Annons

Digital systemkamera, vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jaz

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag har börjat mer och mer intressera mig för systemkameror, digitala. Idag har jag en enkel digitalkamera utan några större inställningsmöjligheter.

Nu undrar jag om det är någon som har bra tips på en digitalsystemkamera för nybörjare.


M.v.h
Richard
 
jag köpte en canon eos 10d efter att fotat med en digitalkompakt lite mer än ett år, det var inte speciellt svårt att bli van till den och det är väl den billigaste (enligt nypris förstås) D-SLR:en idag. om du inte vill lägga fullt så mycket pengar på en 10d finns förståss billiga begagnade D30 och D60 att få tag på. dpreview.com har testat många (om inte alla?) D-SLR:er genomgående, finns mycket nyttigt att läsa där.

mvh.
daniel

downshift.org
 
Häftigt!

Hej,

Tack för svar!
Kikade på denna kameran bl.a Cyberphoto, dock tycker jag att priset är lite häftigt.


Någon som har andra tips?
 
Re: Häftigt!

Jaz skrev:
Hej,

Tack för svar!
Kikade på denna kameran bl.a Cyberphoto, dock tycker jag att priset är lite häftigt.


Någon som har andra tips?

Ska du ha en DSLR, så är det MINST där du hamnar om du ska köpa nytt nu.

Du får tag på en D60 för runt 10.000:-

Att investera i DSLR kostar en slant, det måste man vara medveten om. Det är så mycket mer än bara en vardagskamera.

Det finns inte så mycket att tipsa om i detta segmentet. Vill du ha det billigare får du nog vänta ett år eller så.
 
Idag finns ingen digital systemkamera för nybörjare. De är för dyra för det. En begagnad ja, men då får du istället köra dyra gluggar.

Jag avvaktar således och rekommenderar dej samma sak.
 
En begagnad Canon D30 går att få till lågt pris. det är väl en utmärkt "nybörjarkamera"
 
Re: Re: Häftigt!

Jeppe skrev:
Ska du ha en DSLR, så är det MINST där du hamnar om du ska köpa nytt nu.

Du får tag på en D60 för runt 10.000 kr

Så enkelt är det inte Jeppe. Jag väntar på att det skall dyka upp en D60 för dom här pengarna här nere i skåne.
 
Re: Re: Re: Häftigt!

Bengt-Arne skrev:
Så enkelt är det inte Jeppe. Jag väntar på att det skall dyka upp en D60 för dom här pengarna här nere i skåne. [/B]

Hehe.. jaja, ska man vara så petig med urvalet så får du nog vänta 6 månader till ;)

Men det GÅR att få tag på en D60 i fint skick för 10000:-
 
Nä! Jag är inte petig av mig. Jag och min fru gick omkring på Tivoli i Köpenhamn. Jag mötte en kille med en Canon systemkamera, inget objektiv på kameran, dammet det yrde, trängsel var det, jag tänkte hur f.n ser spegeln ut på hans kamera.

Äh! Jag vill nog se grejerna innan köpet.
 
En Minolta Dimage 5/7/7i/7Hi är ju egentligen en systemkamera med fast objektiv.
Olympus, Fuji och Sony har liknande modeller.
Kameran har alla intställningar en "riktig" DSLR-kamera har, men till ett lite lägre pris, på bekostnad av ett fast objektiv.
 
Stora skillnaden mellan 7i och 10D var AF och skärpedjupet.
kort skärpedjup med 7i var inte lätt, motivet nära och bakgrunden lååångt borta om det skulle fungera (och fortfarande inte lika kort).
AF går inte att jämföra ens...i övrigt har ju 7i det mesta man kan önska och minst lika många inställingsmöjligheter som 10D...förutom det ack så viktiga bytet av objektiv då ;-)
 
Senast ändrad:
GuruX skrev:
En Minolta Dimage 5/7/7i/7Hi är ju egentligen en systemkamera med fast objektiv.
Olympus, Fuji och Sony har liknande modeller.
Kameran har alla intställningar en "riktig" DSLR-kamera har, men till ett lite lägre pris, på bekostnad av ett fast objektiv.

Hehe.. och var i det ligger ordet system ?

Det är ju just det som betecknar en sytemkamera, att man kan byta optik (även om nu D7i har ett stort zoomområde)
 
Som nybörjare...

Tack för alla svaren!

Ska säga att som nybörjare är jag väldigt novis.
Det enda som jag någonsin fotograferat med är kompaktkameror. Rikta - klicka = bild

Idag har jag som sagt en digitalkamera, kompakt.
Tycker att jag har kommit en bit på väg och vill byta upp mig till något bättre.

Jag har kikat lite på en Minolta 7i/hi och tycker att det verkar vara en bra kamera.
Att detta inte är en "riktig" systemkamera kan jag vara ärlig att säga att jag inte hade en aning om. Ni förstår - nybörjare!

Men OK, nu har jag lärt mig något nytt =)

Så som ni kanske förstår nu så är det något i stil med Minolta 7i/hi jag är ute efter (tror jag) Prismässigt vill jag inte gå högre, tvärtom.

Jag vet att det är många väldigt kunniga personer här på fotosidan därför vänder jag mig med stort förtroende till er.


Kom gärna med fler råd och tips till mig.


Tack!
/Richard
 
Man bör nog skilja på det som betecknas DSLR och system kamera. Fuji S602, S304, Minolta Dimage 7 och Sonys F7xx serier är SLR like, men är inga slr då dessa har EVF-Electronic view fiender som tar bilden från CCD'n. Mig veterligen är dom enda DSLR utan utbytbar optik Olympus E-10, E20. Dessa är "riktiga" SLR som har en vanlig sökare där bilden speglas upp(olympus använder ett prisma iofs).

I övrigt har alla resterande DSLR utbytbar optik vad jag vet. Kan ha missat någon.
 
Jesper, Det går att att montera på en blixt och ett externt batteripack, samt stativ och försättslinser på Minoltorna. Samtidigt är ju frågan varför folk köper systemkameror och inte köper till dessa horder av linser som som tillbehör utan nöjer sig med den optik som följde med i startpaketet?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.