Annons

Digital foto för alla (ny tidning)

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
Fick första numret idag... hur står den sej jämfört med FOTO tycker ni? Lite knepigt skriver de här o där (t ex "inte ens en skicklig mästerfotograf kan ta snygga närbildsporträtt med en kamera utan zoom") men vissa artiklar verkar bra...
 
Kan säga att jag inte blev så impad av den tidningen. Kommer att ge den ett par nummer till innan jag tar uppsägningsbeslutet dock...

Å andra sidan var det bara vad man kunde vänta av ett förlag som ger ut en datortidning som "Komputer för Alla" :( Illusterad vetenskap är helt OK däremot.

Hoppas den andra som snart kommer är bättre. Den som bannerannonseras till höger här...
 
På tal om Illustrerad vetenskap så ska nästa nummer innehålla en artikel vid namn "Fotografiets Triumf".
Fotografiens Historia verkar det som. Kanske kan vara läsvärt.

lcf
 
gripen skrev:
Hoppas den andra som snart kommer är bättre. Den som bannerannonseras till höger här...

oooops trodde det var samma tidning... nu börjar det bli många blaskor...när jag åkte tåg senast ville jag ha nåt att läsa så jag köpte What Digital Camera, men det fanns åtminstone fyra fototidningar till med digital profil att välja på... o nu två svenska på kort tid dessutom. Hoppas det visar sej att EN är bäst... *s*
 
Dom här programmen som man får med på köpet vid prenumerationen, är dom nåt att ha om man har ps?


/Roland
 
Har inte fått tidningen ännu, men om man tittar på annonsen kan man ju tro att tidningen vänder sig till hobby-digital-fotografer. Det behöver ju inte vara fel.
 
En journalist frågade mig en gång:

-Har du studio eller är du frilans?

-Visst kan man vara frilans med studio, svarade jag.

Kanske jobbar han för denna tidning?
 
jag är mycket skeptisk

Jag sysslade en hel del med datorer tidigare och prenumererade då på Microdatorn. Köpte ngt lösnummer av "Komputer för Alla" ngn gång minns jag.
"Komputer för alla" fyllde ju ett behov för folk som kom i kontakt med en dator för första gången i sitt liv. Artiklar mm var riktade till totala noviser till skillnad från de flesta andra tidningarna på marknaden. Det var en bra tidning för sin målgrupp.

Jag tror att om man aldrig har hållt i en kamera tidigare och nu köpt en digital halvavancerad kamera kan denna tidning vara helt OK.

För merparten av fotograferna som är aktiva här på fotosidan tror jag tidningen är helt värdelös utan att ha läst den då jag antar att konceptet är detsamma som för "komputer für alles"
 
Re: jag är mycket skeptisk

Pott skrev:
Jag tror att om man aldrig har hållt i en kamera tidigare och nu köpt en digital halvavancerad kamera kan denna tidning vara helt OK.
Sant, för totala noviser kanske det behövs något. Men om det står rena felaktigheter och lögner som i tidigare nämnt citat hoppas jag faktiskt att tidningen blir kortlivad.
 
Jag undrar också om det finns behov av en 'digitalfototidning'. I princip skiljer det ju inte alls från vanligt fotande förutom att det finns lite nya prylar. Lite tips för ex. Photoshop kan också vara kul, men jag misstänker starkt att de befintliga fototidningarna är bättre på att beskriva det ändå.
 
gripen skrev:
Nån som köpt den andra digitalfototidningen. Allt om Digitalfoto.

Nåt att ha?

Jag har läst båda & kan bara konstatera att dom vänder sig uteslutande till noviser. Dom tester som redovisades i båda tidningarna innehöll tyvärr allt för många (små) felaktigheter & var alldeles för tunna för att kunna ge god hjälp.

Ang. citatet "inte ens en skicklig mästerfotograf kan ta snygga närbildsporträtt med en kamera utan zoom"
så tror jag att skribenten tar för givet att porträtten ska tas med digitalkompakter, han tror nog inte att alla porträttfotografer har zoomar utan menar att en längre brännvidd är att föredra. Dumt lät det i alla fall.

Ni som hållt på ett tag & tycker att tidningen foto har för mycket kompaktkameratester kan nog glömma dessa tidningar som mer påminner om pryltidningen M3 än fototidningar.

Larsa
 
Ur en nybörjares synvinkel!

Vet att tråden börjar bli gammal nu, men jag har just köpt båda tidningarna som diskuteras.
Jag är nybörjare med digitalkamera och har just köpt en Nikon CP 2100. Som novis i kamera/fotovärlden så tyckte jag de var helt okej. Okej för att det verkar finnas lite små sakfel, men jag som nybörjare kommer nog inte märka det iaf. Köpte också senaste numret av FOTO för att jämföra. Jag gillade dock inte den tidningen lika mycket. Det är visserligen MASSOR av snygga och perfekta bilder i den, men som nybörjare så vill jag nog ha mer tips och råd. Kan tänka mig att FOTO kan uppskattas om man hållt på med foto några år.
Måste dock säga att det är för mycket reklam i alla dessa tidningar. Framförallt de amerikanska (som jag dock bara har blädrat i, i butiken)

Sammanfattning:
Digital Foto (1First Publishing Group) är den jag gillade bäst. Bra tester, välskrivna reportage och en bra layout.

Digital Foto för alla (Bonnier) Har en bra fråga/svara sida men en taskig layout (ser lite ut som en Ding Ding Värld *ryys* De tog även upp lite väl simpla saker.

FOTO, snygg tidning med många fina bilder men alldeles för avancerad för mig. Kanske växer in i den senare.
 
En bra sammanfattning tycker jag. Ibland hänger jag inte med i resonemangen i FOTO, kan inte begripa varför vissa bilder premieras men det skulle jag förstås aldrig erkänna *s* de nya digitalfototidningarna är väldigt basic o ibland är det precis det man vill ha.

Läste nyss igenom den ena o tycker nog att de är väldigt försiktiga när de testar produkter, verkar inte vilja stöta sej med nån tänkbar annonsör o stryker alla medhårs...

Efter att ha läst igenom de olika tidningarna tecknade jag prenumeration på FOTO. Gammal är äldst *s* o när allt kommer omkring e det ingen skillnad alls på digital foto och foto i allmänhet. En vacker dag fotar alla digitalt o bara gamla 1900-talsmänniskor minns hur det var med film o mörkrum.
 
Så är det säkert...

I FOTO vet de väll vad de skriver om får man anta. :)

Men visst skiljer sig digital fotografering mot analog. Kanske inte när det gäller komponering osv... Men med digital teknik så kan jag ju ta 500 bilder och det kostar mig inte mer än tiden. På det sättet känns det som att man kan exprementera mer.
Men det är ju bara en bisak :)
 
Bläddrade i tidningen häromdagen och fick känslan av att det var Adobe som var huvudintressent i den..
 
helt klart är det så att digitalt foto vinner i längden, det är därför jag tror att alla kommer att köra digitalt en vacker dag. Det är säkert där de flesta utvecklingspengarna finns också så det kommer att gå fort framåt. Själv kör jag till 100% digitalt för närvarande, men känner ändå inget behov av en särskild tidning för det. Foto som foto liksom. Om jag exponerar bilden på en glasskiva, en silverfilm eller en kiselplatta spelar mindre roll... eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.