Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dia fotopåse, vad välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

pul

Aktiv medlem
Ni som fotar med diafilm, jag gör normalt inte det men är med i en fotokurs där man ska ta dia fotografier.
Vilken leverantör använder ni när ni ska framkalla era filmer? Skickar ni in med "vanlig" fotopåse? Går det att få korten inplastade och klara eller måste man göra sånt själv?

Vilka priser handlar det om för fotopåse med förpackning, samt vilken tid tar det?

Lite allmäna frågor...

(eftersom jag inte normalt sett använder diafilm så har jag inte utrustningen att klippa och förpacka bilderna)

Jag brukar köpa från Hegethorns, Fuji framkallningspåsar 10st 250:-.Det har funkat bra, 3-4 dar brukar det ta.Det är utan ram förstås.Rama själv brukar gå snabbt man spar ju bara de diorna som är nåt att ha.

jo men...

mmm, men nu var det med ram jag undrade över..:)
finns det nån pås-tillverkare som levererar med ram?
och vad tar de då?

har inte tänkt fortsätta med dia film...kör hellre med färg-negativ.
Om nu inte resultatet blir revolutionerande med dia...:D

Jo resultatet blir riktigt mycket bättre än med färgneg.

Scandinavianphoto.se har olika påsar. bara att kolla
www.scandinavianphoto.se

deras q-mailer e6 påsar går till Proffskopia i Jönköping, tar 2 dagar och blir bra (inga repor o så).

alltså det här med dia
jag har aldrig heller använt det ochjag undar vad blir kostnaden per dia framkallad och klar
ssvar med ram och utan vore tacksmt

Typ räkna själv....

37:- utan ram + 10 i porto 47/36=1,30:-
63:- med ram + 10:- i porto 73/36=2,02:-

Men det är ju billigare(och du får bättre ramar) om du gör det själv. Då väljer du ju själv vilka du vill rama och vilka du vill slänga.

Gepe-ramar från 59 öre st typ....

Sen tillkommer ju filmkostnaden......

Ovanstående är scandinavians Q-mailer påsar

så om jag förstår det rätt då blir det 1,30 för framkalnning + ca 2 kr per filmbild
så kring 3 kr

Om du bor i någon större stad kolla om det finns något proffslabb eller annat tryckeri eller liknande. Jag belalar 25kr och får rullarna på ett par timmar. Har framkallat ett par 100 rullar här och aldrig en repa eller några andra problem.

För ett par veckor sedan lämnade jag in 55 rullar vid lunch tid och hämtade alla dagen efter vid kl 11. Det kallar jag service!!

Att rama själv tjänar man helt klart på. Dessutom behöver man inte någonspeciell utrustning alls. Förutom en helt vanlig sax.

Om du ej hittar något proffslamm eller liknande kan jag rekomendera Fujis foto påsar för 250 kr på hegethorns.

gbjerne skrev:
.....
Om du ej hittar något proffslamm eller liknande kan jag rekomendera Fujis foto påsar för 250 kr på hegethorns.

Proffslamm ?? :D Hahaha.. är de duktiga på och framkalla ? bättre än vanliga lamm ?

Sorry;)

Jag vill varna för fujis fotopåsar. Jag har tidigare använt mig av dom men det är väldigt ofta som bilderna är repade när man får tillbaka dom.:mad:
Jag har numera gått över till att använda E6 Q-mailer som säljs av scandinavian photo och som framkallas hos proffskopia i jönköping och det har hittills fungerat utan några problem.:) Dessa kostar 35:-/st utan ramar och 61:-/st med ramning, dvs något dyrare än fujis fotopåsar men det är det värt.

Jo..som jag sa..
47 utan ram
73 med ram

dock är det bättre, enligt mig att rama själv då du...

* själv bestämmer vilka du vill rama in
* bättre ramar

dvs lägre totalkostnad.

Men Proffskopia är riktigt snabba och bra. Alltså betalar jag gärna några kronor mer.

Proffslabb

Instämmer i vad gujo skriver. Jag använder Proffskopia sedan 3 år tillbaks. Både när det gäller framkallning och scanning till CD. Skulle inte varit kund sålänge om det inte fungerat.

Du kan också begära att få bilderna på CD direkt om Du vill använda till fotosidan.se.

Du kan också framkalla först, därefter plocka ut Dina bästa och få dem inscannade på deras scanner som bara kostar 650000.

Hör av Dig om du vill veta mer.
Hälsn/Sture

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar