Krille skrev något väldigt bra!
Skippa efterbehandlingen om du inte är intresserad! Kan du ta bra bilder med en analog kamera så kan du ta bra bilder med en digital!
Jag tar tekniskt bra bilder, sedan är kanske innehållet en annan sak.
Själv började jag mitt fotograferande för ca 15 år sedan, med en OM-1, och strax efter en Hasselblad 500C. En typisk fotodag hade jag med mig 3 diafilmer ut i naturen och kom hem med 10-12 bilder i utställningsklass, 1/3 av bilderna ungefär!
Bra utbyte där.
När jag började jobba där jag jobbar idag, för ca 5 år sedan, släppte jag Hasselbladaren då det tog för lång tid med framkallning, scanning osv. Jag skickas ofta ut på förmiddagen och bilderna ska tryckas på eftermiddagen.
En 5D mkII köptes in och den använder jag fortfarande i jobbet. Dock så har jag upplevt att mitt fotointresse svalnat just av den anledningen att jag inte lägger samma energi vid fototillfället utan förlitar mig på efterarbetet i PS.
För ca 3 veckor sedan var jag ute på fotouppdrag, tog mina bilder, åkte tillbaka till kontoret, sätter mig och redigerar, inser att jag inte ens bemödat mig att ha kameran rakt monterad på stativet, eftersom att jag ändå alltid rätar upp vertikaler och pillar ganska mkt med bilderna i efterhand.
Det är inte det jag är rädd för, tror jag är lite för petig.
. Jag tycker man ska skapa ett så bra utgångsmaterial det nånsin går för att få bästa möjliga slutresultat.
I samma veva hade jag snubblat över reviews på Leica M9 på tuben i vilka det pratas mkt känsla. Under en london-resa för två helger sedan var jag tvungen att kolla på en M9a och jag fick en dejavu. Dagen efter var leasingavtal klart på en m9a, och jag skulle hem från London! Hade 3 timmar att slå ihjäl på flygplatsen och uppsökte de fotobutiker som fanns. Hittade en X Pro-1 som jag klämde på och blev ungefär lika kär i den! För en 1/4 av priset!
Xpro-1 an beställdes samma dag jag kom hem! Jag har plåtat med den en hel del och jag börjar sakteliga hitta tillbaka, fotograferar direkt till Jpg, vilket Xpro-1an gör fantastiskt bra, Fujifilms optik som finns till den håller rikigt bra klass!
Tror jag säkert, de *är* bra, men nu har jag gått och fått en annan idé, kommer nedan.
Du har alltså gått och skaffat dig precis de modeller jag kikar lite på. Bägge två. Samtidigt.
Tror det är dags att berätta varför jag är här. För någon tid sedan var jag på släktträff. Jag var inte ute efter att ta bilder den gången - men någon i sällskapet hade med sig en nästan ny DSLR av ett känt märke. När jag såg bilderna i efterhand tappade jag hakan. 1600 ISO såg ut som jag hade väntat mig från 100 ISO på film. Inte bara det, det var *bra* skjutet, spontant och levande som jag aldrig hade kunnat göra det själv.
Och den gången tror jag det hade att göra med a) en flexibel zoom och b) att det gick att gödsla med exponeringar.
Inser också att jag plåtat i 30 år. Jag färdig med kompromisser och "prisvärt". Med risk för att min bankbok får äta upp det: Jag vill ha utrustning som är så bra att jag kan njuta sinnesfriden av att det inte är den som begränsar längre.
Så vad plåtar jag? Vad vill jag kunna plåta?
Sport? Inte så aktuellt att jag vill anpassa utrustningen efter det.
Djur och natur? Inte mer än huskatten och fina fåglar i äppelträdet.
Familj? Lite.
Resor: Japp!
Dokument: En del. Vi renoverar ett gammalt hus.
Gata? I bland. Är lite för blyg för att göra det riktigt bra...
Ken Rockwell tycker väldigt mycket men *en* sak har fastnat som riktigt bra:
"You can take it to dinner and not look like a dork." Så diskret vill jag kunna vara.
APS-C: Med risk för att låta gravt fördomsfull får det mig att tänka på just APS-introduktionen cirka 1999.
Formatet som skulle ta mycket mark från 35 mm men aldrig riktigt lyfte och aldrig blev riktigt lika bra. Är det här samma sak? Är det bara fullformat som egentligen räknas?
Vad jag *tror* mig vara sugen på utan att ha känt på grejorna och utan att ha rättfärdigat kostnaden:
X-Pro eller liknande *och* på den vill jag ha en glugg från antingen Leica eller Zeiss.
Problemet är att en jag faktiskt skulle vilja prova - Sonnar 50/1,5 - kommer att funka som en 75:a ungefär vilket jag tycker är en dum brännvidd...
Jag förstår alltså vad du menar, men tycker inte att du behöver tappa känslan för det! Tvinga dig att fotografera på samma sätt som du gör nu bara! Skapa bilden med kameran, inte med datorn! Det går!
Med vänlig hälsning, P