Annons

DIA-skanner

Produkter
(logga in för att koppla)

dyZe

Medlem
Kanske inte direkt rätt topic, min fråga är om det finns nåt billigare sätt att få fram negativen från sina negativa färg-rullar? Så man kan skanna dom sen direkt...
 
eller är enda sättet om man vill kunna skanna dom till datorn med en skanner att först framkall dom och sen skanna?
 
säger bara en sak: Minolta dimage scan dual III
Det finns flera inlägg i forumet om den.
Jag har just köpt en och jag är redan kär.
 
Japp, det är enda sättet! Billigast är nog att skicka iväg rullen till fotolabo och beställa cd-bilder. Tyvärr så blir resultatet tämligen värdelöst men det kanske räcker om du bara ska lägga upp bilderna på nätet. Om du enbart är intresserad av att digitala bilder så skulle jag nog rekomendera att köpa en billig digitalkamera.
vänligen
Mattias
 
Jag vill kunna ta bilder med min systemkamera och lägga in bilderna på datorn och fixa med dom där..
Maria: men du måste framkalla bilderna?
 
ja, filmen måste framkallas. du behöver ju dock inte beställa papperskopior av bilderna om du har en filmscanner. att framkalla en film kostar väl ca 39 kronor (finns säkert billigare också) och då får du ju bara negativen.
men har du en scanner som sagt så behöver du ju inte papperskopiorna
 
..men jag har upplevt att diafilm bli mycket bättre än negativfilm i ScanDual III.

Diafilmframkallningspåsar finns att köpa från lite varstans, kostar 25-30 kr st.

Testa laborera med diafilm också, det gjorde jag och är redan fast i träsket!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.