Annons

digitalt eller analogt på långresa (ca 6 månader)?

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej då, jag förtydligar mig lite :) Ville inte ge för många hintar utan tyckte att era svar skulle vara så unbiased som möjligt..

Jag är idag ägare till ett analogt system och planerar att åka till Sydamerika i ca 6 månader. Om jag bestämmer mig för analogt blir det dia för hela slanten vilket implicerar att jag måste ta med mig all film hemifrån (40-60 rullar.. Mer blir det inte!!!)

Dessutom diverse objektiv, filter osv... Helt enkelt en massa jox att släpa på.

Det skulle bli betydligt mindre att släpa på om jag övergick till ett digitalt system med en en liten bärbar hårddisk till. Då har vi dock risken för stöld. Om det sker och jag blir av med min utrustning förlorar jag inte bara utrustningen utan också bilderna = KATASTROF !!!

Men filmrullar använda som oanvända är mig veterligen inte så stöldbegärliga.

Sen har vi det där med batterilängd. Resan kommer att innefatta en del vandringar på kanske upp till en vecka. Och ute i fält är det inte så lätt att ladda sina batterier = du måste ha flera i reserv = dyrt...

Så hur hade ni gjort?
 
Analogt fördelar:
Du kan troligtvis få tag på film.
Om det är en äldre utrustning, så blir den ekonomiska förlusten inte så stor vid eventuell smocka i huvudet (stöld).
Ingen batteripanik.

Analogt nackdelar:
Du kanske inte får tag på den film du VILL ha.
Röntgen på flygplatsen(erna).
Om smocka i huvudet försvinner kanske affektionsvärdes utrustning.
Batteri (om Canon AE-1, A-1 o.s.v)

Digitalt fördelar:
Ingen film att oroa sig för.
Obegränsat med bilder (med dator eller avtankningsutrustning).
Lättare kamerautrustning.

Digitalt nackdelar:
Kamera, dator och/eller avtankningsutrustning kan rendera till smocka i huvudet.
Kan man ladda batterierna till allt?
<hak-utstickning>
kan man lita till 100% på lagringsmediat?!?
</hak-utstickning>

/ E
 
Tack för svaret ! Om jag väljer digitalt system kommer jag inte att ha en dator med mig utan bara en sån där nätt liten sak som man fyller på direkt från minneskortet (t ex imagetank)
 
Även i Sydamerika finns det internetcafféer med bredbandsanslutning.
Skaffa ett bra lagringsutrymme på näter (100-500mb) och tanka upp bilderna dit så fort du kommer åt. Då har du iaf en backup!

Eller, skaffa en digital som använder sig av CF-kort. Dessa är relativt billiga och finns att tillgå i hela världen. (med undantag av djungler och öknar :)
 
Den tanken har slagit mig Alex.. Har iofs varit ute och rest förut men vet ändå inte i vilken utsträckning man får lov att koppla in sin kamera till datorerna på internetcafeerna.

Och hur pass moderna datorer som finns i städer som Lima, La Paz t ex.. (USB-anslutning??)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.