Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalkamera utomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias80

Aktiv medlem
Hej.
Hur är det med digitalkameror kan man ha dem ute och foto om det är minusgrader? Enligt bruksanvisningen ska man endast använda mellen 0-40 grader, då kan man inte foto om det är minusgrader. Dett är ju tråkigt då det finns fina motiv på vinter.
Man får väl ha den innanför jackan och va snabb när man fotar.

Detta ämne har varit uppe i många trådar, men de flesta av oss som fotar digitalt påstår jag använder våra kameror ute i kylan. Tänk bara på att hålla extra batterier varma.

De enda problem jag har haft med kameror i kyla är dels batterierna (som redan sagt, de blir väldigt klena när de är kalla), och imbildning när man sen tar in den i värmen. När något kallt kommer in i värmen kondenseras en massa vatten på den. Lägg kameran i en plastpåse (eller i en stängd kameraväska) innan du går in, sen låter du den ligga där ett par timmar och "tina".
Gäller både digitala och filmiga kameror, det är bara det att digitalkameran är mycket mer batterikrävande.
Så länge man inte får kameran full av kondens är nog det värsta som kan hända att den lägger av i kylan och inte vaknar förrän den blir varm igen.

Fotade rimfrost i sambons oegonfransar i vintras i -35 grader och upptackte att mina stackars fingrar var den begransande faktorn, brrrrr vad ont det gjorde efter 15-20 exponeringar.

Sonydigitalaren markte jag dock inget konstigt med som gick att skylla pa kylan, och bra bilder blev det.

Jag hade en liten fujidigitalis en dag i skidbacken för några år sedan. Den var flera minusgrader kall hela tiden. Inga problem alls hade jag.

Mattias80 skrev:
Hej.
Hur är det med digitalkameror kan man ha dem ute och foto om det är minusgrader? Enligt bruksanvisningen ska man endast använda mellen 0-40 grader, då kan man inte foto om det är minusgrader. Dett är ju tråkigt då det finns fina motiv på vinter.
Man får väl ha den innanför jackan och va snabb när man fotar.

Ämnet har som tidgare skribenter nämnt varit uppe tidigare. Optiken fungerar lika bra i kyla som för analoga kameror. Elektroniken fungerar bättre ju kallare det är. Anledningen är att det oftast står 0-40 är att batterierna är gjorda för detta intervall. Om du tittar på specarna för NiMh så stämmer de väl överens uppgivet temeraturområde. Batterier av NiCd fungerar mellan -10 och +40 C.

Jag har under förra vintern med en Minolta Dimage 7i plåtat i -18 C med NiMh batterier utan att kameran gick sönder. Det jag märkte var att batteritiden blev kortare, vilket den ska bli med avtagande temperatur. Det är ju ett känt fenomen med bilar så här års. Bilar är utrusatde med elektronik samt glas och de brukar starta även i norra Sverige vintertid (dock brukar motorn förvärmas).

Det hela handlarna nog om att leverantören utlovar en viss drifttid och funktion, som avsaknad av imma och liknande och kan därför inte utlova lägre drifttemperaturer utan att riskera stämningar främst i USA.

Vid häftiga temperaturväxlingar finns alltid risk för att matrial spricker eller långsamt utmattas. Höga temperaturer som bastubad kan sannolikt få plast och annat att smälta.

Tack för alla bra svar!
Jag borde kanske ha gjort en sökning här på forumet ocg hittat svaren redan där.
Det verkar ju inte vara nån större problem att foto under vinter.
Det här med kondns är ju enda "risken" kan det bildas kondes inne i objektivet ? det skulle ju inte va så kul att ha fläck på insidan av linsen ;)
Detta undviker man förhoppningsvis genom att låta den tina i väskan, bara intressant att veta.

Tack

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar