Om vi skall göra världen dräglig för också vara barnbarn så är det en enorm omställning. Det är inte en evolution utan en revolution som krävs.
Hur den planen skall se ut kan ingen skriva i förväg. Den måste hela tiden justeras efter vad som är möjligt politiskt av vad är data från vetenskapen.
Om Brexit är komplicerat får man nog uppskatta detta minst 100 gånger värre.
Vet ni hur det ser ut på våra stränder numera i Västsverige.
Där vi har plast i tjocka lager av plast produkter. De är definitivt inte bara svenska
Dessa mals ner i stormarna till mikroskopiska små partiklar som plantkon och annat vi äte Sväljer silar dessa för de tror det är plankton. Dessa äts sedan av fiskar. Vi äter sedan fiskar deller musslor är koncentrationen blir värre.
OM 30 år kommer det finnas fler plastpartiklar i havet än det finns levande organismer räknat i ton.
Någon som ser ett bekymmer?
Ja det där är ju inget nytt precis. Jag reste i syd och syd-ostasien på 70-talet och kommer ihåg hur gräsligt det såg ut på östra kusten i Malaysia redan då t.ex. i Koala Trenganu och Kota Barú för att ta några exempel och ett annat var ju Phi Phi Island i Thailand innan Tsunamin (den rensade ju bort en del av skiten de lagt på hög).
Det mesta av skiten i haven kommer från floder och kustområdena i södra och östra Asien.
På restaurangerna vid havet i Koala Trenganu fick man gå ut på en lång spång till ett skithus sex sju meter ut i sjön och vid sida låg en stor del av stadens sopberg i vattnet.
I Sverige har mycket blivit bättre faktiskt sedan reningsverken byggdes ut och man tog krafttag mot kvicksilvret. På 60-talet hade nästan alla gäddor i stora delar av Stockholms mellanskärgård stora blodiga svulster. Idag finns inte några sådana problem kvar vad jag sett. Den starka övergödning som var då som resulterade i mycket större vassar än vi har idag och en väldig massa skräpfisk som vi inte sett sedan dess (mört, enorma mänger brax och sarv). Numera ser man väldigt lite skräp runt de öar jag ser runt Vaxholm. Annat var det förr då vi hade måsstreck efter varenda Finlandsbåt när de slängde sopor och förpackningar redan på Torsbyfjärs och Solofjärden en halvtimme efter de lättat från Stadsgårdskajen. Så jag tycker faktiskt de flesta sköter sig väldigt bra idag i Skärgården. Det är inte där vi har de stora problemen idag.
Det gäller verkligen att göra rätt saker nu och som jag skrev tidigare så är det svårt att se att vi kan runda befolkningsfrågan mycket längre nu. Till och med Egypten som tidigare varit mot all befolkningspolitik tidigare har nu tydligen kampanjer. Alla som någon gång flugit över Egypten har nog slagits av hur ynkligt smal det gröna bandet är efter Nilen. Det är inte så länge sedan man hade drygt 30 miljoner invånare och nu är man 100. Även Etiopien har idag över 100 miljoner och då pratar jag bara människor. De hade 100 miljoner boskap redan på 80-talet och en stor del av marken hade redan då blivit ett sterilt obrukbart månlandskap efter att odlingsjorden blåst ut i havet. Men lyckligtvis planterar man en väldig massa träd där nu - så det finns hopp.
Hur stor befolkning Nigeria har är det nog ingen som vet. Enligt Wiki: "vid den senaste folkräkningen som hölls den 21 mars 2006 uppgick den faktiskt befintliga befolkningen i Nigeria (de facto) till 140 431 790 invånare. Befolkningstillväxten ligger kring 2,5% per år nu och "Den årliga befolkningstillväxten beräknades under perioden 1993–2003 till 2,8 %". (med så hög tillväxt riskerar man att sitta med en dubbelt så stor befolkning inom 25-30 år).
Det har tagit mycket lång tid innan befolkningstillväxten ens lite yrvaket setts som en nyckelparameter i sammanhanget. Idag finns inga nya världar att kolonisera annat än möjligen de områden där permafrosten nu smälter i Ryssland och Alaska eller på Grönland och om nu vattenytan i haven kommer stiga så kommer nog uppvärmningen vara det minsta praktiska problemet på lite längre sikt för de som bor i kustnära lägen. Där kommer nog New Orleans och Katrina att kännas som en västanfläkt jämfört med de problem som väntar en stor del av världens befolkning. Det är nog dags att börja tänka på hur det ska hanteras. Länder som Nigeria kommer klämmas från två håll - både av en växande befolkning och en krympande beboelig kustnära yta. Verkar upplagt för panik och det värsta är ju att varenda kust som vätter mot världshaven riskerar att drabbas och det är ju just där de verkligt stora befolkningsmängderna bor idag.