Annons

Digital fuskografering?

Produkter
(logga in för att koppla)
En reflektion....

I den här tråden har det varit en hel hög med jämförelser av det analoga och det digitala arbetssätten vid fotografering. Det är rätt ointressant då jag är övertygad om att om 10 år är analoga kameror ovanligare än LP skivor. Nu kommer självklart någon protestera, men det gjorde folk när jag köpte mina första CD skivor i början av 80 talet också, för det analoga ljudet var ju såååå mycket varmare och bättre...Ehh, eller hur?
Låt folk göra vad dom vill utan att lägga så mycket värdering i det.
Jag tycker personligen att det finns värden både i en orörd bild, inte minst när det gäller naturfotografering, likväl som det finns värden i en snyggt redigerat/retuscherat (Eller vad folk nu vill kalla det) foto på en produkt eller modell i ett reklamsammanhang.
Om nu några böcker fokuserar mycket på bildbehandling så gör väl inte det så mycket.
Den som börjar bildbehandla kommer ganska snart att lära sig att det är så mycket lättare att bildbehandla en från början bra bild att han/hon snart kommer börja leta den informationen också.
Faktum är att man i många sammanhang behöver känna till hur bildbehandling fungerar för att ta bilder som är lättare att använda i olika bildbehandlingsammanhang också.
Så kunskap krävs i alla sammanhang, även om kunskapen kanske ser lite olika ut.
Tack för ordet!
 
Ett tillägg

Detta kanske inte var så mycket svar på det initiala inlägget utan mer en reflektion på vad den här tråden har utvecklats till.
 
Re: En reflektion....

casting skrev:
........... då jag är övertygad om att om 10 år är analoga kameror ovanligare än LP skivor. ...........
Ser du inte i din kristallkula att man garvar läppen av sig åt dagens digitalkameror också?
CD-skivan kom inte för att det var bättre kvalité utan för att de var mycket billigare att tillverka - och kunde säljas för ett högre pris.
Och sedan nya spelare också med ännu mera vinster. "Maffe!!" sa industrin. Och fårskocken sa lydigt "Bäääää" ....och gick och handlade som det var tänkt.
Us
 
Självklart...

...kommer man garva åt dagens kameror. Men jag tror faktiskt det kommer dröja innan man gör en såpass revolutionerande omvälvning av sättet att hantera information som analogt => digitalt innebar. (Men här kan jag ha fel...) Däremot är jag fortfarande helt säker på att de analoga kamerorna som de ser ut idag komme att försvinna för den stora publiken. Ja frågan är om man inte redan kan säga att så har skett, iaf för de yngre generationerna.
Och vad gäller ditt påstående om CD skivor så är det argument jag inte har hört. Men får man något som är såpass mycket bättre till billigare pengar finns det ingen anledning att inte gå på den linjen i vilket fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.