Re: Re: Re: Re: Detta natursvärmeri...
Terje skrev:
Tycker ännu en gång att din debatt är intressant och jag själv efterlyser ett betydligt större bildtänkande här på FS - mer en tekniksnack på höjden och bredden...
Absolut en intressant, och ganska allvarlig, diskussion. Och för att komma någon vart kanske vi måste lägga undan den "politiskt korrekta" diskussionstonen, men ändå att diskutera med respekt. Något jag tycker vi lyckas med ändå. (och den var inte till dig Terje.
Jag tror att det finns flera skäl till att ladda upp bilder här, varav en mycket viktig - är att lära sig och utveckla sig. Jag kommer själv ihåg den första bilden jag laddade upp här för något år sedan, och oj vad man utvecklas över tiden.
Jag är helt övertygad om att det inte är det Ulf vänder sig mot, eller faktiskt, jag *vet* att det inte är det Hr Urbano pratar om.
Nej, som jag ser det är det vad som händer sedan, det är då det "gäller", när man blivit en hyfsad amatörfotograf, det är vilka bilder man tar då som jag funderar på. Vilket engagemang, vilken tanke och avsikt har man med sina bilder då? Det är då jag tror att det är lätt att falla in i en slentrian, och tar strikta genre-foton (oavsett genre dårå).
Dessutom om man tittar till de rent bildmässiga funktionerna (som ex ljus, kameravinklar, exponering och uttryck) så hittar åtminstone jag mer "ytliga" bilder bland bilder på människor och i olika stadsmiljöer. Det blir mycket ytliga trender utan ett personligt engagemang. (Vet att jag provocerar nu...)
Terje, det är bra att du provocerar! Jag har nog definitivt gjort mig skyldig till ett antal slentrian-gatufoton, och en bild blir ju inte nödvändigtvis bra bara för att man sätter en spetsad titel till den och sepia-tonar den.
Hmm, en fundering.
Är det kanske så att det har att göra med hur man ser på fotografi och fotots roll i samhället?
* Ser man på foto som en humanistisk rörelse som dokumenterar vår samtid, och som en politisk kraft som kan visa fram och förändra?
* Eller är det främst ett estetiskt medium?
* Eller kanske ett uttrycksmedel för egna känslor och tankar?
* Eller kanske till och med ett snyggt resultat av att ha använt sin tekniskt avancerad kamera/leksak?
Det påverkar nog väldigt mycket vilka bilder man tar, eller hur?
Sedan är det alltid lätt att fastna i sin specifika genres "fasta uttryck", som man vet kommer uppskattas på sajten.
Några tankar.
-Christian