Annons

Dimmig bild pga ... ?

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Var och fotade med min Nikon D300s och hade pol-filter monterat på objektivet. På en hel del bilder fick jag liksom en dimma över bilden. Gäller nästan uteslutande bilder i motljus. Kan pol-filtret ge den effekten vid motljus?

Kamera. Nikon D300s
Objektiv: Nikkor 10-24
Polfilter B+W
Bländare: 4.5
Slutartid: 1/100
ISO 450 (Auto-ISO)
Blixt: Nej

Bilagor

• OLA_6094.jpg
    OLA_6094.jpg
    94.6 KB · Visningar: 645
Ljussituationen är svår nog redan från början och många objektiv kommer att ge linsöverstrålning, särskilt vid stora bländaröppningar, som orsakar denna dimma. Att då dessutom sätta dit ett filter (som faktiskt nog inte ger någon vettig effekt för detta motiv ändå) gör bara saken etter värre.

Mitt råd är att i dylika situationer blända ner en skvätt mer (du hade inte direkt behövt 1/100 sekund för att få bra skärpa) och ta av filtret.

Ljussituationen är svår nog redan från början och många objektiv kommer att ge linsöverstrålning, särskilt vid stora bländaröppningar, som orsakar denna dimma. Att då dessutom sätta dit ett filter (som faktiskt nog inte ger någon vettig effekt för detta motiv ändå) gör bara saken etter värre.

Mitt råd är att i dylika situationer blända ner en skvätt mer (du hade inte direkt behövt 1/100 sekund för att få bra skärpa) och ta av filtret.

Jo, kan nog vara så. Provade att köra med pol-filter hela dagen för att se om jag då kunde få bättre himmel och snabbare justera blänk vid vattnet. Upplevde det som att filtret förstärkte (skapade) denna dimmiga effekt, vilket jag inte upplevt med objektiven tidigare.

Det är motljuset som ger reflexer i optiken, vilket KAN förstärkas av påmonterade filter (eller allt av planglas, egentligen). Hade du motljusskydd på? Om man inte har ett sådant i en situation som denna kan man försöka hålla kameran med en hand (förutsatt att slutartiden är kort) och blockera solljuset med vänsterhanden (givetvis utanför bild).

Och som andra redan sagt, det enda polfiltret gör i den här situationen är att ge dig längre slutartid och mer reflexer.

Motljusskydd kan göra stor skillnad. Ha alltid ett sådant monterat på objektivet vid all fotografering!

Jodå, motljusskydd sitter alltid på.

Var mest att jag upplevde det som att pol-filtret skapade dimman, men på era kommentarer verkar det mera som att det förstärkte motljuset.

Fler luft/glas-övergångar ger mer överstrålning av den där typen. Notera också i bilden att effekten är värst i övre högra delen där ljuset kommer ifrån.

Jag tycker det är en cool effekt som jag ibland eftersträvar. Coola fotografer har alltid keps inte bara för att se cool ut, utan för att kunna ta av kepsen och hålla den utanför bild mot ljuskällan för att skugga optiken. Ett tunt lager damm på frontglaset och infallande direktljus på frontglaset för ännu mer effekt. Eller så gör man den i fotoshop.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar