ANNONS
Annons

DIGIC III är här

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
Såg att nya Canon Ixus 850IS har ny DIGIC III processor (för den är väl ny?)..

Vad tror ni om Photokina den 26:e? Är det trots allt en ny 4D på gång som kräver en ny processor? Eller kommer den eventuella 40D som det går rykten om att ha den nya DIGIC III för att kunna skyffla 10MP filerna?

Kommer de verkligen att ersätta 30D redan? Den kom först i våras.
Troligare är väl nya versioner av 5D och 1D, de kom för två år sedan.
Mvh,
Ulf

Är det inte konstigt att inte 400D fick Digic III när ett flertal kompaktkameror har den? Är det kanske så att Canon "sparar" Digic III till 40D?

Själv har jag egentligen inte trott på ryktena om en 40D nu till Photokina, men det finns mer och mer som talar för att det är nåt i görningen.

Har mycket svårt att tro att de skulle avliva en modell som bara är dryga halvåret gammal. Nej, Digic III är säkert tänkt för 4D och 1DsIII ;-)

Lieden.se skrev:
Har mycket svårt att tro att de skulle avliva en modell som bara är dryga halvåret gammal. Nej, Digic III är säkert tänkt för 4D och 1DsIII ;-)

Varför skulle dom inte göra det? Förmodligen släppte dom 30D som en nödkamera pga D200. Den är ju i stort sett en 20D så den kan ju inte ha varit så krävande att utveckla.

Om dom nu har tekniken för att släppa en ännu bättre kamera så är det väl bara dumt att vänta och låta konkurrenterna få försprång.

Jag tror (och hoppas) att det kommer en 40D nu på Photokina med skärmen och dammavskakningen från 400D, en digicIII processor och 10mp. Jag har väldigt svårt att tro att 30D kommer att finnas på marknaden i ett helt år till. Nu har ju nästan alla konkurrenter 10mp och fler megapixlar säljer.

Personligen har jag ingen nytta av mer än 8mp eftersom det största jag skriver ut är 20x30cm i 300dpi, men det finns säkert folk som har behov av 10mp.

Jag köpte min 30D i juni (lyckades knipa ett av Dustins få ex), och då var den inte helt lätt att få tag på, på Scandinavian Photo sa dom att det var flera veckors väntetid, för att den var så färsk. Skulle det komma en ny modell redan nu, tre månader senare? Låter otroligt, jag tror inte att produkcykeln är så kort ens hos Canon. Och jag tror inte att den genomsnittlige 30D-ägaren skulle låta sig förledas till en uppgradering av lite antidamm och 25% mer pixel.
Nä, konsumenterna har precis fått sitt (400D), prosumenterna fick sitt i våras (30D), nu är det proffsens tur ;-).
Och ursäkta uttrycket, men jag tycker att det är skitspännande :))
Mvh, Ulf

wico skrev:
40D känns mindre intressant jag vill ha en 3D/4D som är vädertättad etc.
Jag håller med om att 3D/4D känns mer intressant. Men den kommer nog först i början av nästa år. Gissar på 16MP och 5b/s med nya DIGIC III, och samma pris som 5D har nu.

Då kommer också den efterlängtade 1DsMKIII (som jag tror får namnet 1D New och kommer att ha en sensor på 26MP och 3b/s och ett 1.6x snabbläge med 8b/s. En form av sammanslagning av dagens 1Ds och 1D.

Sen tror jag på en väldigt enkel 4000D för att locka nya kunder till Canon-lägret. 8MP och ett pris på 4000:-

Förstår inte varför det är så roligt att försöka sia/gissa framtida modeller, och drömma lite. Sen när den nya modellen kommit, är det inte riktigt lika kul längre (om man nu inte har pengar att köpa den förstås)...

En intressant sak med DIGIC III och Ixus 850IS är att den har igenkännande autofokus på ansikten. Så OM det nu lanseras en 40D på Photokina och den har DIGIC III så är det rätt spännande att se hur autofokusen fungerar.

StaffanW skrev:
Förstår inte varför det är så roligt att försöka sia/gissa framtida modeller, och drömma lite.
Vilket du dock precis gjort, du också ;-). Fast jag tror på ditt scenario, verkar troligt och strategiskt riktigt. Fast 4000D kommer nog inte förrän senare i höst, för att inte paja marknaden för 400D.

Mvh, Ulf

Omar skrev: Kanske stämmer??

Låter i alla fall logiskt.

Om 20/30D får en uppföljare med samma sensor som 400D så blir det kanske samma processor också.

En kamera med bättre dynamik (större tonomfång) kräver förmodligen ytterligare en annan sensor.

Det känns ganska avlägset att Canon släpper någon helt ny kamera (DSLR) på Photokina om några dagar.

StaffanH skrev:
Varför inte? Det funkade när 30D lanserades, samma när 20D lanserades..

Njao, det är inte en helt jämförbar parallell. 20D var (är) en mycket bättre kamera än 10D. Inte bara pixlarna, utan brusreduceringen skiljer sig kraftigt mellan de modellerna. Däremot var 30D inte så stor uppdatering /vilket märktes klart på buropen i prylbögsledet). Skulle en 40D dyka upp med Anti-dammfunktion, lite fler pixlar och annat lull lull, så är det en större förändring av kameran än vad 20D vs 30D var.

Men låt folk uppgradera som de vill, det är ju inte dina pengar ;)

Själv har jag haft två digitalkameror på 3½ år. Hade faktiskt 3 analoga kameror de 3½ föregående åren innan dess...

Lieden.se skrev:
Vilket du dock precis gjort, du också ;-). Fast jag tror på ditt scenario, verkar troligt och strategiskt riktigt. Fast 4000D kommer nog inte förrän senare i höst, för att inte paja marknaden för 400D.

Mvh, Ulf

Håller med. Själv har jag trott på en billig budget 4000D i februari med 8MP och då tror jag också att en 1D New (26MP, samma pixeltäthet som 400D) kommer samt uppföljarne till 5D (4D med 16MP och 5b/s).
Tror att vi får se en 40D nu på Photokina med samma sensor som 400D men mer gediget hus och 5 (kanske 6) b/s med nya DIGIC processorn.

Däremot HOPPAS jag på att dom satsar mer på dynamiskt omfång än pixlar. Så på min önskelista så skulle efterföljaren till 5D fortfarande få ha 12MP, men mer dynamiskt omfång och 5b/s.

Jeppe skrev:
Njao, det är inte en helt jämförbar parallell. 20D var (är) en mycket bättre kamera än 10D. Inte bara pixlarna, utan brusreduceringen skiljer sig kraftigt mellan de modellerna. Däremot var 30D inte så stor uppdatering /vilket märktes klart på buropen i prylbögsledet). Skulle en 40D dyka upp med Anti-dammfunktion, lite fler pixlar och annat lull lull, så är det en större förändring av kameran än vad 20D vs 30D var.

Men låt folk uppgradera som de vill, det är ju inte dina pengar ;)

Själv har jag haft två digitalkameror på 3½ år. Hade faktiskt 3 analoga kameror de 3½ föregående åren innan dess...

Tro mig, jag klagar inte! Att många vill uppgradera samtidigt brukar ju knappast vara till nackdel för de som vill fynda på begmarknaden, iaf när säljarna fattar att de inte kan få ut 90% av nypriset för sina gamla prylar.
Angående förbättringar på uppföljande modeller så visst är det så att steget mellan 10D och 20D är större än det till 30D, men det är rätt kul att stå vid sidan om och se att de som prisat sina kameror ljudligast här på FS ofta är de första att sälja när en uppföljare kommer.

Inte för att jag är någon expert på kameraelektronik, men jat tycker den som skriver i DPreviews forum bara verkar vara "semi-initierad". Min gissning är att processorn är med och jobbar även vid RAW-fotografering och därför något som troligen måste uppgraderas om mer bildata (än 1DII resp 1DsII) skall kunna skyfflas per sekund. Om inte annat så finns en icksförsörande komprimering i Canons raw-format som "någon" måste hålla reda på.

För övrigt börjar tom ett teknifreak som jag tröttna lite på "vad kommer snart" filosoferandet, men jag lovar att försöka hålla entusiamen uppe ett tag till så man inte fastnar i massa jobbiga saker som bildseende mm istället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar