Jo jo....
Sonnaren skrev:
SAOB anger: 1.a.β) betr. ordet retuschera:
BRUK: fotogr.
BETYDELSE: om särskild överarbetning för hand (med grafit l. med färg l. tusch o. pänsel) av fotografiskt ne gativ l. fotografisk kopia för att avlägsna vid fotograferingen l. vid framställningsproceduren i övrigt uppkomna fel (prickar, fläckar o. d.) l. för att försköna bilden gm att avlägsna vissa stö rande l. fula detaljer i den (t. ex. rynkor, fräknar, vårtor o. d.).
Ordet REDIGERA är omfattande beskrivet i SAOB och jag kan inte ta med allt här.
Men innebörden är :Sammanställa, ordna, göra klart för användning och innfattar även beskärning, utsnittsval, bestämning av färgtoner o.s.v. o.s.v. Kort sagt ett betydligt mera omfattande arbete än retuschering.
Resten får ni titta efter själva på: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
Us
..men du kan hitta massor med begrepp som i sin bas utgår från tiden då de skapades. Att man då inte kunde göra så värst mycket annat än lite "duttande" på en fräkna eller så var ju teknikens begränsning, inte ordets (retusch)..[alltså sovjeterna visste ju hur man verkligen kunde göra, eller artisterna som skapade alla bioposters förr]
Ord som tryckpress, repro t ex har ju onekligen fyllts med nytt innehåll [nya möjligheter] allt efter hur tekniken utvecklats.
Ordet "bokbinderi" används onekligen till annat än att binda böcker.
Ord som "negativ" kanske kommer leva kvar som begrepp för den obehandlade raw-filen, inte för att det är ett nagativ, utan då det inte är färdigt..
Ordet slutare. lär väl få en akademisk innebörd, då det inte är en mekanisk sådan.
Hur skall vi använda ordet "film" med avseende på rörlig sådan, den dan då allt flera dylika är digitala P24 mfl format. Skall vi se på film eller på pixlar
Självklart kommer ordet "digitalfoto" snart förpassas till historiens arkiv och helt enkelt bli det det är: foto... alltså en omvänd språklig korrigering...
Lika dant är det med retusch, då ingen sitter med spruta eller pensel idag...så, antingen överlever begreppet, anpassat till dagens teknik, eller så etablerar sig begreppet: bildredigering.
Som parantes, kan jag påpeka att bildretuschörer jag arbetat med gernom åren, som fortfarande är verksamma sitter med datorer, photshop o dylikt.
vad dom kallar det dom gör har jag ingen aningen om, men såväl dom som undertecknad vet vad dom gör