Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Din objektivdröm i idagsläget?

Produkter
(logga in för att koppla)
Canons EF 300/2,8L IS USM skulle sitta fint, då jag tror 500/4 och 600/4 är för tunga att bära runt på! då jag nästan uteslutande fotar utan stativ!
Canon EF 300/2,8L IS USM blir ju ett hyffsat 600/5,6L IS USM med en 2x konverter:)

Vem vet, det kanske blir ett 1 år gammalt Canon EF 400/5,6L USM till salu snart:)

/In My Dreams

Men att fota med 600mm handhållet är *svårt*, så kanske du borde ställa in dig på att det slutar med stativ eller i alla fall enben i alla fall.

Anders Östberg skrev:
Men att fota med 600mm handhållet är *svårt*, så kanske du borde ställa in dig på att det slutar med stativ eller i alla fall enben i alla fall.

Vilken tur att jag har både enben och treben då:)
/Magnus

paul innergård skrev:
Skit också, jag som sålde all min Canonutrustning för en tid sen. Bla en 85 1,2. Om jag vetat om ditt kanon-erbjudande så hade jag naturligtvis skippat de 14000 kr som den gick för.

Åtusan, är du så lättflörtad i affärer, Palle? Synd att man inte visste det tidigare, då hade jag istället gett dig tre halvtinade Dafgårds-portioner och en tetra billigt rödtjut för åttifemman... Men men, känner jag dig rätt är väl Nikon-utrustningen snart till salu när Canon kommer med nästa superduper-modell...!

Drömoptik? Ja, en 300/2.8L IS USM skulle inte sitta helt galet!

Gutta skrev:
Jag drömmer inte så där jättestort. Jag drömmer mer normalt skulle man kunna säga. Närmare bestämt en normal med 1,2 bländare på en 5D nummer 2. En 50L helt enkelt. Får se om man kan motivera merkostnaden till utmärkta 1,4:an...

Halva drömmen uppfylld! Väntar man bara på vad canon kan väntas presentera i höst....

ett drömobjektiv vore ett fast, raktecknande, tokina <15mm F/<2.8. älskar skarpa, ljusstarka objektiv, som dessutom brukar vara lite snällare mot plånboken :D

R Englund skrev:
Drömobjektiv?!?!...........det måste vara ett 10-800/1,8L USM IS som är gratis

Ja, IS lär du behöva. Frontdiametern blir minst på 50cm och en vikt på över 150kg.

Själv skulle jag gärna ha IS på mitt 200/1.8L (nya 200/2L IS skulle med andra ord sitta fint), annars är jag för näravande ganska nöjd med dom objektiv jag har.

Det finns fler monster att välja på, Sigma 200-500/2.8 är ett, men Zeiss 1700/4 är nog det värsta just nu. :)

Hehe, och tillhörande jeep för att frakta ovan nämnda monster naturligtvis.

Jeep? I så fall är det väl inget drömobjektiv? För att vara ett sådant, måste det ju gå att stoppa ner i en ficka.:) Märk väl att drömobjektiv kan man ju bara drömma om. Visst vet jag att om det hade funnits i verkligheten, hade det varit enormt otympligt att hantera.

Iofs kanske jag inte saknar mellan 35 och 70mm så jättemkt, men de vore grymt gött med ett objektiv med omfånget 16-70/2,8L USM

Annars hade de väl vart gött med både 16-35/2,8 II och 24-70/2,8, dock lite onödigt mkt pengar för 90% hobbyfotograferande

Har iofs alla objektiv jag egentligen behöver och orkar bära omkring på men om jag ska önska mig nåt...? EF 180/3,5L i så fall, ibland saknar jag ett bra makroobjektiv... 14 papp är lite mycket för kassan i dagsläget, därav drömmandet...

/Per

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar