Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
DImage 7i eller COOLPIX 5700
- Trådstartare Peiman
- Start datum
Med finaste kvaliteten på 7i får du plats med 72 bilder på en 1GB microdrive. Du behöver alltså 11,1 microdrives eller en sån där bärbar hårddisk. Plus 8 batterier.Kim7i skrev:
7i är ingen kompakt..8 små batterier ..skulle det vara jobbigare än 22 (större) filmrullar??
ser det absolut inte som en brist..600-800 bilder allt du behöver ha med extra är 8 små batterier, klart bekvämare än en massa filmrullar.
dig
Aktiv medlem
Dimage7 är skit...))
Jag köpte en för att fota lägenheter och lite andra grejor för nätpublicering, men trodde att jag skulle kunna använda den till annat också. Men så var icke fallet. Den slukar ström, sökaren är riktigt dårlig och den är fruktansvärt seg. Jag behåller den bara för de nätjobben som jag gör. 128mb minne som ger 8 bilder, kanske funkar för vissa men inte mej. Vågar inte ens tänka på hur mycket ström den drar med 1g kort. Nej min mamiya 6:a och Nikon får duga i ett par år till. Om inte Herr kim kan komma med något otroligt bra motargument...
Och en annan sak: jag klassar dimage7 som en kompaktkamera, i den klassen hör den hemma.
Jag köpte en för att fota lägenheter och lite andra grejor för nätpublicering, men trodde att jag skulle kunna använda den till annat också. Men så var icke fallet. Den slukar ström, sökaren är riktigt dårlig och den är fruktansvärt seg. Jag behåller den bara för de nätjobben som jag gör. 128mb minne som ger 8 bilder, kanske funkar för vissa men inte mej. Vågar inte ens tänka på hur mycket ström den drar med 1g kort. Nej min mamiya 6:a och Nikon får duga i ett par år till. Om inte Herr kim kan komma med något otroligt bra motargument...
Och en annan sak: jag klassar dimage7 som en kompaktkamera, i den klassen hör den hemma.
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej Jonas
Du kan räkna dit Canons Powershot S90 också. Seg som bara den.
Dock har den IS (bildstabilisator).
Man får nog ställa prestanda mot pengar här för att inte skämmas allt för mycket. Då ger båda en hel del.
Roine
Du kan räkna dit Canons Powershot S90 också. Seg som bara den.
Dock har den IS (bildstabilisator).
Man får nog ställa prestanda mot pengar här för att inte skämmas allt för mycket. Då ger båda en hel del.
Roine
Jeppe
Aktiv medlem
Kim7i skrev:
jo..den (Cmos) ger bättre bildkvalite (om kameran är rätt konstruerad)
men mer vidvinkel och makro kan du fixa med 7i oxå..inga problem..makrokonverter och vidvinkelkonverter löser det.
och vad ska du ha en D60 utan glugg till?
Än en gång..de som redan har Canon-gluggar kan ju ha med sig D60 huset i väskan tillsammans med sitt vanliga analoga. Men däremot så krävs det ju då större utrymme för en Di7i (även om den oxå är liten). Det var så jag menade..
Angående konvertrar så tror jag inte de håller samma optiska klass som orginaloptiken...Då kostar ju även dessa pengar...så snart är ju inte skillnaden så stor längre för de som sitter på ett gäng EF-gluggar...
Joker
Aktiv medlem
Har tag del av denna tråd som är ännu en saklig ode till 7i:an. I och med att Kim förhärligar dess prisvärdhet poppar det upp en fundering kring detta.
Styckevis är det bevisligen billig och därmed kanske prisvärd. Hur är det om man tar hänsyn till kilopriset?
Jag menar, denna kompaktkamera – för det är en kompaktkamera - är väl byggd i plast så då är den väl rätt lätt om man jämför med en som är byggd i metall.
För mig är just vikten en viktig parameter då jag tycker att det finns en korrelation mellan vikt och kvalitet. I alla fall då det gäller kameror. Billig utan kvalitet är väl knappast prisvärt – eller?
Styckevis är det bevisligen billig och därmed kanske prisvärd. Hur är det om man tar hänsyn till kilopriset?
Jag menar, denna kompaktkamera – för det är en kompaktkamera - är väl byggd i plast så då är den väl rätt lätt om man jämför med en som är byggd i metall.
För mig är just vikten en viktig parameter då jag tycker att det finns en korrelation mellan vikt och kvalitet. I alla fall då det gäller kameror. Billig utan kvalitet är väl knappast prisvärt – eller?
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej Mats
Intressant tanke.
Jag lärde mig av en pappersbruksägare att en teknisk pryl i hans värld skall kosta mellan 1000 till 2000:- per kilo, det var ca 6-7 år sedan. Funkade bra på biolar, pappmaskiner, rullmaskiner.
Jag fick lite svårare med våra datorsystem för pappersbruk.......
Låt höra en bra siffra!
Intressant tanke.
Jag lärde mig av en pappersbruksägare att en teknisk pryl i hans värld skall kosta mellan 1000 till 2000:- per kilo, det var ca 6-7 år sedan. Funkade bra på biolar, pappmaskiner, rullmaskiner.
Jag fick lite svårare med våra datorsystem för pappersbruk.......
Låt höra en bra siffra!
Linmajon
Aktiv medlem
Hehe, det finns förstås ingen automatisk koppling mellan vikt och kvalitet eller stabilitet. Det finns dyra, lätta material som bygger minst lika stabilt som stål. (Magnesium, Titan, Al-li, kolfiber etc.) men visst, jag vill inte heller att det säger "plast" när jag klämmer på kameran... Tyvärr känns >många< kameror av idag otroligt plastiga, vilket de också är, Jag blev lite chockad faktiskt när jag kände på en EOS33 första gången. Vissa kan leva med det, jag kan det inte.joker skrev:
Förresten...dålig kvalitet är aldrig prisvärt.
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej
Men det finns andra kvaliteer också. Har samma plastkänsla som Ni, dock äger jag ju en EOS 30 och en D60. Mycket plast, men de imponerar.
Har just konverterat bla tre ISO 1000 bilder från idag. Klart imponerad, det blev kanon vid bländare 2. Är någon intresserad ligger de, som vanligt, på men hemsida. Under NBJ (Nora Bergslags veteranjärnväg). Tog dessa inne i Ångloksgaraget.
Sånt imponerar som sagt och ger kvalitetskänsla åt kamerans prestanda i alla fall.
Ang kronor per kilo är det synd att inte ens egen vikt betraktas som lönegrundande!
Roine
Men det finns andra kvaliteer också. Har samma plastkänsla som Ni, dock äger jag ju en EOS 30 och en D60. Mycket plast, men de imponerar.
Har just konverterat bla tre ISO 1000 bilder från idag. Klart imponerad, det blev kanon vid bländare 2. Är någon intresserad ligger de, som vanligt, på men hemsida. Under NBJ (Nora Bergslags veteranjärnväg). Tog dessa inne i Ångloksgaraget.
Sånt imponerar som sagt och ger kvalitetskänsla åt kamerans prestanda i alla fall.
Ang kronor per kilo är det synd att inte ens egen vikt betraktas som lönegrundande!
Roine
sagan
Avslutat medlemskap
joker skrev:
[Bför det är en kompaktkamera - är väl byggd i plast så då är den väl rätt lätt om man jämför med en som är byggd i metall.
[/B]
Helt fel, kameran är helt byggd i metall
http://www.dpreview.com/reviews/minoltadimage7/page3.asp
som nu kan se av bilden är även större delen av kåpan byggd av metall..och alltså hela kamerakroppen.
nej det finns absolut inget som säger att det är en kompaktkamera.
Olympus beskriver sina alltiettkameror på sin
site
All-in-one
E-20P
E-10
E-100RS
C-2100 UZ
alltså fullstora kameror, helt uppbyggda som systemkameror..med samma inställningsmöjligheter som en systemkamera frånsätt objektivbyte.
finns ingen logik i att beskriva dessa kameror på samma sätt som små kompakter typ Ixus och liknande.
dig skrev:
Dimage7 är skit...))
har inge motargument för Dimage 7, det har precis som du säger dålig sökare och slukar batterier.
den har även långsam AF, mycket plastigt och dåligt grepp, (och en klar skönhetsfläck i sin plastiga ytbehandling)
Och det var anledningen till att jag inte köpte den
Allt detta har fixats på 7i (sammanlagt 30 förbättringar)
så nej, jag tycker inte Dimage 7 är ett bra köp.
därimot 7i som sagt ;-)
Jeppe skrev:
Än en gång..de som redan har Canon-gluggar kan ju ha med sig D60 huset i väskan tillsammans med sitt vanliga analoga. Men däremot så krävs det ju då större utrymme för en Di7i (även om den oxå är liten). Det var så jag menade..
Angående konvertrar så tror jag inte de håller samma optiska klass som orginaloptiken...Då kostar ju även dessa pengar...så snart är ju inte skillnaden så stor längre för de som sitter på ett gäng EF-gluggar...
självklart, skulle jag ha ett gäng bra Canon eller Nikonobjektiv redan så skulle jag köpa en D60 eller D100.
som det är nu tycker jag inte det är värt sitt pris.
Calle S skrev:
Med finaste kvaliteten på 7i får du plats med 72 bilder på en 1GB microdrive. Du behöver alltså 11,1 microdrives eller en sån där bärbar hårddisk. Plus 8 batterier.
javisst..ska du använda högsta upplösningen blir det ju så.
här är prylen som löser alla mellanlagringsbekymmer
finns även som 20gb
http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=595755
Senast ändrad:
sagan
Avslutat medlemskap
henab skrev:
Valet mellan 7i och nikon 5700 är svårt - de är rätt lika kameror. Själv skulle jag nog valt 5700n, mindre brus
mindre brus? ja..det beror på vilket ISOtal du pratar om. 7i har mindre brus en 5700 vid högre ISO tal.
och som dpreview skriver om 5700:
Weird 'Clear Image Mode' noise reduction seems to worsen image quality
och jag tycker kamerorna är väldigt olika ;-)
Bilagor
Senast ändrad: