Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

haer

Medlem
Att skärpa digitala och inscannade bilder i PS verkar inte lätt och jag har ännu inte fått kläm på tekniken.

- Skall man använda "Oskarp Mask" på olika sätt för olika upplösningar?

- Är det skillnad om bilden skall skrivas ut jämfört med skärpning för skärmvisning?

- Finns det "Plug-Ins" som gör jobbet bättre?

Någon som har några tips?

//Håkan

Jag rekommenderar....

.....att du ställer skärpan via bildvisningsprogrammet ACDsee version 3.0 och uppåt.

Det är ett program som är suveränt på att ställa skärpan.

Du finner det och andra program på http://www.download.com

Ha det toppen /////

Niklas Wibom
www.modell.just.nu

Mitt inlägg kanske inte gav så mycket, så jag skall försöka fylla på lite nu när jag inte sitter på jobbet :D

Radie 0,5 för bildskärm och runt 2 för utskrift funkar bra. Tröskelvärdet brukar jag hålla mellan 5 och 20 nånting, högre tal ger mindre påverkan i ytor med jämna toner vilket ju är önskvärt. Mängd mellan 50 och 500, med visuell inspektion. Lågupplösta bilder får generell mindre mängd.

Sen ändrar jag alltid till Lab-färg och lägger den oskarpa masken på luminanskanalen. Det gör att man kan kräma på mycket mer skärpa utan att se de där fula effekterna av det.

Angående plugins så är det många som talar sig varma för Nik Sharpener, men jag har inte provat det själv. Jag kan dock tänka mig att det faktiskt är en höjdare eftersom det behandlar olika områden på olika sätt. Samma sak går naturligtvis att åstadkomma manuellt, men det är en helsikes massa jobb.

"Oskarp Mask" i Photoshop

När du anger radien i Oskarp Mask finns en praktisk tumregel. Upplösning/200. T.ex. 300 dpi slutupplösning (150 linjers offset) ger en radie på 1.5 och 72 dpi (bildskärm) ger en radie på omkring 0.3-0.4. Ju längre ner man kommer i upplösning ju mer bör man avrunda radiesiffran neråt.

Tröskelvärdet styr hurpass stort steg du vill att filtret skall agera på. T.ex med ett lågt tröskelvärde skärper du korn i en film tillsammans med skarpa kanter, kontraster. Ökar du tröskelvärdet något skärper du inte kornen medans du (med största sannolikhet;)) fortfarande får bättre skärpa på sånt med hög kontrast.

Det är ju föresten det ett skärpefilter pysslar med - att öka kontrasten på ställen med redan stor kontrast, och tröskelvärdet styr brytgränsen för vid vilken kontrastskillnad som filtret skall börja agera. Kan man säga.

Mänden (%) tycker jag aldrig skall ligga över 150-180 området. Gör den det ser bilden överskärpt ut (i tryck). Scanna/fota om i stället i så fall. Tycker jag.

/Mattias

Oskarp mask i PS är väldigt användbart om man vet vad man gör.
Varje bild har oftast individuella inställningar. Det beror på kontraster, detaljrikedom, jämnt färgade ytor etc.
Man ska alltid göra skärpningen sist och efter man ev. skalat om bilden till önskat format.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar