Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Detta natursvärmeri...

Produkter
(logga in för att koppla)
ariadne skrev:
Åandrasidan vet jag knappt vad jag snackar om så jag kan ha fel:)

Å andra sidan vet jag en hel del vad jag snackar om, men jag kan likafullt ha fel ;-)

Som du uttrycker det har du iof rätt. Som sagt, vi talar från lite olika vinklar så jag bjäbbar inte, fast du skulle gilla det.:) Det är mångas tro att naturen bara står där som jag vinklar mot. Anar lite polarision om den urbana människans syn på naturen här.

Attans, nu kom inspirationen och kunde jag lite mer om foto så skulle jag gå ut och ta ett exempel.

Eftersom larver efterfrågades. Får väl bjuda på en från min första rulle med nyinköpt kamera i slutet av sjuttiotalet. Senare rullar blev bara sämre och numera blir det inga larver..

Bilagor

• 302.jpg
    302.jpg
    40.7 KB · Visningar: 175
Om det nu funkar att avbilda samtiden i naturbilder så är det inte lätt. Jag har fotfarande bara miljöförstöring som exempel.

Jag tänker på Gerdehags odlingslandskap oxå, men det är inte naturbilder i den mening vi menar.
http://www.gerdehag.com/odling.html

Vi kan väl helt enkelt börja leta efter exempel på naturbilder som säger nått om vår samtid.

Naturbilden säger lika mycket om fotgrafens tankar som någon annan bild.
Och kan man känna lite mer än vad man ser så vet man fotgrafens samtid.
Svårt att förklara,
Man får samtidens tankar genom bilden.
Och det är oavsett vad som egentligen finns på bilden. Inte alltid men....
Helt jäkla obegripligt skitsnack som jag nu vräker ur mig.
Det finns säkert någon mer verbal typ som kan förklara bättre.
Men i det hela handlar det om känslor och tankar i vår tid.
Inte ett träds utveckling i miljöförstöringen.
Fast det också naturligtvis.
Nåja..........
Mvh/-Anders

Oavsett om man är naturfotograf eller inte, eller om man vistas mkt eller lite i naturen så är kanske en av naturens dragningskrafter att den är fri från moral,värderingar, politik och sånt. Den är vad den är liksom.

ariadne skrev:
Oavsett om man är naturfotograf eller inte, eller om man vistas mkt eller lite i naturen så är kanske en av naturens dragningskrafter att den är fri från moral,värderingar, politik. Den är vad den är liksom.

Men naturen är ju full av det du tar upp.
-Anders

Anna: Med det resonemanget kanske vi inte kan spegla samtiden i bilder på människor heller. Vi påverkas ju oxå av politiska beslut. :) Eller snurrar jag till det nu?

ariadne skrev:
Är den?
Ge mig exempel då:)

Du kan finna resultat av politiska beslut ( fattade av människan) i naturen,
men naturen i sig har ingen moral eller några värdeingar

det som lever i naturen har och påverkas av allt av vad du tar upp.
OK marken du står på kanske inte har det förrän du står där.
Men när du står där har den också allt.
Staden har om man ser det som du ser det, inte heller någon moral eller värderingar.
Men när du står där har den ju det...eller.
-Anders

ariadne skrev:
en av naturens dragningskrafter att den är fri från moral,värderingar, politik och sånt. Den är vad den är liksom.

Du har så rätt anna. Men som så ofta blir en diskussion som denna svår att lotsa vidare. För det handlar nog inte bara om att visa vår samtid. Jag menar, tänk bara på några av Harry Callahans foton. Natur...men tidlöst vackert.

Så egentligen som någon skrev i sin profil;
vi behöver nog skärpa till oss lite. Det finns alldeles för många meningslösa bilder på fotosidan - det håller jag fast vid.

Detta ska ju trots allt föreställa en sida för fotografer, med lite högre ambitioner än någon snyggast.com sajt.

Och anna...jag älskar dina foton. Allt...!!!

Chano skrev:
det som lever i naturen har och påverkas av allt av vad du tar upp.
OK marken du står på kanske inte har det förrän du står där.
Men när du står där har den också allt.
Staden har om man ser det som du ser det, inte heller någon moral eller värderingar.
Men när du står där har den ju det...eller.
-Anders

Fast...en stad är någonting som vi människor har skapat. Vi bygger tunnelbanor, affärscentrum, planterar träd och blommor och ordnar. Så det är väl en slags spegling av oss människor på nåt sätt. Men naturen; är det en spegling av oss? Inte på samma sätt. Tycker jag. Jag ser nog naturen som något i sig själv. Staden däremot är beroende av oss.

urbano skrev:
Du har så rätt anna. Men som så ofta blir en diskussion som denna svår att lotsa vidare. För det handlar nog inte bara om att visa vår samtid. Jag menar, tänk bara på några av Harry Callahans foton. Natur...men tidlöst vackert.

vi behöver nog skärpa till oss lite. Det finns alldeles för många meningslösa bilder på fotosidan - det håller jag fast vid.

Detta ska ju trots allt föreställa en sida för fotografer, med lite högre ambitioner än någon snyggast.com sajt.

Tråkigt att du skulle förstöra tråden redan.
Kunde ha blivit rätt intressant.
Men nu går jag ut.
Mvh/-anders

Arleklint skrev:
Anna: Med det resonemanget kanske vi inte kan spegla samtiden i bilder på människor heller. Vi påverkas ju oxå av politiska beslut. :) Eller snurrar jag till det nu?

Du kanske inte snurrar till det, men jag fattar inte ett dyfft vad du menar:)
förklara igen!

Nekomy skrev:

Man vår samtid beskrivs oftast bäst där människor bor och lever nära inpå varander. Men en stpr del av vår nutid är att vi gillar natur och natur bilder och därför äd all denna natur fixering en stor del av vår samtid.

Rörde jag till det nu :)

He, ja det gjorde du men det får du väl göra. Vem gör inte det?

Bara för att en majoritet bor på visst sätt är det väl inte enda sanningen? Men här vill jag bjäbba emot. Naturfixering? Naturen - inte någon ouppnåelig urskog - utan vanlig natur är närapå en nödvändighet. Det ger hjärnan rätt förutsättning att jobba ordentligt.

Vi är programmerade för det och bara att ha en utsikt från fönstret eller en tavla på väggen kan bidra till att vara frisk. Här kan jag hänvisa till forskning.
Park och trädgård kan hjälpligt räcka.

En utbränd kan komma tillbaka och bli frisk efter några veckors behandling med planerad utevistelse. Det säger väl en hel del.
Mera naturbilder på väggarna i ålderdomshemmen.

mvh Foten, som mest gillar gatufoto just nu

urbano skrev:

en får tacke.

du är inte så pjåkig själv

:)

Anna: Allt på denna planet påverkas av oss människor genom våra politiska beslut och vårt sätt att leva. Det påverkar städer, skogar, hav och djurliv. Var man än tittar finns spår av oss människor. Jag tror alltså att du kan se oss människor genom naturen på samma sätt som genom oss själva.

Arleklint skrev:
Anna: Allt på denna planet påverkas av oss människor genom våra politiska beslut och vårt sätt att leva. Det påverkar städer, skogar, hav och djurliv. Var man än tittar finns spår av oss människor. Jag tror alltså att du kan se oss människor genom naturen på samma sätt som genom oss själva.

Har jag sagt något som talar emot detta?

Japp, nu är det snurrigt:)

ariadne skrev:
Du kanske inte snurrar till det, men jag fattar inte ett dyfft vad du menar:)
förklara igen!

Du skrev "Du kan finna resultat av politiska beslut ( fattade av människan) i naturen, men naturen i sig har ingen moral eller några värdeingar"

Javisst, sånna spår och resultat kan man hitta, och sånna spår hittar du oxå hos människor i stadsmiljön, och det är dom spåren den urbana fotografen använder för att skildra samtiden. Det kan nog naturfotografen oxå göra.

urbano skrev:
Hmm...det där förstår jag inte.

Jo du skiter på alla som fotar och lägger in bilder, bilder som just du inte råkar gilla.
Det finns säkert amatörfotografer som nu kanske funderar över om man törs lägga ut en bild.
Det är ju meningen att människor ska kunna lägga ut bilder här för att få lära sig.
Om det bara är "proffsbilder" i din smak som behagar herrn så kanske du är på fel ställe.

Sen till sist kan jag säga.
Att ni är välkomna upp i november och följa ut i naturen.
Jag kan försäkra att ni kommer att veta vad natyren kan ge er för värderingar efter någon dag. Och vilka värderingar som hela tiden behövs för att leva där. Politiska eller opolitiska värderingar som kullkastas och förändras utan inblandning av andra människor.
Samma som för mig om jag skulle bo i staden.
Men där kanske det är andra männisor som ger dig nya värderingar. Att klara av att leva eller förstå naturens värderingar är ju inte alla förunnat.
Men det känns rätt meningslöst att fortsätta här.
Mvh/-Anders

Chano skrev:
Jo du skiter på alla som fotar och lägger in bilder, bilder som just du inte råkar gilla.
Det finns säkert amatörfotografer som nu kanske funderar över om man törs lägga ut en bild.
Det är ju meningen att människor ska kunna lägga ut bilder här för att få lära sig.
Om det bara är "proffsbilder" i din smak som behagar herrn så kanske du är på fel ställe.

Ja, du milde tid. Vad ska jag svara på det?
Jag trodde möjligen man blev harmonisk av att vistas mycket ute i naturen. Sen tycker jag det är lite förmätet att göra sig till talesman för
andra "amatörfotografer". Låt dem svara för sig själva.

Fridens
/urbano

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto