Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital systemkamera, vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att detta inte är en "riktig" systemkamera kan jag vara ärlig att säga att jag inte hade en aning om. Ni förstår - nybörjare!

Richard,
if I was in your situation I'd look at a used Canon D30 to start with. It's still a great camera and depending what you use the images for, 3 MP is fine for much of what you'll do. You should find one for around 6000 SEK and then you'll need a good lense for it, of course.

The "wisdom" here is that should you decide it's not for you and you'd rather go back to compact P&S shooting then you won't lose much (if anything) when you resell it. On the other hand, if you decide this is for you but you'd prefer a camera with a few more pixels to allow for larger prints, you'll be able to sell your D30 for around what you paid for it and upgrade to something more expensive like the D10 and still be able to use the lense you purchased for the D30 on your new camera....

Just my 2 Öre, hope it helps.

Bests, Duncan
 
RolandM skrev:
Jesper, Det går att att montera på en blixt och ett externt batteripack, samt stativ och försättslinser på Minoltorna. Samtidigt är ju frågan varför folk köper systemkameror och inte köper till dessa horder av linser som som tillbehör utan nöjer sig med den optik som följde med i startpaketet?

Jaja.. men det är fortfarande ingen systemkamera... Då skulle ju t.ex även canon G2/G3 vara en systemkamera...

Varför folk köper systemkameror utan att köpa diverse tillbehör och gluggar, ja... Jo, det är ju så trots allt att du oftast får bättre kvalité med en systemkamera över en kompaktkamera (gäller naturligtvis inte alla kompaktkameror/systemkameror, men generellt).

Alltså köper folk en billig systemkamera och är nöjd med det.

Jeppe - försvarar sin ståndpunkt
 
Läser och tänker

Hej Rickard.
Ditt problem var mitt problem för något år sedan.
Jag startade med Canon G2 när jag väl vad biten.
En sådan kamera lär dig lite om tekniken kring fotografering. För mig vad det viktigt att kamaran skulle ha så många manuella inställningar som möjligt. Men ändå ett rimligt pris. ( Du kan få en G2 för 4000:)
När sedan tiden är mogen och pengar finns kan man ju kliva ett snäpp upp, till en systemkamera.
Jag har precis köppt mig en Canon D60
för att få ännu flera valmöjligheter och förhåppningsvis bättre bilder.
 
Säger som Duncan, köp en D30, prisskillnaden mellan den och alla "låtsas" dslr:er är inte stor idag, om man inte behöver en kompaktkamera med hyfsad allround optik så tycker jag definitivt att du skall satsa på en riktig dslr, känslan är värd de eventuella extra slantarna. Idagsläget är den ju till och med i samma prisklass om man köper en beggad med standardoptik.

Jag hade ingen tidigare fotoerfarenhet om man bortser från semesterbilder då jag köpte min pga av ett snabbt uppblommande intresse för foto i maj detta år. Varför börja på steg ett och sedan utvecklas i sakta takt till en riktig kamera, det är bättre att hoppa på de riktiga grejjerna direkt, då utvecklas man snabbare, man behöver knappast ha år av erfarenhet från "skit kameror" för att kunna avnjuta funktionerna hos en bra kamera. Skulle jag inte begränsats av min ekonomi hade jag nog gått direkt på något i stil med Nikons nya D2H, man behöver inte vara proffs för att avnjuta ett bra AF-system och snabb serietagning. Nu kanske man får lite påhopp från folk som snackar om att det är bilden som är det viktigaste m.m. Det går givetvis att ta kanon bilder med en billig tråkig nybörjarkamera, men det är väldigt mycket roligare och lättare om man väl lärt sig hur en bra systemkamera fungerar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.