Det som kan ske på individnivå, och ge effekt, är sådant som stater och liknande kan ge incitament till. Skattelättnader för klimatvänlig verksamhet eller verksamhet som motverkar effekterna av temperaturhöjningen, t.ex.
Sånt här måste samordnas på hög nivå för att ge bra utdelning. Var och en kan inte sitta och hitta på saker att göra. Det blir ingen bra masseffekt av det.
Det är vad FN jobbar med. och har mängder av världens bästa föorskare på många områden engagerade i. De producerar ständigt nya rapporter. Det finns otroliga mängder mätdata på många olika områden av vetenskap.
De prognoser som vetenskapsmännen la först fast för cirka 20 år sedan och sammanställde jämförs nu med hur utfallet blivit.
Framförallt på sydliga eller nordliga breddgrader går detta mycket fortare i verkligheten än vad forskarna hade i sin prognos.
Vår temperatur höjning i Norden är ungefär dullet så stor som i runt medelhavet .
NI tror nog jag är någon manlig Greta. Det stämmer dåligt. Jag är inte visionär utan snarare väldigt pragmatisk.
När jag började dyka på 70-talets början var havet utanför platser som Måseskär, Vinga ,Kosteröarna fulla av liv.
Vid matade torskar på över metern utanf ör Måseskär med krossade sjöborrar för hand under 70-talet. Som röjdykare under 1977 var det många hundra dyk. Då fanns det mesta av detta fortfarande där.
Sedan som seglare och dykare besökte jag många av dessa platser och såg hur havet förlorade sitt liv.
Döda bottenhålor utan syre som bara luktar ruttna ägg. Till och med genom masken.
Där planktonen ligger som snö på botten. En miljö där inte mycket kan leva.
Torsken flydde Mycket av torsken flydde skagerack och kattegatt för vattnet var för syrefattigt.
Jag såg havet i min närmiljö i havet sakta dö.
Nu får man vara glad om får någon fisk om man fiskar efter båten under en dags segling. Fiskpinnar från frysen är nog säkrare för middagsplaneringen.
Min dotter har kanske påverkats av mina upplevelser men är också ett utslag och inställning.
Tänkande människor under 30 är i dag skrämda för hur de skall kunna rädda den värld deras föräldrar gett dem i arv.
Dottern hoppas nu när hon tagit sin Master kunna jobba med Sustainable development. Hennes mål är att jobba med detta inom FN och globalt.
Tror hon kommer lyckas med det. Hon är smart och hennes driv är enormt.
Jag läser en del inlägg här som jag tror Trump kunde twittrat.
Läs bara detta som är ett lite inlägg jag fick från National Geographic i veckan .
Det regnar in olika rapporter av det här slaget hela tiden.
Naturen och vårt klot reagerar snabbare än vad FN's prognoser för 20 år sedan kunde tänka sig. Speciellt på våra breddgrader och högre upp.
Jag vill inte att världen skall dö som jag såg våra delar av kusten dog. Den har givetvis inte återhämtat sig.
Detta är ett krig mot vår miljö där vi är de som måste kapitulera.
Annars vinner miljön och klotet.
En stor temperatur höjning kan nästan göra jorden obeboelig för mängder av arter varav vi är en.
Att sedan komma tillbaka till en ny jämvikt på nuvarande nivå kan ta 100 000 år eller mycket mer.
Många kommentarer om miljön verkar okunniga Eller som Trump. Nonsens. Fake news.
Dessa personer bedömer jag som mindre pålästa eller ointelligenta.
Fakta av de rapporter som nu kommer in är inte fake news. De faktiska mätvärden som nu kommer in är mycket mer alarmerande än de prognoser som funnits.
Fotoindustrin är en liten del av detta. Tror jag i morgon skall skapa en tråd om hur kameraindustrin kan göra produkter som är mer hållbara. Kanske kan vi byta sensor till en bättre med högre upplösning. Kanske byta ut AF processorn i en spegellös för F ihop med sensorn.
Måste vi byta ut hela huset för att få bättre prestanda?
Detta är ett exempel av de reportage som ständigt rullar in
Snygga bilder. Jag lovar.
https://www.nationalgeograpör bättre prestanda hic.com/environment/2019/08/arctic-permafrost-is-thawing-it-could-speed-up-climate-change-feature/?cmpid=org=ngp::mc=crm-email::src=ngp::cmp=editorial::add=Science_20190821&rid=AF8D25CD12A02D1EC17475D17CF3388D