Annons

Detaljer om nya kameran läckta! Kameran kan förbokas redan nu! (Officiell tråd)

Produkter
(logga in för att koppla)
Fick just, från en mycket, mycket, hemlig källa veta att det är märket CaSonIcon som kommer med kameran.
De övriga märkena kommer att gå under totalt inom sex månader efter lanseringen.
Intressant.
Mitt förseriexemplaren är utan märke, men under en lucka står det F.W. Hasselblad på en komponent, och Musk Industries på en annan.
 
Oops! Jag blev just hemsökt av fyra herrar i mörk kostym och mörka glasögon. De tog prototypen och gick sin väg. Sa ingenting. Och plötsligt inser jag att jag hade skrivit på ett tystnadsavtal om produkten. Undrar om de är här och sniffar våra diskussioner.
 
Hm, kan inte längre kolla, men jag tror faktiskt att den saknar minneskort.
Hur tusan ska man föra över filerna, och hur fixar den säker bildlagring.
Fyra kort borde ju varit normen för nästa generations kameror
 
Oops! Jag blev just hemsökt av fyra herrar i mörk kostym och mörka glasögon. De tog prototypen och gick sin väg. Sa ingenting. Och plötsligt inser jag att jag hade skrivit på ett tystnadsavtal om produkten. Undrar om de är här och sniffar våra diskussioner.

Det var jag:cool: och tre inhyrda gorillor:cool::cool::cool:. Sorry, detta informationsläckage kan inte fortsätta! Jag vill själv kontrollera informationen kring min nya kamera. 😉
 
Senast ändrad:
VARNING: Denna tråd kan innehålla spår av ironi och parodi. Är du överkänslig mot dessa ingredienser så bör du avstå.

Inofficiella rykten har sipprat länge, och nu har det officiella ryktet läckt ut:
Det har kommit till min kännedom att jag ska köpa en ny kamera. Jag har hört det från en pålitlig källa i min omedelbara närhet.

Kamerans specifikation och prestanda är än så länge knapphändiga. I nuläget kan jag avslöja följande:
  • - Kameran kommer att ha jättemånga pixlar
  • - Den kommer att ta många bilder i sekunden
  • - Man kan sätta många olika objektiv på kameran (dock bara ett objektiv i taget)
Kamerans fabrikat och modellnamn är fortfarande okända. Det är inte heller klart när jag kommer att köpa kameran. Det kan bli nästa vecka eller om några månader. Eller senare.

Kameran är inte prissatt ännu. Jag kommer att offentliggöra mitt pris längre fram, i samband med köpet. Det enda jag kan berätta nu är att det blir ett väldigt bra pris.

Fler detaljer om min nya kamera kommer att läcka ut efter hand. Bevaka gärna utvecklingen på ackerumors.com och ackewatch.com.

Meddelande till alla leverantörer:
Jag öppnar redan nu möjligheten att förboka kameran. Missa inte möjligheten att sälja denna kamera till mig! Säkra er plats i kön idag! Tillgången är starkt begränsad. Nästa säljtillfälle till mig kan ligga flera år bort.

finns den i blått ?
 
Jag såg den fantastiska kameran idag, hos en agentur, av kända skäl, namnet på agenturen fick jag inte skriva ner på FS forum!
Så här långt, bara ett förserie exemplar, såg ändå riktigt färdigt ut, för produktion, storleken som en Olympus OM-1, äntligen!
Försäljningschefen lade ut spec. vid visningen:
Flexibel bajonett, passar alla gamla objektiv från Canon, Nikon och Sony, - hela konceptet har tagits fram tillsammans med de fyra, Canon, Nikon, Sony och Zeiss!
Ett samarbete under många år, redan 2015 togs första konstruktionen fram,
detta kan kanske betyda en sammanslagning till ett stort gemensamt företag!
Sony tillverkar bildsensorn och elektroniken, kamerahuset tillverkas tillsammans av Canon och Nikon.
All ny optik kommer från Zeiss (35 mm, som visades, otroligt kompakt optik, äntligen!), men all tidigare optik passar också i kamerahuset, från de tre, Canon, Nikon och Sony, sensation!
Bildsensorn är flexibel, med en ny standard sk. Flexi-Sens, - innebär storleken kan ändras från 1" till FF, steglöst, sensation!
Alltså, ja, just det, ändring av storleken på bildsensorn medför samtidigt en ändring av brännvidden, sensation!
Jag slog till, med en beställning, på stuts, nr 92 på listan, - i Sverige!
Leveransdatum ovisst, info kommer i min mail, - sa försäljningschefen.
 
Senast ändrad:
Du Lars, jag är faktiskt 91 på listan så om du vill lägga en rätt saftig summa kan vi byta plats, då får du din för mig, kan väl vara värt en hel del?
 
Du Lars, jag är faktiskt 91 på listan så om du vill lägga en rätt saftig summa kan vi byta plats, då får du din för mig, kan väl vara värt en hel del?
Nr 92 är ändå en bra plats i kön, det behövs, jag har inte stålarna ännu, tar tid att spara, ingen aning vad kameran kommer att kosta.
Kostar kameran över min tänkta budget, då säljer jag min plats nr 92 till högstbjudande, till någon fotograf, en del lägger ju alla stålar på kameror/optik, vill även vara först med det senaste, .... !
 
Senast ändrad:
Nu börjar det bli absurt, världens minsta kamera, osynligt för blottat ögat och tre (!!!) kortplatser.

Men objektivfattning skapar nya möjligheter med bändare ner till -0.2/f samtidigt kunna fokusera bakom fotografen.
Jag har rotat lite i det där med negativ inverterad bländare - NIA. Teorierna har faktiskt funnits ända sedan Aristoteles. Han nedtecknade några bitar om det i sina skrifter. Men eftersom han aldrig nådde praktisk bevisning var det inte många som trodde på det, och det föll i glömska.
Långt senare tog Newton upp det som ett forskningsämne inom fysiken. Men han var tvungen att lägga det åt sidan på hösten när äpplen började falla från träden. Sedan verkar han ha fokuserat på annat.
Inför NASAs Apolloprojekt fick Hasselblad ett uppdrag att klura vidare på detta. Man ansåg att fotografering på månen krävde något nytt. Tydligen ska det finnas en hel del skrivet i ämnet i Viktors personliga förseglade arkiv. Är det någon som vet något mer?
 
Senast ändrad:
På FleshBak ryktas det om att kameran har ett sonografläge. SGIR. SonoGraphic Image Recording. Den kan alltså fånga bilder i totalt mörker med förfinad sonarteknik. Tror inte detta fanns på mitt förseriexemplar. Åtminstone hittade jag inte inställningen för det. Men det låter lovande.
 
Senast ändrad:
Av oinitierade källor på darknet har jag fått ta del av rykten helt gripna ur luften om att den nya kameran inte lär komma i två modeller, varav den ena ska gå att förtära samt den den andra injiceras. Enligt anonyma källor i Bryssel så väcker injiceringsmodellen en viss oro hos de jurister som skapade GDPR eftersom denna modell skulle kunna ge upphov till att personer som utan vetskap eller medgivande blir fotografer. Dessa ofrivilliga fotografer kan därefter komma ta en stor mängd bilder de egentligen inte vill ta. Dessa ofrivilligt tagna bilder lär sedan delas på FB, Instagram, FS, 500px, YouPic, Twitter, Aftonbladet, Gurushots och 200 andra mer eller mindre kända platser automatiskt var gång den ofrivillige fotografen blundar enligt principen - allt kan delas, bara det är ett foto. Man befarar en seg och långdragen process med att ta fram ett juridiskt skyddsnät kring ofrivilligt fotograferande och bildskapande. Allt ska givetvis tas med en nypa salt. Det fortfarande möjligt att injiceringsmodellen skrinläggs till favör för en stolpillsmodell. I delar av västvärlden där befolkningen brottas med tresiffriga BMI-tal anser såväl marknaden som den medicinska forskningen att stolpillsmodellen kommer att väcka svårigheter att applicera modellen. Avancerad genetiskt forskning görs med inriktning på att förlänga armarna på Homo Sapiens Sapiens, men väl fungerande armar lär ligga decennier fram i tiden. Förtäringsmodellen förespråkas däremot istället ,då den skulle kunna köpas tillsammans med en hamburgare.
 
En mycket välkommen och inte mint praktisk finess är det nyutvecklade pea-soup-fogg-filtret PSFF, inte minst för dem, vars magar inte uppför sig korrekt vid kontakt med ärtsoppa.
Utvecklingen av filtret är ännu i sin linda men redan nu kan man utlova att all kornighet i bilden vid höga ISO-värden försvinner och kvar finns en krispigt klar återgivning av den miljö som avbildats.
I dagsläget fungerar prototyperna av filtret oklanderligt med perfekt effekt upp till ISO 2000000 och avstånd upp till de avstånd i rymden våra ögon kan överblicka för att därefter sakta avta men den bortre gränsen torde, när väl alla filtrets komponenter utvecklats färdigt och sammansättningen av dem optimerats, vara ISO∞ och längsta avstånd långt bortom världsalltets yttersta gränser.
Framtiden är inte bara ljus den är slät som en barnrumpa också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.