Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Detta natursvärmeri...

Produkter
(logga in för att koppla)
Terje skrev:

Jag svamlar kanske nu - men hoppas någon förstår vad jag menar.

Terje - jag tror ingen har kunnat undgå dina försök här på Fotosidan att sätta bilden och diskussioner kring bilder framför diskussioner om teknik - och det uppskattas.

Hittills i diskussionen så har det handlat om bilden respektive tekniken, men jag tycker det saknas en dimension och det är syftet. Oavsett om man fotograferar blommor i naturen eller människor i staden så finns det alltid ett syfte med en bild. En så enkel sak som en porträttbild kan ju ha en mängd syften. Ska jag använda det som en passbild så har det sitt utförande, men om jag ska använda det för att hänga det på väggen så har det kanske ett annat utförande. Samma gäller naturfoto tycker jag. En bild på ett Cox Orange kan göras konstnärligt, men om jag ska använda det för en artikel i Pomologiska sällskapets tidskrift så tjänar det kanske inte sitt syfte. Precis som många påpekar så har tekniken allför stort fokus här på fotosidan - och det håller jag med om. Men precis lika stor fokus som tekniken har, lika lite framgår syftet med bilderna.
 
Jajamen Mats!
Syftet, idén, budskapet, meningen med bilden. Kanske det viktigaste i sammanhanget. Och fantasin att "komma på" de lösningar som behövs.

Just detta försvinner i havet av teknik...

Terje
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Detta natursvärmeri...

Terje skrev:
Min hare som gör armhävningar tillhör den sortens naturbilder som når ut till alla - att just den bilden skulle få många kommentarer var ju inte så svårt att lista ut... Men bilden förmänskligar ju inte haren - den visar ett beteende som alla djur håller på med, inklusive människan.

Människan är en del av naturen, det är inte naturen som ska förmänskligas. Perspektivet blir då bakvänt och omöjligt!

Jovisst, tog jag körkort nyligen. Men jag kör inte Skoda... :))

...utan franskt!










**Franskt är mycket bra... så här kommer ett lite försenat men stort Grattis till körkortet Terje... :)**
 
Terje skrev:


Att dela upp i bild, fotograf och teknik - det blir chematiskt och tekniskt uppstrukturerat. Redan i det läget blir diskussionen fel.

Jomenvisst. Det är en helhet förstås! Men ibland behövs schematiseringar för att klargöra. Och en av mina huvudpoänger handlar om hur fotosidan profilerar sig. Text, text i all oändlighet på första sidan, bilder på kameror etc.

Det är ingen tvekan om att de ansvariga för sajten sätter prägeln. Sedan kan vi hålla på och ropa i öknen om "Bilden i centrum" i ändlösa forumtrådar.

Jag tycker förslaget om dagens bilder, veckans bilder och månadens bilder som roterar på förstasidan är alldeles utmärkt. Det kommer att öka intresset för bildskapandet, ge inspiration och berika fantasin.


Ja, detta är bara ett osorterat axplock från första sidan:

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
EOS 1Ds Mk II Officiell!
Senaste nytt om Ilford
Adobe Photoshop Elements 3.0
Program på bildscenen på bokmässan i GBG
Fotosidan bevakar PhotoKina
Forumändringar
Pooler - betatest
Ny motivkategori - Gatufotografering
Pratglad? Kanske chatten är något för dig!?
Visa EXIF-data
Program efterlysning
Zeiss tillverkar (digital?)mätsökare(?!)
Blixtsync på SONY F828
Bildspels program
Väska för fotograf "på språng"!?
Dia - göra diakopior (inte papper)
Vad hände med Olympus nya DSLR?
Aufofokus defekt på Nikon D1
Adobe Camera Raw 2.3 ute nu !
Vem köar för D2X?
Nikon 80-200mm f/2.8D ED AF Zoom-Nikkor
Kodak Portra 400NC
Olympus OM-Zuiko 85mm f2.0
Canon Diaskanner FS4000US
Olympus OM-Zuiko 70-210mm f4.5-5.6
Olympus OM-Zuiko 50mm f1.4
Olympus OM-Zuiko 35-70mm f3.5-4.5
Delsey Pro Bag 2
Nikon F55 D
Gitzo G320 Studex Performance
Nikon D2X
Vi tar en titt på Nikons nya digitala flaggskepp D2X Läs mer...
Nikon F6
Vi tappade hakan när Lasse på Nikon drog fram en analog F6:a, när vi kunde satt 1000 spänn på en D200. Läs mer...
Vi har känt på Konica Minolta Dynax 7D
Fotosidan.se är först i Sverige med att känna på Konica Minoltas nya stolthet Dynax 7D Läs mer...
Till radannonser
Pentax MZ-3 extrahus
Canon EF 20mm Fast 2.8 (knappt använt)
Canon 70-200 L 2,8
Lowepro Nova 1
EOS 3, 20/2,8 USM, 28-105/3,5-4,5 USM
Spegel kontra Prisma
Vitbalans?
Blixt till Canon 300D
Kompletterande kompakt digitalkamera
Videosökarkamera eller SLR ?
PUL vs LOU
stativ
Personer i bild 3, Internet
Nikon D70
Bildvinkel vid olika brännvidder
 
urbano skrev:
Jag tycker förslaget om dagens bilder, veckans bilder och månadens bilder som roterar på förstasidan är alldeles utmärkt. Det kommer att öka intresset för bildskapandet, ge inspiration och berika fantasin.

Jag tror många skulle inpireras av detta och många skulle nog stödja förslaget.

Bara en fråga... Får veckans bild vara en naturbild? ;)
 
Arleklint skrev:

Bara en fråga... Får veckans bild vara en naturbild? ;)

Retas inte nu, Janne. ;) Du vet nog att jag *egentligen* inte har något alls emot naturbilder. Men det har gått slentrian inom den kategorien, det vidhåller jag.

Mitt förslag går ut på att dagens, veckans, månadens bilder ska finnas inom varje kategori. Så blir det bredd!
/Ulf
 
Utöver hur förstasidan är utformad, så upplever jag ytterligare två problem.

Det ena är att bildflödet ibland upplevs meningslöst. Nu överdriver jag, men som en illustration : 10 bilder på samma katt i liknande vinklar, 10 bilder på samma modell i tio snarlika vinklar, 10 bilder på samma blomma, lika vacker eller trist på samtliga bilder osv.

Jag tycker man ska tillåta alla typer av bilder på Fotosidan då vi har olika ambitioner eller erfarenheter av att fotografera. Däremot borde vi alla ta ett ansvar och vara mer selektiva av vad vi laddar upp. Varför inte ta en kopp kaffe, lägga fram 10 bilder och sedan fundera ”Hmmm, vilken/vilka vill jag verkligen visa upp för kritik eller reflektioner?”. Förhoppningsvis blir det då kanske 1 bilder på katten, 1 bild på modellen och 1 bild på blomman, och hela meningslösheten skulle då bli meningsfull.

Det andra problemet är själva kommenteringen. Även där ligger ett ansvar för vad vi skriver och hur vi kritiserar. En bild som tillsynes är genomtänkt, eller har ett intressant och slående bildspråk, förtjänar inte kommentarer i stil med ”beskär 1mm åt vänster”, ”den är lite för mörk” osv. samtidigt som ingen säger något om bildspråket. Det är ganska uppenbart att en sådan bild inte vill belysa sina tekniska kvalitéer utan sitt innehåll. Vill man att den ska beskäras 1mm åt vänster, så kan man i vilket fall motivera det genom att förklara på vilket sätt det skulle höja bilden.

Sedan har vi alla dessa dumheter som skrivs i kommentarerna, vilket är tråkigt, men som redan har kommit upp i diskussion. Men i vilket fall tycker jag att man bör veta vad man talar om innan man skriver något negativt om något. ”Feminism” är ett begrepp som ibland får en negativ klang på Fotosidan, speciellt i samband med ”naken” bilder. Som en illustration: Själv är jag rätt kass på blommor och om någon fotograferade en maskros, skulle jag tänka mig för innan jag gav kommentaren ”Fy för Tussilago”. Det är väl självklart att jag efter ett sådant uttalande skulle få ett gäng biologer efter mig och stämningen skulle bli onödigt dålig. Jag skulle kunnat undvikit detta genom att funderat innan jag skrev något.
 
Re: Re: Re: Re: Detta natursvärmeri...

Terje skrev:
Jag delar nog inte helt din grundtanke som att naturfotografin är det området där man hittar de mest meningslösa bilderna. För mig är det bland reklamfotografi! Dessutom om man tittar till de rent bildmässiga funktionerna (som ex ljus, kameravinklar, exponering och uttryck) så hittar åtminstone jag mer "ytliga" bilder bland bilder på människor och i olika stadsmiljöer. Det blir mycket ytliga trender utan ett personligt engagemang. (Vet att jag provocerar nu...)
...
...
Tycker ännu en gång att din debatt är intressant och jag själv efterlyser ett betydligt större bildtänkande här på FS - mer en tekniksnack på höjden och bredden...

På något sätt tror jag mycket av diskussionen istället bör vinklas från "syndabocktänkandet" till naturfotografi. Det är lätt att det då blir felvinklat. Naturfotografi har redan idag ett dåligt rykte i branschen iövrigt. Det är ju inte tillräckligt "hipt" att vara naturfotograf...

Sedan att "förmänskliga" naturfotografin - det blir bara fel. Det tyder på dålig insikt i ämnet.

Min uppriktiga mening är: Sök insikt, innan kritik lämnas! (Det var inte till dig Ulf)

Terje
(jag fotograferar även annat, men att göra mig om till något annat än en naturfotograf - det är som att placera Ayrton Senna bakom ratten i en Skoda) ;)

Kul att se att man är någorlunda enig. Fast som jag ser det så är ju inte problemet unikt för naturbilder utan sträcker sig över alla genres.

Jag tror liksom många andra att det beror på för mycket teknik i skallen och för lite psykologi. Det räcker med att titta på de kommentarer som ges på bilderna. Hur ofta får man en vettig kommentar? Det är för det mesta på teknik och sedan är det mest åsikter i största allmänhet. Det har jag hävdat länge. I bästa fall kommenterar nån motivet(om det nu är positivt?), men fortfarande inte bilden.

Det är nog sant att alla bilder har ett syfte, men jag tror inte att alla bilder har ett budskap. Syftet kan vara att göra en tavla att hänga på väggen. Men den behöver inte ha ett budskap för det.

OT: Om naturfotografer är syndabockar i branchen så lär ju modellfotograferna vara det här på FS :)

OT2: Vet inte hur jag ska tolka det sista du skriver med tanke på Senna är död och begraven och troligen skulle vara en otrevlig syn i en Skoda. Man skulle ju kunna resonera som så att om han hållt sig till Skoda så hade han kanske levt idag, även om man kan tycka att skillnaden till FIAT inte borde vara så stor. Apropå ytliga engagemang... flåt kunde inte låta bli. :)

Mvh
Maverick
 
Re: Re: Re: Re: Detta natursvärmeri...

Terje skrev:
(jag fotograferar även annat, men att göra mig om till något annat än en naturfotograf - det är som att placera Ayrton Senna bakom ratten i en Skoda) ;)

Förlåt sidospåret men det där har jag funderat på. Är det bara jag som inbillar mig att naturfotografer är mer konservativa i vad de fotograferar än andra? Tycker det händer lite då & då att jag ser icke-naturfotografer avbilda naturen men mer sällan eller kanske nästan aldrig att naturfotografen plåtar ngt annat än just naturen?

Sånt här är ju individuellt men är det generellt så eller har jag helt fel?

/Johan
 
Arleklint skrev:
Ok då, du är förlåten ;)

Japp mer bredd och mer bild på FS. Att börja med mer bilder på förstasidan är bra tycker jag.

Usefilm har också uppmärksammat de som kommenterar på ett sakligt och omfattande vis på sin första sida: "Featured Critique of the Day". Ett trevligt sätt att lyfta fram de som lägger ned tid på sina kommentarer... sen kan jag inte låta bli att tycka om att de tillägnar ett "Photo Project" åt Henri Cartier-Bresson. Även om Usefilms layout inte är direkt häpnadsväckande så är det ändå ett tydligt fokus på bilderna.
 
Passar på att rekommendera en trevlig sajt (med många bilder) om en av vårt lands stora fotografer; Christer Strömholm

Det finns rätt många resonemang kring bilder i texterna på sajten och några tänkvärda aforismer till exempel:

"Låt inte motivet skymma bilden."

http://www.stromholm.com/
 
Hmm,
så var sitter beställningsknappen dårå? Jag vet vad jag vill ha...

- "Hmm, kära redaktionen, jag skulle vilja ha en portion naturbilder till förstasidan, gärna något med grön sallad på..."
- "Till huvudrätt vill jag gärna ha veckans specialbild, om den är väl genomstekt?"
... "och till efterrätt kanske vi skulle pröva något expressionistiskt alster? Har ni något läckert att rekommendera?"

Efter den här tråden vore det intressant att höra kära red:s reaktioner och synpunkter?

-Christian
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.