Annons

Digital vs analog

Produkter
(logga in för att koppla)
Dom flesta kameror som tillverkats under dom sista 10 åren och som använder batterier har en digital processor i kameran för att styra bländaren och slutaren samt beräkna exponeringen.
 
Eftersom jag helt nyligen fått tillgång till en egen D60 via jobbet som jag förfogar över, så är det ju enklast att lägga in bilder från denna direkt på nätet. Jag slipper skananningen och dammet. Men när det gäller papperskopior så är det analogt som gäller för mig till 100%.

Jag går gärna till labbet för att hämta ut mina bilder som jag fångat på min osorgsfullt valda film REALA.

Att se bilderna direkt gör mig bortskämd och jag bara deletar mina bilder hela tiden.
Jag anstränger mig mer då jag plåtar analogt och får därmed "bättre bilder". (Enligt mitt eget tycke iaf.)

Självklart är det något psykiskt då jag är jag och mitt seénde ej förändras efter vilket sätt jag fångar bilden på.

Jag fotograferar en hel del bröllopsporträtt och vill säkra meidiets lagringstid genom att ha det på analog film och papper.

Men jag har inget emot digitalkameror i övrigt. Det är snarare bildbehandlingesprogrammen, eller snarare användarna av bildbehandlingsprogrammen som jag är skeptisk emot. En del fotografer tycks flippa ut lite väl ofta med finnesser som finns i t.ex. photoshop. Jag anväder Photoshop endast för att få bilden så likt som det såg ut i verkligheten.

Med detta är ju bara tycke och smak och jag redogör bara hur jag tänker så avrätta mig EJ !

Tack !

;-)
 
Tack för att du tar dig tid Hasse!
OK detsamma som att tillverkaren kallar det för elektronisk styrning. Får be att återkomma när jag kan definiera min fråga mer specifikt.
MVH Eva
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.