skrev:
Ja, det torde onekligen vara möjligt att göra en tokskarp 18-50 för DX/EF-S - tveksamt dock om Canon eller Nikon gör den. Pentax är bra på konstiga objektiv, så varför inte en sån?

EF-S 17-55/2,8 är redan väldigt skarp.

Det är småbildsobjektiven på vidvinkelsidan och normalzoomen 24-70 som inte håller måttet. 24/1,4 och 35/1,4 tycker jag dock är tillräckligt bra.
 
ef 300 2.8L IS USM
o
ef 500 4 L IS USM
o
ef 800 5.6L IS USM

kanske ett
sigma ex 200-500 2.8 HSM (beronde på optisk kvalite)
 
Canon EF 135

Jag är fortfarande förbannad på mig själv att jag inte köpte Canon EF 135/2,0 när jag var i Bangkok i juni........
Cyberphoto 9.990
Fotofile 30.000 THB (ca 6.000)
Dessutom avdrag VAT 7%
Usch..... Får vänta tills nästa år.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.