Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det värsta som kan hända...

Produkter
(logga in för att koppla)
Rätt firmware?

Hej
Jag är ingen "nikonist", men om jag minns rätt så har åtminstone vissa Canonmodeller besvärligheter med stora kort om man inte har rätt firmware. Kolla vad din D200 klarar.

ThomasR
 
Menar du att programmerarna har infört en funktion som kör en XNOR-jämförelse bit för bit för att eliminera skrivningar genom att nyttja vad som var skrivet tidigare (på en bit för bit-nivå) och enbart ändra metainformationen i själva FAT'en?

Nej, jag menar precis det motsatta. Att det inte går att utesluta att fler skrivningar sker än vad man tror. Som systemutvecklare vet jag hur lätt det är att i vissa lägen bara köra på och skicka mer information eller göra vissa saker flera gånger av ren lathet/enkelhet eller för att kunna återanvända partier av kod.

Man skulle tex kunna tänka sig att om du bläddrar igenom bilderna och väljer att sätta flaggan skrivskyddad eller dylikt på en bild, att den då egentligen sparar om hela bilden.

Jag tror absolut _inte_ att det skulle vara mindre skrivningar än en per bild.
 
Jag har läst att man inte skall fylla korten när man tar med RAW format. Kotet kan balla ut när man närmar sig fullt.

Jag brukar alltid spara några exponeringar på kortet samt Formater korten med jämna mellanrum för att vara säker....så säker man kan vara.
 
Lyckades återskapa alla utom 11 st. Det kan jag leva med.

Bra jobbat!

En fråga, du skrev att recovery programmet återskapade dina filer som TIF-bilder. Kan det verkligen stämma? Det låter ju som ett fantastiskt program som både återskapar förlorade filer och är en RAW-konverterare på en gång! :)

Nyfiken bara.
 
Bra jobbat!

En fråga, du skrev att recovery programmet återskapade dina filer som TIF-bilder. Kan det verkligen stämma? Det låter ju som ett fantastiskt program som både återskapar förlorade filer och är en RAW-konverterare på en gång! :)

Nyfiken bara.


Yes, från .NEF till .TIF

prova själv, det är gratis att ladda ner från download.com
 
Bra jobbat!

En fråga, du skrev att recovery programmet återskapade dina filer som TIF-bilder. Kan det verkligen stämma? Det låter ju som ett fantastiskt program som både återskapar förlorade filer och är en RAW-konverterare på en gång! :)

De flesta råformat är i praktiken bara olika varianter av TIFF, det är därför svårt för räddningsprogram att se skillnaden. (För att göra saken ännu knöligare ligger det dessutom nästan alltid en jpeg fil inbäddad i råfilen, vissa enklare räddningsprogram ser bara denna och missar därför rådatat helt.)
 
De flesta råformat är i praktiken bara olika varianter av TIFF, det är därför svårt för räddningsprogram att se skillnaden. (För att göra saken ännu knöligare ligger det dessutom nästan alltid en jpeg fil inbäddad i råfilen, vissa enklare räddningsprogram ser bara denna och missar därför rådatat helt.)

Tack för den förklaringen till varför mina återskapade bilder från ett SanDisk Ultra II 16 GB bara var små jpg-bilder efter återskapning, kamera, Leica D-LUX 4

Hade av misstag raderat bilderna.
 
Nu har jag en idé om vad som hände!

Jag testade idag med att ta bilder och använda olika kortläsare, och kommit fram till att det var kortläsaren jag använde som Förstörde filerna på minneskortet!!!

Märke: Plexgear, från Kjell & Co, inköpt för nån vecka sen!!



Hur jag gjorde testet:

Tog 100 jpg bilder med d200, använde en annan (äldre) kortläsare och la över dem på Mac:en på jobbet. Inga problem med överföring eller att titta på dem!

Stoppa tillbaka CF kortet i kameran och kunde utan problem titta på bilderna där.

Använda sen plexgear kortläsaren för att ännu en gång föra över samma bilder till Mac:en. Nu uppstod det problem! Svårigheter att föra över bilderna samt många korrupta filer!

Stoppar tillbaka CF kortet i kameran och då är ca 40% korrumperade (saknas delar, vissa bilder är ihopsatta) samt en del är röda X!
 

Bilagor

  • plexgear.jpg
    plexgear.jpg
    15.9 KB · Visningar: 452
Jaha, kortläsare inlämnad till Kjell & Co. De ska skicka vidare den till deras service verkstad och återkomma med resultat.
 
Nu har jag en idé om vad som hände!

Jag testade idag med att ta bilder och använda olika kortläsare, och kommit fram till att det var kortläsaren jag använde som Förstörde filerna på minneskortet!!!

Märke: Plexgear, från Kjell & Co, inköpt för nån vecka sen!!



Hur jag gjorde testet:

Tog 100 jpg bilder med d200, använde en annan (äldre) kortläsare och la över dem på Mac:en på jobbet. Inga problem med överföring eller att titta på dem!

Stoppa tillbaka CF kortet i kameran och kunde utan problem titta på bilderna där.

Använda sen plexgear kortläsaren för att ännu en gång föra över samma bilder till Mac:en. Nu uppstod det problem! Svårigheter att föra över bilderna samt många korrupta filer!

Stoppar tillbaka CF kortet i kameran och då är ca 40% korrumperade (saknas delar, vissa bilder är ihopsatta) samt en del är röda X!

Så där fungerar en av mina externa kortläsare också med SD-kort medan CF går bra. Märke Trust (!?). Litar inte på den längre.
 
Nu har jag en idé om vad som hände!

Jag testade idag med att ta bilder och använda olika kortläsare, och kommit fram till att det var kortläsaren jag använde som Förstörde filerna på minneskortet!!!

Märke: Plexgear, från Kjell & Co, inköpt för nån vecka sen!!



Hur jag gjorde testet:

Tog 100 jpg bilder med d200, använde en annan (äldre) kortläsare och la över dem på Mac:en på jobbet. Inga problem med överföring eller att titta på dem!

Stoppa tillbaka CF kortet i kameran och kunde utan problem titta på bilderna där.

Använda sen plexgear kortläsaren för att ännu en gång föra över samma bilder till Mac:en. Nu uppstod det problem! Svårigheter att föra över bilderna samt många korrupta filer!

Stoppar tillbaka CF kortet i kameran och då är ca 40% korrumperade (saknas delar, vissa bilder är ihopsatta) samt en del är röda X!

En fråga: Du har möjligtvis inte bytt till en Mac nyligen?

Jag fick korrupta samt försvunna filer från min kortläsare när jag bytte dator. Macbooken ville inte kännas vid min gamla läsare. Den är tydligen kinkig på hårdvara. Saknades antagligen bara en drivrutin, men jag köpte ny som uttryckligen i skrift står ska passa till mac:en.

/K
 
En fråga: Du har möjligtvis inte bytt till en Mac nyligen?

Jag fick korrupta samt försvunna filer från min kortläsare när jag bytte dator. Macbooken ville inte kännas vid min gamla läsare. Den är tydligen kinkig på hårdvara. Saknades antagligen bara en drivrutin, men jag köpte ny som uttryckligen i skrift står ska passa till mac:en.

/K

Använder både pc och mac. Samma problem med kortläsaren.
 
Samma här

Jag var med om en lite liknande grej för en tid sedan. Filnamnet hade ändrats. Bilderna syntes i kameran men jag fick dem inte till datorn trots att jag prövade med 3 olika datorer.

Till slut fick jag bilderna från kortet genom en kortläsare.
Jag antar att kortet fick nåt fel. Formatterade det efter det och det har fungerat.. *peppar peppar*
Borde kanske köpa ett nytt..
 
Kjell & Co ringde precis och meddelade att de hittat ett fel på kortläsaren! De kunde inte riktigt konstatera exakt vad det var men nått var det..

Jag fick ett presentkort på 500kr som plåster på såren...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.