Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Detaljer om nya kameran läckta! Kameran kan förbokas redan nu! (Officiell tråd)

Produkter
(logga in för att koppla)
En sak som jag har mycket svårt att tro på är snacket om True View läget.
Den påstås lagra en fullständig sann bild av verkligheten. Inga pixlar. Inget brus. Det ska tydligen tom gå att vända på bilden för att se den från valfritt håll. Även från det vi förr har kallat baksidan.

Enligt ryktena sätts en ny standard för motivigenkänning i denna kamera. Den klarar inte bara att sätta ögonfokus på mer än 5000 däggdjursarter, 29000 fiskarter och 800000 typer av insekter, den artidentifierar också samtliga och sparar de latinska namnen i bildens EXIF-data. Det behöver knappast nämnas att detta sker i realtid i upp till 370 bilder i sekunden.

Enligt samstämmiga uppgifter från ackerumors.com och ackewatch.com är det inte längre tekniska begränsningar som avgör kamerans prestanda. Det är istället fysikens lagar och framförallt ljushastigheten som sätter gränserna. Det påstås att en speciell ”task force”-grupp med världens ledande fysiker har bildats under stort hemlighetsmakeri. Gruppen har som mål att höja ljusets hastighet med minst 80%, då detta anses vara enklaste och snabbaste sättet att kräma ut mer prestanda ur kameran.

Av oinitierade källor på darknet har jag fått ta del av rykten helt gripna ur luften om att den nya kameran inte lär komma i två modeller, varav den ena ska gå att förtära samt den den andra injiceras.

Att den inte kommer i två modeller och den ena.... var helt klart väldigt en oväntade nyheter. Detta kommer jag följa i detalj.

men om det är molnfritt då … hur gör den då ?
Ja, om du menar att man till äventyrs befinner sig nånstans där man inte har 5G-täckning, (även om det är osannolikt, det finns ju på flera adresser i centrala Stockholm, ska man befinna sig nån annan stans? 5G skulle jag säga är just nu det allra största säljargumentet framför alla andra, har inte mobiltelef.... eh, jag menar kameran det så går den bort direkt), så har den ett inbyggt litet lokalt moln som rymmer tillräckligt för att filma i 8K i 24 timmar. Mer behövs inte för sen blir den som bekant överhettad.

Det verkar som att 5G bara gällde prototypen. Nu tänker de koppla upp kameran mot Musks nya satellit-nät Starlink. Fullständig täckning över hela klotet.
SLC - StarLink Compatible

Genom SLC har kameran också åtkomst till alla andra kameror av denna sort i hela världen. Det blir ett oändligt fotografiskt neuralt nätverk. UPNN. Unlimited Photografic Neural Network.
Fotografen behöver inte ens vara på plats. Kameran kan fånga bilder från de andra uppkopplade kamerorna, var än de befinner sig.

Senast ändrad:
Hörde på pressklubben nu på morgonfikat att någon hört av någon som med nästan direkt insikt i en relation till någon som jobbar i grannbyn att kameran kommer i två finansieringsmodeller.
Antingen köper man kameran fullt ut, och äger då rättigheterna till sina bilder, eller så lånar man kameran gratis, men rättigheterna tillfaller då nätverket.
I båda varianterna har man full tillgång till nätverkets bilder.
Network Licensing Model, NLM

Jag vill återkomma till AVIS-teknologin som ändå är det mest uppseendeväckande i denna revolutionerande produkt. Det senaste ryktet från allrumorsyoucanimagine.com säger att det blir en ny större objektivfattning med invändig diameter på 267,3 mm. Detta är nödvändigt för att få maximal AVIS-effekt. Adaptrar till alla existerande objektivfattningar på marknaden kommer att finnas som tillbehör.

Det ingår också en speciell adapter som gör alla objektiv fritt rörliga i förhållande till kamerahuset, shift och tilt i alla riktningar, för att kompensera för skakningar. Man får därmed en inbyggd AVIS i alla objektiv, oberoende av fabrikat och ålder, i tillägg till AVIS i huset. Objektivets och sensorns rörelser är självklart samtrimmade och ger tillsammans sjutton stegs stabilisering (ofta förkortat till SSS). AVIS är verkligen något helt fantastiskt!

En liten bieffekt med AVIS i sin nuvarande form är att hudtoner får en grön ton, som tidigare nämnts. Det kommer att lösas mjukvarumässigt i en kommande firmware.

Vad gäller sensorstorleken så är det naturligtvis fullformat som gäller. Alla på FS vet ju att fullformat är överlägset bäst. Behöver egentligen inte påpekas, då detta är en naturlag lika självklar som E=mc2 och 1+1=2.

Senast ändrad:
Jag tycker det är jobbigt nog att välja vilket av två ögon. Med facettögon kommer detta bli en utmaning. Har dom någon smidig lösning på detta?

Som default sätts alltid fokus på det öga som tittar rakt mot kameran. Alla ögon som tittar i andra riktningar ignoreras.

[...] Vad gäller sensorstorleken så är det naturligtvis fullformat som gäller. Alla på FS vet ju att fullformat är överlägset bäst. [...]
Just på den punkten verkar ryktena gå isär. Eller så handlar det bara om översättningsproblem.
Det exemplar jag hade hemma hade DF - Dynamic Format.
Men nu har jag sett förkortningar som FDF, vilket ska tolkas som Fully Dynamic Format. Om jag fattar rätt. Kan det vara detta FDF som får folk att tro att det är vanlig simpel FF som gäller?

men oavsett det verkar den också vara utrustad med FA - Full Aperture.

Och FS, vilken är en inbyggd bloggklient till fotografens blogg på, just det, FS!

Det behövs förstås fyra, eftersom man behöver kunna filma till två kort samtidigt som man tar stillbilder till de två andra!

Ett kort för video, ett för stillbilder i färg och ett för stillbilder i svartvitt och så back upp förstås. Ändrar mig till att det behövs minst sex kortplatser.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar