Annons

DImage 7i eller COOLPIX 5700

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Börjar vi inte klyva hår nu....

Budskapet till köparen är väl ändå rätt så viktigt.

De flesta har mer prylar än man normalt behöver.

Även den mest sofisitkerade kameran ger inga bilder om den ligger hemma, det är sällan en enkel kamera som är ute och jobbar ger värdelösa resultat, det är oftast maskinisten.

det är ju bara i vissa situationer pixlar och snabbhet hos kameran är avgörande, tex motortävlingar.

Såg följande uttalande på nån vebsida för ett tag sedan:

"För en riktigt duktig fotograf skapas bilden i huvudet.
Att fästa den på film stör den kreativa processen.
Och ett kännetecken på en duktig fotograf är just en F:5 eller liknande kamera."

Då har man nog ramlat över kanten om det är lagen....

Lycka till med din kamera, har du aldrig haft en digitalare förut kommer du att sväva i lyckorus ett tag...

Peiman skrev:
Och Kim7i, jag har aldrig nämnt att 7i tar dåliga bilder.

då så :) då är det knappast ekonomiskt försvarbart att betala 5X så mycket..för så lite.

och jag har inte sagt något om att du skulle ha sagt det heller..nämnde enbart att även 5700 har bra bildkvalité..inget annat.

Senast ändrad:
missförstånd... jag snackar bara jämförelse mellan 7i och Coolpix 5700 inte något annat.

hehe

Men som sagt tack för alla råd!

Mycket lättare att bestämma sig efter en "så enkel" sak som att starta en diskussion.

Väl mött /P.

Skulle vara kul att höra motiveringen till Nikons fördel?
de fördelar jag kan hitta med den är längre tele.
det är allt.

Kim7i skrev:
Skulle vara kul att höra motiveringen till Nikons fördel?
de fördelar jag kan hitta med den är längre tele.
det är allt.
Nikon 5700 brusar mindre vad jag har sett.

Annars måste jag nog säga att Minoltan har ett gäng fördelar; AA batterier (fast den drar tokmycket ström, precis som Nikon 5700. Tänk om en vanlig analog systemkamera skulle dö efter 10 rullar film, man skulle ju slänga den då!), man kan zooma manuellt, bättre vidvinkel än 5700:an.

Båda saknar dock optiska sökare vilket gör dem helt ointressanta för mig, även som "slit-o-släng"-kameror. Fast en del accepterar ju digitala sökare.

Själva iden med eletronisk sökare är inte helt fel. Det kan mycket väl vara ett bättre alternativ framöver. 100fps/2Mpix typ skulle göra den helt "transparent"

Calle S skrev:
.
Annars måste jag nog säga att Minoltan har ett gäng fördelar; AA batterier (fast den drar tokmycket ström

Varta 1900mha räcker en hel dag utan problem..över 200 bilder..inga problem där :)
brus..Neatimage vid behov.

roinek skrev:
Hej Calle

Delar helt din åsikt om sökare. Har digital sökare i S90:n och det är inte alls kul.

kan säga vad som är bra med den elektroniska sökaren på 7i, den är betydligt ljuskänsligare, den ser mer än vad ögat gör när det är mörkt.
det du ser i sökaren är exakt så som bilden blir.
jo, jag trivs med elektronisk sökare.

Calle S skrev:
200 bilder motsvarar ungefär 5,5 36-rutors filmer. Skulle vara ett stort problem för mig.
Men huvudsaken är ju att du är nöjd.
200 var lågt räknat..men vad är problemet? ha med dig 2 extra satser då..600-800 bilder..räcker inte det heller?
Calle S skrev:

Ja, NeatImage är bra. Men tidkrävande.
jovisst..men det behövs ju bara användas när du ska göra stora utskrifter..eller på höga ISO tal och du kan Neata flera bilder på en gång.
(fullversionen går på halva tiden)

Kim7i skrev:
skillnaden är så inte stor i normalutskrifter (upp till A4)
inte som motiverar de oerhörda prisskillnaden.
visst ger D60 och D100 bättre bildkvalité..men till ett helt annat pris oxå.
D60 med optik för 28-200mm F2.8-F3.5
ca pris 50 000:- Dimage 7i 12000:-
och man sliper ha flera objektiv att krångla med för att uppnå 28-200mm
har man råd/behov med objektiv med bildstabilisator är det systemkamera som gäller..då är man uppe i 100 000:- minst.
och visst..hade jag ett par hundra tusen över så
;-)

Äpple eller Banan??

Prisskillnaden mellan en dimage 7i och en D60 har inte så mycket att göra med upplösningen. Vad betalar du då x antal tusen för då?
Jo:
* Cmos-teknologi som ger bevisat bättre bilder än CCD-teknologin
* Systemkamera, möjligheten att byta objektiv t.ex. Mer vidvinkel än 28mm, macro osv.

Sen är det lite svårt att jämföra eftersom om du som fotograf redan har ett Canon-system med diverse gluggar och tillbehör så kostar det dig 30kkr. Minoltan kostar 12kkr. Minoltan tar dessutom större plats i väskan än en D60 utan glugg.

Men nu var det ju Di7i mot 5700 som vi disskuterade här trodde jag..

Jeppe skrev:

Äpple eller Banan??

Prisskillnaden mellan en dimage 7i och en D60 har inte så mycket att göra med upplösningen. Vad betalar du då x antal tusen för då?
Jo:
* Cmos-teknologi som ger bevisat bättre bilder än CCD-teknologin
* Systemkamera, möjligheten att byta objektiv t.ex. Mer vidvinkel än 28mm, macro osv.

Minoltan tar dessutom större plats i väskan än en D60 utan glugg.

jo..den (Cmos) ger bättre bildkvalite (om kameran är rätt konstruerad)
men mer vidvinkel och makro kan du fixa med 7i oxå..inga problem..makrokonverter och vidvinkelkonverter löser det.

och vad ska du ha en D60 utan glugg till?

Kim7i skrev:
200 var lågt räknat..men vad är problemet? ha med dig 2 extra satser då..600-800 bilder..räcker inte det heller?
Men visst vore det att föredra att slippa ta med sig extra batterier? Tappar man inte lite av grejen med en kompakt om man ska ta med sig en massa reservutrustning? 2 extra satser blir 8 reservbatterier. Horribelt. 800 bilder är 22,2 rullar film, fortfarande ingenting för en normal systemkamera. Själv anammar jag det digitala, har ju beställt en D100. Men jag förstår inte varför man accepterar sådana brister på såpass dyra kameror. Om en analog kamera för 12.000:- dog efter 200-300 eponeringar, skulle det bli ett ramaskri.

7i är ingen kompakt..8 små batterier ..skulle det vara jobbigare än 22 (större) filmrullar??
ser det absolut inte som en brist..600-800 bilder allt du behöver ha med extra är 8 små batterier, klart bekvämare än en massa filmrullar.

Kim - det är trevligt att du gillar din 7i, men det blir lite tröttsamt när du konstant försvarar den, och ger intrycket att du tycker att alla borde ha den och att den är minst lika bra som mycket dyrare DSLRer.

Det är säkert en bra kamera, och för dig kanske till och med den bästa. Men den har brister. Och en kompaktkamera som 7i är knappast det bästa för alla. En del behöver kunna byta objektiv. Andra behöver en snabbare kamera, eller en riktig sökare.

Valet mellan 7i och nikon 5700 är svårt - de är rätt lika kameror. Själv skulle jag nog valt 5700n, mindre brus, lite mindre och större zoomomfång.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar