Annons

det ultimata tipset till en nybörjare.

Produkter
(logga in för att koppla)
Ta bilder på morgonen,förmiddagen. Bada och sola mitt på dagen, förhoppningsvis. Ta bilder på eftermiddagen, kvällen.
 
nöj dig inte med en bild ta massor om du har en digital...och lek och vänd på kameran i olika vinklar och sen titta och lär när du har kommit hem igen.. och glöm inte att titta på bilder överallt... man lär sig omedvetet hela tiden... och glöm inte kameran hemma...mvh johanna
 
Skit i om andra inte tycker att dina bilder är fototekniskt lyckade.Tro på det du gör.Men ta lärdom av alla råd som du får.
 
Jag kommer ihåg i början av mitt fotande då jag av en erfaren fotograf fick beröm för en bild. Just då förstod jag inte varför den var bra. Förståelsen kom senare. Det är viktigt att vara ärlig som bedömare men samtidigt inte säga att allt är skit (även om det kanske inte är mycket att ha). Bra bedömare hittar det som är bra i bilden samt det som är dåligt. Det som är bra lyfter h?n upp och det som är dåligt ges konstruktiv kritik på så att fotografen har med sig detta.

Det jag vill säga är att omge sig med ett gäng krävande fotografer med goda idéer och erfarenhet är en drivkraft när man är nybörjare.

När man har fotat ett tag kan man ju alltid säga att det ska se ut så ... :)
 
Inledningsvis.... Jag köpte min första systemkamera för fyra månader sedan. Jag kan känna att intresset för bild bara ökar och ökar för varje dag. Hittills har jag spenderat v ä l d i g t många fototimmar (som ni kan se om ni vill i mina kataloger) under dessa månader.

Till saken.... Finns ett starkt intresse och lägger du ner tid, då utvecklas du. Bild förmedlar en känsla som tolkas på många olika sätt. Det finns i mitt tycke inget rätt eller fel i en bild. Det finns bilder som jag inte tycker om, men för den sakens skull är det säkerligen en väldigt fin bild i andras ögon.

Följ ditt hjärta - Tro på dig själv - Ha kul!
 
Vid landskapsfotografering: En bra landskapsbild avgörs inte primärt av hur det ser ut, utan av kvaliteten på tillgängligt ljus. Om du hittar en plats som verkar ha potential, återkom vid olika tider på dygnet, olika väder och olika årstider och ta om samma bild. Notera skillnaderna!
 
conan skrev:
Gå med i en fotoklubb och lär dig reglerna! Sedan bryter du mot dem ...

Seriöst alltså, det finns ett antal regler som ger "bra bilder", så när du kan dem är det dags att börja bryta mot dem.

Det där har jag läst och hört hundratals om inte tusentals gånger och måste säga att det är det mest befängda jag hört! Det resonemanget innebär ju att en bild skulle kunna vara dålig om en nybörjare utan någon kännedom om några "regler" bröt varenda en av dem medan exakt samma bild skulle vara briljant och banbrytande om den vore tagen av en erfaren fotograf som bröt reglerna med vilje för att få en annorlunda bild!

Faktum är att de s.k. "reglerna" inte alls är något man behöver fästa någon större vikt vid då dessa helt enkelt inte är några regler utan snarare ett sätt att öka sannolikheten att få en hyfsad men något slätstruken bild. Frångår man dessa principer så blir bilderna oftast riktigt dåliga men i undantagsfall briljanta. Konsten är med andra ord att bryta mot "reglerna" på rätt sätt, och det är detta som är konsten med fotografering. Det handlar om att försöka skaffa sig en artistisk känsla för motivet! Många fotografer har konstaterat att konstnärer ofta blir mycket duktiga fotografer, utan att dra den fullständigt naturliga slutsatsen att detta beror på deras artistiska ådra och deras känsla det visuella.
 
indoles77 skrev:
Det där har jag läst och hört hundratals om inte tusentals gånger och måste säga att det är det mest befängda jag hört! Det resonemanget innebär ju att en bild skulle kunna vara dålig om en nybörjare utan någon kännedom om några "regler" bröt varenda en av dem medan exakt samma bild skulle vara briljant och banbrytande om den vore tagen av en erfaren fotograf som bröt reglerna med vilje för att få en annorlunda bild!

Faktum är att de s.k. "reglerna" inte alls är något man behöver fästa någon större vikt vid då dessa helt enkelt inte är några regler utan snarare ett sätt att öka sannolikheten att få en hyfsad men något slätstruken bild. Frångår man dessa principer så blir bilderna oftast riktigt dåliga men i undantagsfall briljanta. Konsten är med andra ord att bryta mot "reglerna" på rätt sätt, och det är detta som är konsten med fotografering. Det handlar om att försöka skaffa sig en artistisk känsla för motivet! Många fotografer har konstaterat att konstnärer ofta blir mycket duktiga fotografer, utan att dra den fullständigt naturliga slutsatsen att detta beror på deras artistiska ådra och deras känsla det visuella.

Jag vet inte om vi menar samma sak, men jag skulle vilja säga så här: Ytterst får personer kan höja en kamera till ögat, trycka av och ha en "bra" bild. Nästa alla måste

- Flytta sig i sidled, höjdled, eller i djupet
- Ställa in skärpa, brännvidd, slutare och eller bländare
- Vänta på att motivet/ljuset skall blir "rätt"

Det som får fotografen att göra ovanstående är en mängd "regler". Nybörjaren måste aktivt tänka på allt detta. Den erfarne gör detta omedvetet. Men man kan inte bryta mot reglerna om man inte vet vilka dom är.
 
Titta på bilden i sökaren medan du flyttar kameran försiktigt så huvudmotivet hamnar på olika ställen i bilden. Oftast finns det ett eller några lägen där bilden plötsligt "får fart" eller "lyfter". Det brukar kännas ganska tydligt, enda kravet är att man tittar på hela bilden i sökaren, inte bara på huvudmotivet.

I början kan man bara sätta sig någonstans och titta så på olika föremål i rummet/naturen/... Sedan kan man utvidga övningen till att även flytta på sig själv och leta nya vinklar (som andra i denna tråd redan sagt).

När du är ute och rör på dig (med bil, till fots, osv.) titta hur det du ser förändras med olika vinklar.

På det här sättet tror jag bildseendet skärps, man vänjer sig vid att se helheten och detaljerna i den.
 
Experimentera med olika skärpedjup! Allt i bilden måste inte vara i fokus. Ibland blir det bättre om bara en mycket liten del av bilden är i fokus.

Tänk inte bara på bakgrunden, utan även på förgrunden. Rätt förgrund kan ge mer djup i bilden. I kombination med rätt skärpedjup kan mycket snygga effekter skapas av att saker finns framför frontlinsen, "i vägen" för motivet.
 
Jag kom på en sak till som jag hörde för några år sedan på en folkhögskola.
För att träna sitt bildseende, utan att alltid ha med sig kameran, kan man ha med sig en tom diaram och se saker genom den och placera objektet lite olika. Eftersom ramen har samma propotioner som filmen/sökaren så kan man snabbt se hur olika saker ter sig på olika platser i utsnittet.

Greven
 
Även om du kör digitalt, skriv upp VAD du gör. VARFÖR du gör det så och NÄR du gör så...
 
teamfoto skrev:
Även om du kör digitalt, skriv upp VAD du gör. VARFÖR du gör det så och NÄR du gör så...

Nu är det iof sig så att en hel del av VAD du gör och NÄR du gör det ges av EXIF-filen så just det kanske man inte behöver skriva ner, men just som Adam skriver så är VARFÖR en bra idé att pränta ner. När man sedan kommer hem och kollar filerna på burken kan man se om man lyckades. Gjorde man inte det så kan man börja leta efter problemet i EXIF-filen. Så där har vi ett råd till, nämligen att inte nöja sig med att konstatera att bilden blev dålig och slänga den (vilket är så mycket lättare nu när det är digitalt och inte kostar något) utan även ta reda på VARFÖR det blev fel.
 
Just det var mitt tips ;)


Te.x Varför tog jag bilden med så kort skärpedjup, var det för att ljuset inte tillät längre skärpedjup (när) Kunde jag tagit bilden lite tidigare på dagen? eller kunde jag kanske tagit med stativet (varför)

Vad gjorde jag för att det blev så kort skärpedjup?


och så vidare.......................
 
Ett annat tips, och djävla vad jag kommer att få skit av vissa för det här, är att skaffa en digitalkamera!

Varför? Jo just för att få all information om bilden med dig i filen. För ärligt talat... hur många av er började inte med att skriva ner alla inställningar ni gjorde med er analoga kamera men tröttnade efter en halv rulle? Dessutom är kopplingen mellan att man tar bilden och tills dess att man kan titta på den så mycket kortare och det är ju väldigt mycket mer pedagogiskt eftersom man fortfarande kommer ihåg hur platsen var, vilket ljus man hade osv. Så mitt tredje tips... hmmm... gick sådär med "ultimata tipset"... är just att skaffa en digitalkamera men att fortsätta tänka efter vad du gör. För många blir det ju tvärt om. Man köper en digitalkamera, tar tusentals bilder och väljer sedan ut de man tycker är OK. Kanske har ni läst tråden om hur många exponeringar en D70 klarar av där man länkar till en kille på DPreviews forum som har tagit 119000 exponeringar på jag tror det var 3 månader... och det utan att ha blivit en bättre fotograf enligt min mening (man kan kolla in hans bilder).
 
Jag instämmer med att en digitalkamera ger dig möjligheten till obegränsad träning utan att kosta skjortan och halva brallorna

själv är jag nöjd med mina d 70's och nu med facit i hand tycker jag att
allt annat ,,,,vore rena vansinnet
 
hound skrev:
Jag instämmer med att en digitalkamera ger dig möjligheten till obegränsad träning utan att kosta skjortan och halva brallorna...
Fast viktigast är nog att träna blicken, och det kan man göra helt utan kamera t.o.m., kanske med den där tomma ramen, eller kanske bara med fria ögon.
 
jhk skrev:
Fast viktigast är nog att träna blicken, och det kan man göra helt utan kamera t.o.m., kanske med den där tomma ramen, eller kanske bara med fria ögon.

Vilket jag nog skulle säga är rätt men fel. Innan man har fått i alla fall en grundläggande bild om hur en kamera avbildar verkligheten är det nog näst in till omöjligt att relatera vad man ser med bara ögonen till hur den färdiga bilden kommer att ta sig ut kompositionsmässigt. Ramen är nog till stor hjälp men inte ens den tror jag är nog för den absoluta nybörjaren. Framförallt är det det där med skärpedjup som vi ju alla vet hur viktigt det är som inte går att simulera. Men sedan när man börjar bli lite varm i kläderna (och en aningens störd) så går man ju automatiskt och funderar på hur saker skulle ta sig ut i 3/2 format :eek:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.