Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalisera gamla bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Akon

Medlem
Jag har hundratals gamla papperskopior som jag vill digitalisera. För att bevara och göra nya papperskopior.

Kräver inget proffsresultat utan hoppas kunna använda min konsumentscanner.

Det jag undrar över vad är en lämplig upplösning och bra filformat att spara bilderna i. Det blir en avvägning mellan kvalitet och storlek.

Några råd?

Varför inte bara...

...testa att skanna ett par bilder och se om du blir nöjd. Det finns ingen annan än du som kan avgöra om resultatet duger.

Vill du ha en bra scannermjukvara, som kan göra det bästa möjliga av en skanning kan du testa VueScan. SilverFast är också ett alternativ.

Spara dina bilder i Jpeg. Originalen har du ju kvar så att du kan skanna om dem om du behöver bättre kvalitet eller upplösning.

Bra skanning kräver bra grejer. Funderar du senare på köpa en bättre skanner så sök här på forum. Det finns jättemycket att läsa.

/AnWi

Personligen skulle jag välja *.jpg i storlek på max 1-2 mb (om målet är 10x15 kopior). Kanske kan du också välja ut några som särskilt gillar och spara dem i *.PSD eller LZW-komprimerad *.TIF.

ANNONS