Annons

Analogt+scanner vs digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Jag tycker att Jonny har helt rätt. Ser man det rent tekniskt är digitalkamerorna förbi småbildfilmen, men det finns ju andra aspekter. Jens Assur kör bara Tri-X för kornets skull och skiter nog fullt i filmens upplösning.

Och här är det ju skönt att det nu under en period finns något som tillfredsställer oss kornälskare såväl som dem som vill ha brusfria, rena, klara bilder vilket ju digitalkamerorna bara blir bättre och bättre på att leverera.

Så frågan är väl om kanske filmbaserat fotande är på väg att bli ett estetiskt instrumentval, en mera konstnärlig inriktning..

Johan Okker skrev:
Så frågan är väl om kanske filmbaserat fotande är på väg att bli ett estetiskt instrumentval, en mera konstnärlig inriktning..

Och för de kvalitetskrävande är säkert film i mellan- storformat betydligt billigare (och roligare?) än motsvarande kameror med digitalbakstycken.

froderberg skrev:
Och för de kvalitetskrävande är säkert film i mellan- storformat betydligt billigare (och roligare?) än motsvarande kameror med digitalbakstycken.

Jajjemen!!
4x5" Portra VC.. .. mumma

Eller för den delen bara vanlig TriX i 120.. inte fy skam heller..

Fotografins barndom

Vi befinner oss fortfarande i den digitala barndomen i nästan allt vad gäller digitala medier. Senast i kväll tog Vetenskapens Värld upp problemet med hur vi ska få alla ettor och nollor att bevaras för framtiden. Bara en sådan sak!

Men rent teknikst och kvalitetsmässigt så är vi bara i början (om världen består alls de närmsta 100 åren :-/ ). Redan i dag kan man emulera TRI-X i PS med särskilda filter. Kornet går att fippla fram det också. OK, OK, jag kan hålla med om att det inte riiiiktigt samma sak. Men vad kommer nästa generation att tycka?

Jag menar, vem fan vill lyssna på operainspelningar från en gammal stenkaka i dag och dessutom påstå att ljudet är suveränt bra? :)

Go with the flow man, don't struggle to much against the stream (det är franska och betyder att man ska inte ta i för mycket för då skiter man ner sig)

Men jag är ändå tacksam att en del betackar sig för ny teknik. Det är så himla lätt att ge stående ovationer för allt nytt, klappa i händerna och skrika: vi vill ha mer! Balans, eftertänksamhet och en viss skeptisism är alltid bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar