Annons

Detta natursvärmeri...

Produkter
(logga in för att koppla)
Citat: "Självklart skall tekniken sitta där. Ingen blir sångare utan att kunna sjunga rent."
Det förklarar inte den där finnen Ema Nominen eller vad han nu hette :-D

Men i vilken ordning teknik, bild och fotograf beror ju helt och hållet på i vilket samanhang man betraktar bilden; så jag kan inte hålla med Terje eller någon som försöker söka någon ordning i detta.

Eller är det bara jag som tycker så?
 
Nekomy skrev:
Citat: "Självklart skall tekniken sitta där. Ingen blir sångare utan att kunna sjunga rent."
Det förklarar inte den där finnen Ema Nominen eller vad han nu hette :-D

Men i vilken ordning teknik, bild och fotograf beror ju helt och hållet på i vilket samanhang man betraktar bilden; så jag kan inte hålla med Terje eller någon som försöker söka någon ordning i detta.

Eller är det bara jag som tycker så?

Sammanhanget var väl fotosidan.
Och här tycker jag det känns rätt logiskt att bilden får stå i centrum
 
Jag vill börja min lilla reflektion med att säga att jag inte följt diskussionen och inte orkar gå igenom alla sex sidorna...

Jag såg i en ekonomitidning att engelsmänen är stora natursvärmare något som kan ses som en reaktion på att de lever så tätt och har så lite natur "runt knuten"

Fotosidans naturbilder kanske är en liknande reaktion. Flera av oss bor i stan och ser inte skogen så ofta så när vi fotar vill vi fota sånt vi inte ser annars och det är nog lika med det vi tittar på, människor, hus och betong är så "vanligt" att vi/många inte ser det. Djur och natur är inte så vanligt längre så det fångar folks blick mer.

Lite OT. Jag tror att vår distansering tilln aturen är en av anledningarna till att fler och fler blir vegetarianer. När man inte har sett natur och inte har varit med på slakt eller vet var maten kommer från så blir det lättare att tycka synd om dom stackars djuren och inte se "döden för att bli äten" som ett naturligt steg i livet och naturen
 
Janne, jag håller inte med om din rangordning, att sätta tekniken i mitten.

Först och främst, visst, "bilden" (vad vi nu menar med det dårå, men vi verkar vara överens).

Sedan fotografen, inte som person - inte så intressant, men som del i bilden. En "opersonlig" bild som fotografen inte lämnar något av sig själv i är själlös, tycker jag.

Sist, och minst! tekniken. Håller dom två första så spelar inte tekniska missar så stor roll alls. Sedan lär man sig ju teknik av bara farten, så det brukar ordna sig till slut.

Det där "personliga" tycker jag saknas i genre-foton, som exempelvis makrobilder på larver - ingen själ närvarande (som jag kan se)! (Och det kan saknas i annan typ av foto också så klart.)

-Christian
 
Nekomy skrev:
Citat: "Självklart skall tekniken sitta där. Ingen blir sångare utan att kunna sjunga rent."
Det förklarar inte den där finnen Ema Nominen eller vad han nu hette :-D

hehe. Jo det gör faktikst det. MA Nominen är en mycket duktig sångare som medvetet frångått det tekniskt perfekta.

Min tanke är att FÖRST skall man kunna hantera tekniken. Om man kan den, så kan man frångå den under kontrollerade former. Därav min rangordning BILD, TEKNIK, FOTOGRAF.
 
cwe skrev:
Janne, jag håller inte med om din rangordning, att sätta tekniken i mitten.

Först och främst, visst, "bilden" (vad vi nu menar med det dårå, men vi verkar vara överens).

Sedan fotografen, inte som person - inte så intressant, men som del i bilden. En "opersonlig" bild som fotografen inte lämnar något av sig själv i är själlös, tycker jag.

Sist, och minst! tekniken. Håller dom två första så spelar inte tekniska missar så stor roll alls. Sedan lär man sig ju teknik av bara farten, så det brukar ordna sig till slut.

Det där "personliga" tycker jag saknas i genre-foton, som exempelvis makrobilder på larver - ingen själ närvarande (som jag kan se)! (Och det kan saknas i annan typ av foto också så klart.)

-Christian

Samma sak till dig Christian:

Du vet inte vad du gör om du inte kan tekniken. Gör rätt eller gör fel, men du måste veta vad du gör.
 
ariadne skrev:
Sammanhanget var väl fotosidan.
Och här tycker jag det känns rätt logiskt att bilden får stå i centrum

Jo det var just det. De ansvariga för sajten kan ju välja var de lägger tonvikten. En titt på fotosidans förstasida säger mig att denna sajt handlar om kameror, teknik, kurser, diskussioner, personer med portföljer etc. Var finns Bilden? Jo, i högerkolumnen finns några "våra favoriter" - det tycker jag är bra. Men det ger intrycket av något man hängt på, sådär med vänster lillfinger.

Sajter som handlar om kameror och teknik. Visst behövs sådana. Liksom sajter som fokuserar på olika fotografer eller har stora forum om allt mellan himmel och jord. Visst.

Jag skulle dock önska att fotosidan satte bilden i centrum och minskade på kamera- och teknikdelarna,forumen och persongallerierna.

Kan inte tänka mig att administratörerna skulle orka prioritera allt. Därför bör Bilden få vara nummer ett. Om jag får bestämma.

/urbano
 
Bilden är viktig och en bild är oftast en fundamental sak att ha på en bild sida.

Men i vissa fall är tekniken viktigare om fotografen vill lära sig att utveckla den. Man kan inte skapa en bild utan teknik av något slag.

därför anser jag att teknik och bild är ett och därför alltid likvärdiga. Där emot struntar jag helt i fotografen då det inte har någon betydelse vem fotografen är om bilden är bra.

Men jag föredrar som sagt kvinliga fotografer framför manliga om de förstått inte är hejare på att laga mat. Men natur fotograf, eller stads fotograf spelar mindre roll.

:)
 
Vi verkar alla ense om att det är för mycket teknik och för lite bild. Vilka forumkategorier vill vi ha bort i forumet, och vad vill vi ha bort från förstasidan?

- Vs-forum skall bort tycker jag.
- På framsidan kan man ta bort recensioner, annonser, expertsvar, senaste länkar och senast foruminlägg när jag tar en hastig titt.

Detta kan ersättas med bilder.

Vad tycker ni?
 
Kort OT. Med risk för sten i glashus. Varifrån kommer trenden med antydningar eller generaliseringar jag sett den senaste tiden? Annas stil att fråga och vrida är däremot positivt exempel.

Jag är nu helt ologisk som inte själv pekar ut tydliga exempel, men vill inte hacka sönder tråden med exempel som sen ska besvaras etc.

Alltså strunt i det gamla men framledes:Spott ur skägget och tala om vem som avses med gliringarna i stället för att säga att "den var inte riktat mot" ... etc. Man vet ju inte om man ska försvara sig, förtydliga något och inget alls när det inte är i klartext.


/ Är varken sur eller irriterad men vill se lite rakare språk.så jag slipper surfa hela tråden flera gånger.
 
Ok, fortsatt OT.
Jag tyckte att tråden hettade till en stund mellan Ulf och Anders, och försökte väl medla lite diskret, eller så.

Jag lovar dyrt och heligt att hoppa direkt på den som jag anser behöver bli påhoppad, så att inga andra behöver undra om dom behöver "försvara" sig eller inte. Okey? :)

Slut-OT:at.
-Christian
 
Janne,
>Du vet inte vad du gör om du inte kan tekniken. >Gör rätt eller gör fel, men du måste veta vad du gör.

Ja ja, det har väl att gör med vilken personlighetstyp man är; den "logiska" typen eller om man jobbar mer intuitivt. Jag är den senare ialla fall.

-Christian
 
Hej,
jag tycker att man kunde införa "photo of the week" i en rad kategorier. Man kan ha en automatiserad "photo of the day" också, som visar upp bilder med mycket aktivitet.

På en annan fotosajt får alla nominera bilder de gillar under veckan, på söndag kväll gör systemet ett urval (en fotograf=en bild mm) och man får ett resultat med cirka 50-100 bilder. Under måndagen får sedan alla som vill gå in och ge betyg på de (anonymiserade) bilderna, och sedan räknar systemet ut vinnare och rangordning i alla de olika kategorierna. Bilderna ligger sedan kvar (roterande) synliga på framsidan under veckan.

"Jaha, ska vi tävla nu också?". Nej, inte alls därför tycker jag. Men jag har hittat en massa spännande fotografer och bilder den vägen, och det tjänar som inspiration. Ett sätt att lyfta och visa bra bilder, helt enkelt.

Men jag är inte säker på att detta passar på fotosidan, det kanske är för ovant?
-Christian
 
Arleklint skrev:
Håller helt med du. Döda vs.-forumen ;)

Håller med men samtidigt spontant inte. På framsidan kanske, ja. Vet inte om det verkligen gör skillnad av vad som är på framsidan? Vs-forumen fyller väl sin funktion också, framförallt då det finns många ungdomar. Det är så mycket enklare att diskutera fakta som antal pixel. Den perioden kanske har sin tjusning också.

Kan vi hitta förstärkning av ämnet bilden i positiv anda isf att tänka bort annat?

CWE - Photo of the Week kanske är värt att fundera på, även om just jag värjer mig lite mot tävlingar. Det är ändå rätt mycket informell tävling redan nu
 
Tekniken är mycket i en bild och det kan man lära sig genom att teckna. Att rita en skugga är inte lätt, att rika en skugga med fem linjer krävs att man lär sig en teknik on ciguren i fråga är en cirkel.

Samma måste gälla vid fotografering, i annat fall hade mycket få köpt en avancerad kamera som man kan ställa in manuellt eller försökt drista sig med att lära sig kompositions regler.

Slut resultatet är lika viktigt som den använda tekniken och ju bättre teknik man kan desto bättre bilder.

Sedan finns det två sorters teknik. Den som sitter i kameran och den som sitter i kunnandet hos fotografen Man det är även en teknik att bemästra tekniken för att få bilden så som man vill ha den och det är här man kan ha nytta av teknik råd.
 
cwe skrev:
Hej,
jag tycker att man kunde införa "photo of the week" i en rad kategorier. Man kan ha en automatiserad "photo of the day" också, som visar upp bilder med mycket aktivitet.

Jag delar din erfarenhet, Christian. Jag upplever att engagemanget att lyfta fram en bra bild ökar. Intressanta bilder och duktiga/flitiga fotograferar exponeras. En inspiration för den bildintresserade.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.