Annons

DImage 7i eller COOLPIX 5700

Produkter
(logga in för att koppla)

Peiman

Medlem
Hej!
Jag står nu inför ett val.
Ska jag köpa en Minolta DImage 7i eller en Nikon COOLPIX 5700.

Jag har tyvärr inte råd att köpa en Digital SLR kamera.

Jag är tacksam för alla råd som ni vill ge mig.

En annan fråga:
Macro på Coolpix har en närgräns på 3 cm och Dimage på 13 cm. Vad menas med det?, och vilken är bäst?

MVH
Peiman

Jag skulle välja collpix 5700. Lätt!
Den bättre närgränsen på Nikon kameran gör att du helt enkelt kan komma närmare dina motiv.
3cm är helt logiskt bättre än 13 cm.
Om du har nytta av det eller ej är upp till dig att avgöra.

Närgränsen säger inte så mycket. Det du bör titta på om du gillar macro är hur stor del i cm av verkligheten som du kan avbilda.

Jag minns inte på rak arm Dimage7i själv, men när jag kör 200mm på 7i i macroläge, och sätter på en Olympus macrokonverter MCON-40 (pris c:a 1100) avbildas 37mm av verkligheten på bildens bredd. Alltså nära 1:1 i småbildsformat.

Utan MCON-40 ligger det nog på runt 45 tror jag. Jag har bilder som jag tagit då jag testade 7i med och utan MCON-40. Jag kan maila över testet om du vill.

Senast ändrad:
Om du har nytta av det eller ej är upp till dig att avgöra.

Jo, jag älskar macro fotografering. =)

Skicka gärna över testet Jan. Vore roligt att se.

Tack så mycket för svaren!

Peiman skrev:
Hej!
Jag står nu inför ett val.
Ska jag köpa en Minolta DImage 7i eller en Nikon COOLPIX 5700.

Jag har tyvärr inte råd att köpa en Digital SLR kamera.

Jag är tacksam för alla råd som ni vill ge mig.

En annan fråga:
Macro på Coolpix har en närgräns på 3 cm och Dimage på 13 cm. Vad menas med det?, och vilken är bäst?

MVH
Peiman

Närgränsen är kortaste avstånden mellan kamera och det du vill fotografera. I detta fall är alltså Nikon "bäst" - förutsatt att de båda närgränserna gäller vid jämförbara brännvidder-

Nikon Coolpix 5700 är nog den kamera jag skulle välja av de båda - utan att kunna peka på någon direkt svaghet hos Minoltan. Något som jag tycker är viktigt är batterilivslängden och tiden för att ladda upp batteriet igen. Här kan kanse 5700- resp. 7i-ägare kan ge information. Jag hade tidigare en Nikon Coolpix 995 och jag upplevde på den att batterilivslängden var väl kort samt att det tig för lång tid att ladda upp batteriet igen...

Fast det jag kan rekommendera verkligen är dock en digital SLR ändå. Nikons D100 och Canons D60 är ganska nya. Och mycket bra... Det är stor skillnad på dem och på kompaktdigitaker som Coolpix 5700 och Dimage 7i. Vänta tills du har råd och köp en digital SLR. Det är mitt bästa råd...

D60 har större CCD än Dimage7i. Men ger de bättre bildkvalite?

Liten CCD (som dimage) ger större brännvidd och och större skärpedjup än D60 med motsvarande optik.

Stor CCD kan teoritiskt sett ge fler pixlar, men D60 ger bara 6MP medan Dimage har 5MP. Liten skillnad i praktiken?

Stor CCD blir störkänslig och kan ge mer brus från kringliggande elektronik i kameran. D60 brusreducer internt, det gör inte Dimage. Dimage förutsätter extarn brusreducering med t.ex. http://www.neatimage.com vilket ger större förutsättningar att styra reduceringen själv:)

Dimage7i kostar 13.000. Vad kostar D60?

5700 är långsam:
Från start till den är redo för fotografering tar ca 5 sekunder och mellan bilder tar ca 2,5s.

7i:
Dimâge 7i är en mycket snabb kamera. Startar på ca 3 s. Mellan bilder så är tiden försumbar.

5700 saknar filtergänga, krävs adapter.

den saknar oxå manuell zoom, (vilket ger bättre känsla, kontroll och spar ström.)

5700 har 35-280mm, mindre vidvinkel men mer tele,
7i har 28-200mm

7i har betydligt fler intällningsmöjligheter.

5700 använder inte standardbatterier (R6) det gör 7i

intressanta fakta angående 7i vs 5700:

I found some timings on the reviews at http://www.imaging-resource.com/ (for both cameras). They seem to support my tentative conclusions, with some important differences:

- AF is faster than I had predicted

The CP5700 was clocked 0.93 ... 1.09 sec (cf. the D7i at 0.63 ... 0.78). I figure these are "best case" times. (Phil clocked the D7i between 0.8 and 1.2; if the measuring system difference between the two reviewers is the same, this would put the CP5700 between 1.3 and 1.5 sec on his scale.) In any case, clearly too slow for sports or action photography.

- MF shutter lag is MUCH worse than I thought

The CP5700 clocked 0.655...0.755 sec, 0.223 with pre-focus (and metering); really bad compared to the D7i (0.22 s and 0.13 s respectively). IMO this is really bad: it means that you really have to lead a lot in order to compensate for the shutter lag, even when you have pre-focused and metered, and you'll get hardly any action frames at all without leaning on the shutter all the time (which will screw up metering if you point the camera in different directions, thereby changing the lighting of the subject). In my opinion, this renders the CP5700 just about useless for sports/action. Too bad; the 280mm tele + 1.5x teleconverter would have kicked ass for it otherwise

arleklint skrev:

...

...Stor CCD kan teoritiskt sett ge fler pixlar, men D60 ger bara 6MP medan Dimage har 5MP. Liten skillnad i praktiken?
Tja, resultatet talar sitt tydliga språk. Jag skulle utan att blinka kunna kalla bilderna från en D60/D30 med bra optik minst dubbelt så högklassiga som de från en D7i. Det är busenkelt att se skillnaden även på nedskalade bilder på en bildskärm.
Kamerorna spelar i >helt< olika divisioner. Tro inget annat...

Linmajon skrev:

Tja, resultatet talar sitt tydliga språk. Jag skulle utan att blinka kunna kalla bilderna från en D60/D30 med bra optik minst dubbelt så högklassiga som de från en D7i. Det är busenkelt att se skillnaden även på nedskalade bilder på en bildskärm.
Kamerorna spelar i >helt< olika divisioner. Tro inget annat...

Som att jämföra 110 film med 135 film! ;)

Hej

Det du skriver om CCD/Cmosstorleken stämmer inte med vad jag uppfattat en bra skriven artikel i Photodo:s tidning.
Det är, vad jag förstår, skillnad på pixlar och pixlar. Som jag tolkar det är en av anledningarna till att tex D30 ger förhållandevis bra bilder vid förstoring mot andra 3Mpixelkamror just storleken på plattan.

Har inte testat själv, men den uppfattningen verkar rätt utbred på andra forum också, att större platta med samma antal pixlar är att föredra.

Har ingen bra tekniks utläggning, men det verkar vara så.

Andra parametrar, som har minst eller större påverkan är optikens kvalite och programvaran i kameran och utanför som du skriver.

Roine

arleklint skrev:

Liten CCD (som dimage) ger större brännvidd och och större skärpedjup än D60 med motsvarande optik.

Stor CCD kan teoritiskt sett ge fler pixlar, men D60 ger bara 6MP medan Dimage har 5MP. Liten skillnad i praktiken?

Stor CCD blir störkänslig och kan ge mer brus från kringliggande elektronik i kameran. D60 brusreducer internt, det gör inte Dimage. Dimage förutsätter extarn brusreducering med t.ex. http://www.neatimage.com vilket ger större förutsättningar att styra reduceringen själv:)

Dimage7i kostar 13.000. Vad kostar D60?

Linmajon skrev:

inte en chans att du ser skillnad på nedskalade bilder på en bildskärm.
jo jag har laddat ned testbilder från alla de tre..och D100..går inte att se någon kvalitetsskillnad i 1024X768

Senast ändrad:
skillnaden är så inte stor i normalutskrifter (upp till A4)
inte som motiverar de oerhörda prisskillnaden.
visst ger D60 och D100 bättre bildkvalité..men till ett helt annat pris oxå.
D60 med optik för 28-200mm F2.8-F3.5
ca pris 50 000:- Dimage 7i 12000:-
och man sliper ha flera objektiv att krångla med för att uppnå 28-200mm
har man råd/behov med objektiv med bildstabilisator är det systemkamera som gäller..då är man uppe i 100 000:- minst.
och visst..hade jag ett par hundra tusen över så
;-)

Senast ändrad:
Kim7i skrev:

inte en chans att du ser skillnad på nedskalade bilder på en bildskärm.
jo jag har laddat ned testbilder från alla de tre..och D100..går inte att se någon kvalitetsskillnad i 1024X768
Ja, det beror ju på hur bilden ser ut. Det går förstås att hitta exempel med närmast identiska resultat.
Om du ex. tar ett headshot-porträtt med en D30+85mm/1.8 med största bländare får du en kvalitet och karaktär på bilden som >ingen< allt-i-ett-digital någonsin kommer i närheten av, främst beroende på objektivets konstruktion och CCD'ns storlek.
Likaså sportbilder, ex. fotboll/friidrott/all typ av action. Där kan du >glömma< D7i... Bakgrundsoskärpans karaktär är ett mycket stort skäl för mig att välja en D60.(även om jag väntar till efter Photokina...)
Visst är 30Kkr mer än 13Kkr, men pengar är ju inte allt :)

Måste blanda i mig...

Har plåtat mycket med en DiMAGE 7, har nu äntligen beslutat för att sälja den eftersom jag numera har en D60 också...

Bägge kamerorna går att ta riktigt dåliga/bra bilder med. Det beror nog mest på fotografen.

Skälet till att jag bytte var endast för att kunna köpa stora svindyra objektiv för att fota sport. Då kommer man inte tillräckligt nära med en DiMAGE 7. Annars är det en rätt trevlig kamera för det priset. Man kan *inte* jämföra den med en D60, det är bara löjligt och ger absolut inget. Givetvis är min nya D60 bättre, men den kostar ju fem(!) gånger så mycket med ett bra objektiv.

Enda som störde mig på Minoltan var batteritiden, men det är inget praktiskt problem eftersom man lätt petar ner några extra batterier i fickan.

Att tänka på är dock att den medföljande 16Mb kortet är ett skämt. Hur tänkte dom egentligen? Bättre i så fall att inte skeppa med något alls. Minst 128Mb vill man nog ha..

Jag önskar jag hade 100.000:- så jag kunde köpa en riktig SLR kamera + Optik men tyvärr är jag fortfarande student och har inte råd med mer än 15.000. Jag ska träna så mycket jag kan. Om mina bilder blir tillräckligt bra kan jag ju lägga upp dem i ett album här och hoppas på konstruktiv kritik. Jag kan nästan bara drömma om att få något sålt eftersom jag inte ens vet hur man går till väga för att marknadsföra sina bilder. (Antagligen sköter väl bilderna marknadsföringen själv om de är tillräckligt bra). Hursomhelst vill jag bara börja fotografera.

Efter ett antal inlägg här + en vän som bara tittat på kamerorna som hastigast har jag bestämt mig för att köpa coolpix 5700. Hoppas nu bara att jag blir nöjd med köpet, för hela min sparkassa går till detta. =)

Lite ytliga kommentarer om 7i:
Jag tycker nog att 7i ser lite klumpig ut och obehaglig att greppa samt knapparna ser inte alls ut att vara lika välplacerade (ur ergonomisk synvinkel) som på Coolpix 5700.
7i har några fördelar jämfört med Coolpix 5700 men de är för svaga för att 7i ska bli vinnaren.

(Kommentera gärna)

Senast ändrad:
Linmajon skrev:

Ja, det beror ju på hur bilden ser ut. Det går förstås att hitta exempel med närmast identiska resultat.
Om du ex. tar ett headshot-porträtt med en D30+85mm/1.8 med största bländare får du en kvalitet och karaktär på bilden som >ingen< allt-i-ett-digital någonsin kommer i närheten av, främst beroende på objektivets konstruktion och CCD'ns storlek.
Likaså sportbilder, ex. fotboll/friidrott/all typ av action. Där kan du >glömma< D7i... Bakgrundsoskärpans karaktär är ett mycket stort skäl för mig att välja en D60.(även om jag väntar till efter Photokina...)
Visst är 30Kkr mer än 13Kkr, men pengar är ju inte allt :)
självklart med en F1.8..det finns ju inte på Dimage..så det kan inte jämföras..och den sämre djupskärpan är en fördel..och..en nackdel..beroende på vad man vill ha.
och..jo jag saknar sämre djupskärpa ibland..helt klart.
jo..det går utmärkt att fota actionbilder med 7i.
exempel
sen är det ju inte 30 000:- /12 000:- utan skillnaden är mycket större eftersom D60 bara är ett hus.

Peiman skrev:

Lite ytliga kommentarer om 7i:
Jag tycker nog att 7i ser lite klumpig ut och obehaglig att greppa samt knapparna ser inte alls ut att vara lika välplacerade (ur ergonomisk synvinkel) som på Coolpix 5700.
7i har några fördelar jämfört med Coolpix 5700 men de är för svaga för att 7i ska bli vinnaren.

(Kommentera gärna)

knapparna är mycket välplacerade enligt min mening..lättåtkomliga, distinkta och bra.

avsaknaden av filtergänga, manuell zoom, och avsaknaden en ordentlig vidvinkel är stora minus för 5700.
det gör inte saken bättre att den är långsam.

inget fel på bildkvalitén dock..mycket bra på Nikonmodellen oxå.

Kim7i skrev:

självklart med en F1.8..det finns ju inte på Dimage..så det kan inte jämföras..och den sämre djupskärpan är en fördel..och..en nackdel..beroende på vad man vill ha.
och..jo jag saknar sämre djupskärpa ibland..helt klart.
jo..det går utmärkt att fota actionbilder med 7i.
exempel
sen är det ju inte 30 000:- /12 000:- utan skillnaden är mycket större eftersom D60 bara är ett hus.
Man är uppe i minst 40Kkr om man ska ha minne och en bra glugg. Tungt...men jag har flera bra gluggar redan så de är ju "gratis" :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar