Det framgick inte från mitt inlägg att jag skrev det med en viss portion ironi...tack i alla fall för att du svarade så utförligt på inlägget!
Vad jag förstår är du nöjd med det du har och det finns knappt ingenting att förbättra.
Jag förstår också att du hela tiden tar svarvit film som exempel för dina teorier efterom du har en viss förkärlek till denna filmsort ( antar jag?)
Men de flesta som fotar med digitalkamera gör det i färg, vilket gör att dina jämförelser haltar något.
Det skulle i och för sig gå att göra en digitalkamera som bara tar svartvita bilder med betydligt högre upplösning (med borttaget färgfilter), men troligen skulle marknaden inte bli så stor för denna typ av kamera.
Varför inte istället jämföra med diafilm?
Varför pratar du om linjepar (fattas bara Nyqvist samplingsteorem) när det är bättre att jämföra bilder på papper?
En "analogt" framställd bild som skannas in kan ha ett oändligt antal megapixlar beroende på med vilken upplösning dom skannas in med.
Det massiva antalet pixlar kommer inte öka detljrikedomen bara göra filen större.
Teori och praktik är inte alltid samma sak fick jag lära mig en gång i tiden och det gäller även bildframställning.
Om ingen pappers jämförelse finns kanske detta duger:
Dynamiskt omfång
Upplösning, kvalitét m.m
Signal/brusförhållande