Annons

Digital vs analog

Produkter
(logga in för att koppla)

hasse lundberg

Aktiv medlem
Jag har fotat svartvitt sedan 1993, fotar även digitalt och dia.
Personligen har jag en märklig hat/kärlek till digitalfoto.

Ibland älskar jag det och ibland hatar jag det, och anser då att digital foto inte är "riktig" fotografi.

Vad jag då menar i detta sammanhang är att en bild jag tar med en digitalkamera visas på en monitor med en upplösning som är milsvidd från en bild som visas med en diaprojektor eller på ett fotopapper.
Även om den skrivs ut på papper har jag lite svårt att acceptera dom som en riktig bild ibland.

Jodå, som jag sa så fotar jag även med digitalkamera, men har lite svårt att acceptera detta som en riktig "bild" ibland.

Att hela dett resonemang är fel håller nog dom flest med om.

Vad jag undrar är om det är flera som har sådana här underliga känslor för digitalfoto?

Nejdå, jag är övertygad om att digitalfoto inom några år kommer att ha en dominerande andel av marknaden, och att gamla svartvita bilder kommer att vara en slags konstform.

Vad tycker du?
 
Jag vill gärna ha en digitalkamera för att smidigt få upp bilder på nätet, när jag ska sälja saker på auktion eller bara visa något...
 
hasse lundberg skrev:

...men har lite svårt att acceptera detta som en riktig "bild" ibland...

Jag har lite svårt att förstå den inställningen - som verkar vara ganska vanlig...

Att det som kommer ur en digitalkamera är en "bild" anser jag som självklart - bilder behöver ju i egentlig mening inte vara fotografier. Det är dessutom ett fotografi per definition, eftersom ordet "fotografi" kan översättas med "skriva med ljus". Man behöver vare sig film, glasplåtar eller silverbaserad emulsion för att syssla med fotografi.
Jag håller emellertid inte med dig om att det finns en kvalitetsskillnad mellan silverbaserat foto och digitalt foto - även om många suggesterar sig till att tro det.

Jag tror att det digitala om några år kommer att ha tagit över en stor del av fotomarknaden, men jag tror också - och hoppas - att det silverbaserade fotot kommer att finnas kvar så länge som någon vill göra sig omaket att hålla på med det. Ett välkomponerat svartvitt foto med lagom korn kopierat på ett matt papper är svårt att slå ur estetisk synvikel. IMHO.

/Janne
 
analogt TILLSAMMANS med digitalt

Analog vs digitalt är lite fel tycker jag, men jag förstår din känsla..:)
Jag tycker man kan kalla det analogt tillsammans med digitalt istället. Jag brukar ha med mig både min analoga och digitala kamera.

Jag tror däremot inte att analog fotografi kommer att försvinna, däremot tror jag att många som tex ska på semester utomlands hellre tar med sig en digital än en analog (om man inte har ett riktigt fotointresse) pga att den tar mindre plats.

Själv har jag ju jobbet lite med "scannern" som bildkonst, när jag gjort det däremot har jag väl kännt lite grann att det kanske varit fel att sätta ut dom bilderna här.

Så jag måste tacka Jan som skriver att fotografi betyder att skriva med ljus...:)
 
hasse lundberg skrev:
Personligen har jag en märklig hat/kärlek till digitalfoto.

Jag håller med dig. Det som gör att jag använder digitalt är för att det är så smidigt att hålla på med. Man får ju se fotona på en gång! Man lär ju sig snabbare på det sättet också.
Frågetecken finns angånde lagring av digitala foton. Vem kan läsa mina CD-skivor om 50 år?

Att redigera i PS stör mig inte. Vad spelar det för roll om jag gör det vid fotograferingen, kopieringen eller i PS?

Jag använder analogt vid, för mig, värdefullare bilder.

Jag föredrar dock ett perfekt kopierat fotografi med djup svärtning på ett riktigt fotopapper trots allt.
 
Jag förstår din känsla fullständigt, har själv haft samma inställning men det har börjat släppa och nu är jag väl mest avvaktande att den digitala bilden skall få samma kvalité som den analoga. Jag hör analogfantasterna yla att den har det och det är möjligt att den senaste generationen kameror med 10 - 12 Mpixel är i paritet med småbildskameran nu. men till de priserna är det ointressant. Dessutom använder jag mest mellanformat och dit har det inte gått att komma digitalt ännu. Jo, det finns digitala bakstycken till mina mellanformatskameror men bildytan är ännu för liten. Jag har också en digitalkamera som numera sällen (aldrig) används.
Den är två år gammal och väldigt begränsad i inställningsmöjligheterna.
Dessutom gillar jag mörkrumsarbetet. Jag har aldrig så bråttom med mina bilder, mitt arbete är mycket stressat så jag vill ha den analoga bildbehandlingen att kopla av med.
Så småningom kommer priserna på digitalt att sjunka drastiskt och kvalitén samtidigt att höjas. Jag har det bra som det är på fotofronten och kan avvakta den digitala utvecklingen.
De bilder som finns här på fotosidan - givetvis inkluderande mina egna - är aldrig av den arten att hastigheten att få fram bilderna är överhängande. Bråttom styrs bara av fotografens nyfikenhet. Har man hållit på så länge som jag är inte nyfikenheten så stor, jag vet ganska väl hur mina filmer och bilder kommer att se ut.....
Us
 
Är också helt införstådd med dina tankar,själv kommer jag inte att välja digital fotografering under överskådlig framtid.Jag vill ha ett fysiskt original (dia),jag kan vänta 2-4 dagar på filmen,montering,luppning och arkivering är en intressant och avkopplande del i hobbyn.

Och inte behöver du be om ursäkt för en stund framför diaduken..det är inget fel att ha kvar lite klassisk känsla på bildvisningen..

Jag har också lite av samma känsla som dig,"riktig" fotografi är analog fotografi, och det är jag nöjd med.
Glädjande nog ökar även försäljningen av analoga kameror,så vi är inte ensamma.
mvh/gunte..
 
Bilden

Vad är viktigast, bilden eller verktyget? Fotografer har ju tidigare setts ner på av vissa "riktiga konstnärer, dvs målande sådana" Håller tydligen på att bli samma debatt nu mellan olika fotografer. Det är väl ändå bilden som är det viktiga. Tekniken är ju en väg dit, inte målet. Eller? Har sysslat mycket med traditionellt mörkrumsarbete i svartvitt tidigare och vet hur fascinerande det är, men har numera inte möjlighet eller tid. Tycker att det digitala mörkrummet är ett utmärkt medel till bra bilder. Det är ju det som är målet.
 
Jag var nära att sälja min systemkamerautr för ett par veckor sen och skaffa en digital i stället.
Sån väl var så tänkte jag efter och beslöt att behålla den.

En fotohandlare berättade att en 200 ASA-film
motsvarar 37 milj pixlar..


Det får bli en digital som komplement i stället.
Jag vill ha en liten kamera som man lätt tar med på fest och i vardagen

Jag kom fram till att min systemkamera är lika bra i dag som för 15 år sen när jag köpte den.
Desutom har jag en son som kanske vill testa "riktig" fotografering om ett par år.

Hur är en digitalkamera som jag köper i dag om 15 år ?
Den har garanterat skrotats då.
 
Jag tycker helt enkelt inte att det är nå kul med digitalfoto...spänningen och romantiken försvinner...men vadå bra och enkelt är det ju...det kan man inte blunda för
 
Re: analogt TILLSAMMANS med digitalt

(om man inte har ett riktigt fotointresse)

Vad menar du med detta Skulle vi som använder Digitalkamera inte vara fotointresserade eller vad??????
 
hasse lundberg skrev:
Vad jag undrar är om det är flera som har sådana här underliga känslor för digitalfoto?

Som digitalfotograf måste jag motvilligt bekänna att jag tvärtom utvecklar allt mer delade känslor inför traditionell fotografi.

Men så har jag aldrig trivts hundraprocentigt i mörkrummet heller.
 
Re: Re: Digital vs analog

gors skrev:
Som digitalfotograf måste jag motvilligt bekänna att jag tvärtom utvecklar allt mer delade känslor inför traditionell fotografi.

Men så har jag aldrig trivts hundraprocentigt i mörkrummet heller.
Lite av detta jag frågar efter, så är det väl oftast när det kommer ny teknik, man vill hänga på tåget som går, innan det är för sent, men samtidigt så känner man att det inte är riktigt dags ännu, det går nog ett tåg nästa timme!!!
Jag väntar lite till.

För din del har du nu kommet förbi den punkten där tveksamheten är stor. Nu känner du att du vill fortsätta med den digitala sidan.

Jag och med mig många flera har inte kommit till den punkten ännu.
 
Jo, den känslan har man "tyvärr" inför digitala bilder. Något som man kanske med hull och hår måste jobba bort.. ;=)

Håller med Gunte om det han skriver. Fotografering är för mig inte enbart att sätta fingret på avtryckaren och invänta framkallningen. Det är så mycket mer om man använder sig av diafilm. Känslan av att lägga upp sina dia på ljusbordet, montera dem i diaramar, märka, arkivera, projicera etc. Det tycker jag är en STOR del av tjusningen med bilder som tas med film.

Visst är det praktiskt med digitalt när man kan se bilden direkt, men jag väntar hellre ett par dagar (för det tar oftast inte längre tid än så) och får ett original som jag fysiskt kan känna i min hand.


/Jonas
 
Hasse, det är nog bra om man tar saker och ting i sin egen takt. Man ska vårda sin arbets- och hobbyglädje. Om man blir glad av att klippa dior så ska man inte sluta utan ett mycket gott skäl.

Att jag tagit till mig det digitala beror nog på flera saker. För det första är jag yrkesfotograf och har råd med ett riktigt fint digitalhus. Jag skulle aldrig bytt bort en systemkamera mot en digital kompakt eller "alltiett". För det andra har jag jobbat i Photoshop i över tio år. För det tredje är jag bekväm. Nu har jag alltid film från 125 till 1600 iso i kameran. Och det i flera olika dagsljus- och konstljusvarianter. Dessutom kan jag ljussätta med flera blixtar utan att använda blixtljusmätare.

Eftersom 90 procent av alla bilder jag tar ska digitaliseras förr eller senare är det lika bra att det sker så tidigt som möjligt. Jag har aldrig lyckats få ett småbildsoriginal så bra i 3000x2000 pixlar som det jag tar ut direkt från min kamera. Inte ens med Imaconskanner. Sedan får personalen i fotobutiken säga vad de vill om hur många megapixlar ett småbildsneg representerar.

Detta till trots tycker jag fortfarande bäst om att titta på traditionella svartvita kopior gjorda av duktigare kopister än jag själv. Och jag uppskattar ett gammaldags bildspel mer än en bildvisning med en dataprojektor. Men för just mig, och för mitt fotograferande, är det digitala vägen.

Hoppas det inte blir den enda vägen på många, många år än.
 
Jättebra diskussion som jag instämmer i.
Har personligen inget till övers för digitala kameror, Skulle däremot någon slänga en EOS 1Ds, Nikon D1x eller liknande kvalitetskamera på mej skulle jag nog göra en ansträngning att åtminstone försöka lära använda den.

Analogt foto är för mej hantverk, konst och tanke. Njutningen av att hålla i en stabil kamera. Stunderna vid ljusbordet för att utvärdera och planera beskärningar etc. Timmarna i mörkrummet, lukten av kemikalier, lugnet, ibland frustrationen i sökandet efter den perfekta kopian får mej att må bra.

Än så länge känns digitalkamerorna enbart som överprisade leksaker, men man ska ju aldrig säga aldrig, så vem vet, nån gång i framtiden......
 
nemen kara nan
jag tror det kan vara sa har...

du lider av hederlig svensk avundsjuka...

det ar helt enkelt sa att inerst inne sa skulle du nog velat haft en tuff digital SLR...

du forsoker att hitta orsaker som talar for att digitalt e skit, fast an att du vet att det kommer att sla ut analogt precis som cd:n slog ut gramofonen

(inte helt sant)

lider sjalv av samma dilemma / avundsjuka...

ena dagen svar jag at allt de digitala tills att i nasta sekund sitta i ett dunkelt dreglande over fakta bladen av min oemotstandliga kommande inkop...

man kanner sig lika schizad som den lilla harlosa saken i two towers.... "precious - precious"...

lycka till i den avundsjuka varlden...

smiles

timo
 
Timo skrev:
"det ar helt enkelt sa att inerst inne sa skulle du nog velat haft en tuff digital SLR..."
......

"lider sjalv av samma dilemma / avundsjuka..."
----------

Öhh, om digitalt varit det minsta intressant för mig hade jag haft en (prisklass: ointressant ) för lääänge sedan......

Avundsjuk ...varför? Kvalitetsmedveten...jepp!

MVH Eva
en stolt "gammeldags hantverkare"
 
Senast ändrad:
ANNONS