Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalt vs analogt, terapisoffa

Produkter
(logga in för att koppla)

ovanmyra

Aktiv medlem
Det här är mest filosofi men vore intressant att få höra lite synpunkter...

Jag har funderat på att gå över till digitalt men känner ett visst motstånd. I och med att jag jobbar med datorer blir det ännu en aspekt av livet som flyttar in i PC-burken och jag tycker redan jag använder den tillräckligt mycket.

Samtidigt ser jag hur digitalt blir bättre och bättre, det analoga utbudet minskar, "alla" runtomkring kör digitalt m m...kort sagt, är jag mossig om jag investerar vidare i analogt? (Postar separat fråga om utrustningen jag funderar på.)

Lars

Då är vi två som är mossiga. Jag vill inte heller ha in fotandet och bilderna i datorn, den är redan inblandad i så mycket både på jobbet och på fritiden.
Dior på ljusbordet är terapi. Filmbyte i skog likaså.
Visst vore det praktiskt att organisera bilderna på hårddiskar, enklare att dela med sig av bilderna och kanske till och med kunna sälja en och annan bild.
Men då börjar jag komma bort från den verkliga anledningen till att jag fotograferar.

Mossig...ja, kanske. Jag som aldrig ägt en digitalkamera föredrar att kalla det att gå sin egen väg. Gör det du tycker är roligast.

Tack!

Hjärtevärmande! Tog en snabbtitt på era presentationer - det lustiga är att jag är äldst och känner mig därmed ganska lugnad.

Det stora problemet med digitalt är just bristen på rent fysisk hantering. Utan att ha provat i någon större omfattning påstår jag att det inte "känns" något och åtminstone jag är inte lycklig om jag inte också använder händerna...

har plåtat mest digitalt men köpte en hasselbladare för nån vecka sedan, det är faktiskt ren terapi att bara byta film, veva fram, begränsas och tvingas tänka till lite extra innan varje exponering pga av dyr filmkostnad detta gör att jag tar bättre bilder. För min del är inte obegränsade möjligheter att ta hur många bilder som helst en fördel, helre en skitbra bild än tusen skitbilder på datorn.

Så är det faktiskt.

Björn Jansson skrev:
helre en skitbra bild än tusen skitbilder på datorn.

Så är det faktiskt.

Kunde inte sagt det bättre själv...

Jag har haft en del funderingar på att regga firma, skaffa digitalare och "satsa" lite mer på fotandet. Men efter att ha tänkt några varv har jag kommit fram till att det inte är därför jag fotar. Dessutom drar det med sig ny dator. Egen firma medför även en del pappersarbete.
I somras köpe jag en gammal Yashica mellanformatare för en mindre summa, en tvåögd. Att lite eftertänksamt titta ned i en stor schaktsökare och komponera på mattskiva öppnade en ny värld, det passar mitt sätt att fotografera. Däremot känner jag mig lite begränsad av normalbrännvidden, är korttelemänniska. Lite svårt att hålla koll på skärpedjupet också.
Så det blir kanske en begagnad bladare eller "mammi" istället. Utan pappersjobb...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar