Annons

Digital proffskamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror precis som du att om ett par tre år ligger begagnade digissar på denna pris nivå, på grund av ett uppsving av digitaltekniken.

Såg ni på tv-nyheterna om en revolutionerande upptäckt, lika stort som transistorteknikens uppkomst. Datorerna kan göras hälften så stora som i dag, vilket kommer att ge digitalkameror med mycket högre prestanda mot vad som finns nu, det kommer att påverka allt elektrifierat om några år.
Tror jag i varje fall.
 
POlisen i Örebro körde mer en D30 fram till nyligen.. Bytte upp sig till 10D och kunde inte sägfa att de hade "Vunnit" en massa på det utan tyckte det var ett onödigt mellanstegt.. nu har de beställt en 1D istället...
 
Calle S skrev:
Finns flera dagstidningar som har ett gäng D30 som slit-o-släng-kameror.

jaha, och då anser du förstås att man ska sälja den som "digital proffskamera"?
Du tror inte att annonsören kan ha haft en baktanke med att kalla den proffskamera?

Vet minst ett "proffs" som använder en Olympus My2'a som "extrakamera", det kanske gör My2'an till proffskamera också?
 
Walle skrev:
jaha, och då anser du förstås att man ska sälja den som "digital proffskamera"?
Du tror inte att annonsören kan ha haft en baktanke med att kalla den proffskamera?

Vet minst ett "proffs" som använder en Olympus My2'a som "extrakamera", det kanske gör My2'an till proffskamera också?
Suck, varför tolkar en del inläggen här så aggresivt....
 
Walle skrev:
jaha, och då anser du förstås att man ska sälja den som "digital proffskamera"?
Du tror inte att annonsören kan ha haft en baktanke med att kalla den proffskamera?

Vet minst ett "proffs" som använder en Olympus My2'a som "extrakamera", det kanske gör My2'an till proffskamera också?

Såklart det är en proffskamera om den används yrkesmässigt... finns försäkringsbolag som använder små kompakter för att dokumentera skador på bilar o hus, i det fallet kan en Minolta XT vara en proffskamera.

Proffsutrustning betyder inte alltid "värsting" det betyder förmodligen oftare mest ändamålsenlig... att kuta runt o släpa på en tung o otymplig systemkamera i dessa tider när det finns kompaktkameror som täcker alla tänkbara brännvidder o väger hälften är nog bara en kvarleva från förr. De moderna proffsen har insett fördelarna med att vara rörlig istället för nerlastad...

Att bära på mer än man behöver är en typisk amatöregenskap...

Natti!
 
Vad trött man blir på allt skitsnack i dom här trådarna... proffskamera eller inte spelar väl ingen roll... Bara man vet vad man får och är nöjd med det.

Jag ska till skillnad från dom andra försöka svara på frågan du egentligen ställde ang. priset, vilket jag tycker är lite högt... Du borde kunna pruta ner den till 7500:- åtminstone. Har sett många D30 för det priset. Ha inte för bråttom.

Fundera också igenom en extra gång innan du köper om du kommer nöja dig med 3 megapixel. Jag skulle råda dig till att försöka hitta en begagnad D60 eller satsa på en 300D om det är runt 9000:- du vill lägga. Då får du dubbelt så hög upplösning som D30 och det är en hel del värt! Vill du lägga mer pengar så är ju 10D inte så dum...!! Sen är objektiven inte att förglömma. Det är nästan det dyraste!!

lycka till i kameraköpet! //Peter
 
peter_wahlström skrev:
Jag ska till skillnad från dom andra försöka svara på frågan du egentligen ställde ang. priset, vilket jag tycker är lite högt... Du borde kunna pruta ner den till 7500:- åtminstone. Har sett många D30 för det priset. Ha inte för bråttom.

Är det inte samma långsamma autofokus i D30 som i D60? I så fall borde säljarna vara överlyckliga om de fick ut 75% av 300Ds (som har 10Ds autofokus) pris för en D30.
 
Calle S skrev:
Suck, varför tolkar en del inläggen här så aggresivt....

Ok, jag tolkade ditt inlägg fel inser jag nu. Trodde du ville "sätta mig på plats"...
Skyller på att jag var väldans trött när jag skrev mitt inlägg. Ber om ursäkt!
 
Ja, priset på D30 kommer väl antagligen att sjunka ännu mer så fort 300D kommer ut ordentligt på marknaden...

Men i det priset jag nämnde så har det varit en del tillbehör, såsom batterigrepp, extra batterier, väska och allt möjligt trams... =o)

Det är ju fortfarande en rätt hygglig kamera om man ser till resultatet. Dock kan man inte göra så stora förstoringar av 3MP, men för vanliga 10X15 så funkar det ju hyggligt... och om man ska visa på datorn för dokumentering...

..men snart är väl 10D i den prisklassen också antar jag... samma problem som med datorer... hur man än gör så har man det senaste, dock blir ju t.ex 10D inte dålig bara för att den blir billig... =o)

Det här kan man ju spekulera i hur länge som helst, så nu är det bäst jag slutar!

mvh //Peter
 
Säkert många som använder små kompaktkameror yrkesmässigt i olika sammanhang och då handlar det om att satsa på grejer som håller. Proffskameror och då dyra systemkameror är byggda för att tåla stora påfrestningar för yrkesmässigt bruk.
Man kan förstås vara proffs fotograf oavsett vad man har för grejer.
 
Ja de va ju värst vad ett par "experter" började hugga direkt på detta inlägg.. Jedrans va en del måste vara duktiga på allt.

Men jag tror att jag fatta vad Peter ville ha svar på och vad jag tror så låter det ju som ett överkomligt pris för en sådan kamera ocg en massa tillbehör. -Vad var det för tillbehör? Objektiv?

Ett 10D hus sprillans nytt kostar förvisso "bara" 14000:- sen tillkommer ju givetvis kostnader för objektiv.

Ps..kan inte vara tyst längre, detta e riktat till "experterna" som gett ett par svar: Det är väl för tusan inte kameran som gör proffset eller ej. Kostar den 80000:- behöver de inte va mer proffskamera än den som kostade 10000:- "Du" tar väl inte bättre bilder med en dyr än du gjort med en billigare? Eller? Kanske kameran som väljer dina motiv mm.mm. inte tvärtom? Proffskamera eller ej kan ju kvitta om du läst vad frågan var!...Ds

/Mvh från mig, "En som väntar på att "proffskameran" EOS 300D ska komma till butiken istan, och den kostar bara 10000:-" ;-) och jag håller helt med Bengt-Arne.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.