Jag har felaktigt blivit stämplad som digitalmotståndare trots att jag är en stor teknikvän. Så för det första vill jag göra ett klarläggande när det gäller min ståndpunkt; digitalt är framtiden, det råder det ingen som helst tvekan om. J m f skrivmaskin vs ordbehandlare. För det andra utgår jag endast från resonemang som är giltiga för mig och några till mig närstående personer. Så, nu har jag förhoppningsvis gjort klarläggande som minimerar risken för missförstånd som leder till hjärndöda kontringar från fundamentalister med diametrala åsikter. Jag vet att jag är inne på minerad mark
Som Nikonanvändare är just Nikon alternativet och de har nyligen presenterat en intressant strategi som minimerar problemet med storleksskillnaden mellan film och CCD, a k a brännviddsförlängningen, vilket tidigare har varit ett motargument för mig.
Som hobbyfotograf har jag en begränsad budget att röra mig med och det är svårt att motivera en investerings närmare 100 tkr för ett hus, laddare, ackar, minnen, lagringsmedia e t c när inkomsten i det närmaste är obefintlig. Vore jag yrkesfotograf skulle jag med största sannolikhet var digital redan idag.
Konsumenthusen, t ex D60, F-100 eller S2, m a p byggkvalitet kostar mer än en analog proffskamera vilket jag tycker är en orimlig relation.
Alltså är kostnaden, framförallt investeringskostnaden, mitt starkaste argument mot ett eget paradigmskifte.
Sedan ser jag två andra faktorer som är mer avgörande och gör att jag avvaktar, pengar fixar sig alltid då det är en fråga om prioritering. Gunde har redan varit inne på ett av dem – originalet. Även jag vill ha ett fysiskt original. Det andra har en stark koppling till detta; lagring. Som privatperson är det idag inte möjligt att skapa tillräckligt vattentäta back-up rutiner för att säkerställa att ens efterlevande får äran att ärva ens fantastiska bilder.
Fördelarna med digital fotografering är många men de som tilltalar mig mest är att det är HiTech och den omedelbara feedbacken. Den senare kan göra mig grymt avundsjuk då jag är ute med digitala polare och jag förstår inte hur man kan föredra att vänta på resultatet.
Så resonerar jag!