Annons

Fototips inför Islandsresa

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Har fått möjlighet att genom jobbet åka till Island torsdag nästa vecka och hoppas naturligtvis på bra fototillfällen.

Nu till saken. Jag är en glad amatör och vill naturligtvis ändå få med mig så bra bilder som möjligt på minneskortet. Finns det några bra generella tips vid naturfoto?

Jag har en Nikon D3100, 18-55mm kitobjektiv, Nikkor 35mm/1.8G samt ett Nikkor 55-200VR. Kitobjektivet tänkte jag lämna hemma. Fotar nästan uteslutande med 35mm gluggen och zoomar med fötterna.

Jag kan kan väl det grundläggande hur det funkar med bländare/skärpedjup, ungefär vilka slutartider som funkar utan att få suddiga bilder och så. ISO-tal har jag laborerat väldigt lite med, men jag har ställt kameran på att gå till max ISO800 då jag tycker det lätt blir gryningt över.

Jag tänker mig att kameran får gå mycket på autoläget, med enstaka instick i A-läget så man kan justera skärpedjupet lite.

Det finns ju iofs ett "landskapsläge", men jag har ju ingen aning hur det egentligen ställer in kameran och är därför lite skeptisk. Kanske obefogat.

Men som sagt. Allmänna tips och övrigt mottages tacksamt. Även om ni vet något bra gammal tråd här på forumet som tar upp något så länka gärna!

MVH
/Robert

Jag skulle nog säga att du bör ta med kitobjektivet om något. Varför, jo Island är fyllt med fascinerande landskap och landskap gör sig ofta med vidvinkel. Jag var på Island en vecka runt midsommar och det var mycket vidvinkel som användes. Naturligtvis blir det alltid bättre med mer och dyrare objektiv men jag tror du klarar dig bra med de du har. Skulle du trots allt fundera på mer skulle jag valt ett 16-85 som enda objektiv.

Om du har tid och möjlighet att åka på valsafari är nog ditt 55-200 ganska perfekt. Sällan man är riktigt nära då.

Tips för naturfoto? Tja, kör på programläge och försök hålla ISO nere. Foto i RAW så kan du fixa mycket i efterhand. Det är inte så mycket naturliv (djur) på Island utan mer vyer. Därmed inget behov av snabba slutartider.

Om du kan, ta dig till glaciärlagunen Jökursárlón. Mycket fotogent.

Trevlig resa!

Ja, du kommer sakna vidvinkel på Island. Ta med allt du har. Allt är vackert på Island, precis allt. Även när man kommer till sitt femte vattenfall samma dag så häpnar man.

Bárdarbunga

Den mullrande vulkanen Bárdarbunga kan bli livets chans. Ett teleobjektiv kan vara klokt att ta med för att inte riskera livet.

Kör med stativ, bländarautomatik, lägsta ISO, använd motljusskydd, släng UV-filtret, skaffa gråfilter. Lämplig bländare för landskap är 13 till16. Lycka till!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto