ANNONS
Annons

det ultimata tipset till en nybörjare.

Produkter
(logga in för att koppla)
Även perspektiv kan nog vara lite svårt att se på ett bra sätt mha en tom diaram.
Man kan ju simulera olika bränvidder genom att ändra avståndet mellan ramen och ögat, men saker blir så himla smått på telebrännvidderna.

Och visst är det så att man, när man väl börjat "se bilder" så går man omkring och tänker komposition, vinklar osv hela tiden. Ibland undrar man om det är bra... :)

Ett tips är ju att gå på biblioteket och låna ett gäng fotoböcker av och med kända fotografer och bläddra igenom dom grundligt, titta på bilderna och försöka tänka vad som gör en bild bra och om det är nån särskilt bildkategori som fångar ens intresse. Jag tycker personligen att man lär sig mycket genom att betrakta andras arbete och hämta inspiration från flera håll.
Under tonåren brukade jag även träna på att fota utan ljusmätare för att få en känsla för olika ljussituationer. Jag inbillar mig att jag haft lite nytta av det senare.

Om jag inte minns fel så sa en extremt överviktig jenkare som är proffsfotograf att om man kan så skall man lägga sig ner på marken och ta kort, men jag kan inte göra detta längre för det är ngt som är i vägen. Men hans tips är inte helt fel. Eller för den delen ställa sig på en stege, bänk mm för att komma upp sig lite.

Sen är det att våga testa, vad händer om jag använder bländare 16 istället för 5,6 mm.
Slå en blixt i dagsljus.
Testa och lek är nog ett bra tips.

Håkan
Som borde testa lte mer själv också

för min del så ..visst träna en blick ..,luddigt värre

men just digitalkameran har öppnat upp en ny möjligthet TILL ATT BESKÄRA BILDEN EFTERÅT

detta har faktiskt revolutionerat TOTALT MITT BILDTÄNKANDE och numera betraktar jag bilderna i min kamera endast som RÅMATERIAL
och det är efteråt i datan jag beskär till den bild som jag var ute efter

helt enkelt

tycker att det har kommit många bra tips! nu ser vi till att denna diskussion MÅSTE läsas av alla som blir medlemmar på fotosidan=)

det är intressant hur olika fotografer prioriterar olika saker. men det beror väl på vilken typ av foto man är intresserad av.

fortsätt med tipsen...

hound skrev:
..........men just digitalkameran har öppnat upp en ny möjligthet TILL ATT BESKÄRA BILDEN EFTERÅT

detta har faktiskt revolutionerat TOTALT MITT BILDTÄNKANDE och numera betraktar jag bilderna i min kamera endast som RÅMATERIAL
och det är efteråt i datan jag beskär till den bild som jag var ute efter

Inte speciellt nytt väl? Beskärning gick alldeles utmärkt även före digitalkamerans tid.

Skulle vilja vända på steken dock. Beskär bilden så mycket du kan i kameran istället! Mao, gå lite närmare (brukar vara vanligt att man står för långt ifrån som nybörjare)och försök komponera rätt från början. Ser du inte vid fotograferingen vad du är ute efter blir det oftast en chansning som sällan går hem. Att beskära hjälper sällan en dålig komposition. Ett bättre sätt är då att arbeta sig in i motivet. Börja med översiktsbild, gå närmare och och närmare och upptäck detaljer som du kanske inte såg först. Ser du inte detaljerna är det svårt att i efterhand beskära till en bra komposition. Detta är en metod som många stora fotografer använt sig av.

Aldrig, ALDRIG, rensa ogräs i trädgården med maskiner som vibrerar kraftigt strax innan du ska ut på en fototur (hård läxa jag lärde mig helgen).

Graal skrev:
Skulle vilja vända på steken dock. Beskär bilden så mycket du kan i kameran istället!
Ja verkligen! Det måste ju vara bäst att eftersträva att komponera i möjligaste mån i sökaren, om man sen vill beskära lite på det var en annan sak men det vill man ju helst undvika.

Själv så är jag dock nästan sjukligt noggrann med att få till det direkt i kameran, oerhört ovanligt att jag beskär & gör jag det så är det oftast mycket lite.

Nu ska man dock vara försiktig med att säga vad som är rätt eller fel då var & en har sitt arbetssätt men jag vill ändå slå ett slag för att försöka att få till det så färdigt som möjligt i kameran, kompositionen alltså. Om inte annat för att utnyttja alla pixlar, eller hela filmformatet...

Åhh, det är därför alla ska ha så många pixlar:)

//Larsa

EDIT: Gammal tråd ser jag nu men lika aktuellt ändå...

Den här tråden blir väl aldrig gammal :)

Vad gäller att beskära så är det ju så att med DSLR kan man komponera väldigt tajt i kameran för man får ändå en viss beskärningsmån då sökaren oftast bara täcker in runt 95%... men vad det har med råd till nybörjare att göra vet jag inte riktigt ;)

Clouseau skrev:
Den här tråden blir väl aldrig gammal :)

Vad gäller att beskära så är det ju så att med DSLR kan man komponera väldigt tajt i kameran för man får ändå en viss beskärningsmån då sökaren oftast bara täcker in runt 95%... men vad det har med råd till nybörjare att göra vet jag inte riktigt ;)
En DSLR med hyfsad sökare är ju ganska så lik en SLR i detta fall, hur många % som visas alltså, så där är det ju ganska så likt som det alltid varit... OBS att jag inte snackar förstoringsgrad nu utan hur många % sökaren täcker.

Sen att det finns SLR som visar 100% (ja även DSLR faktiskt) var en annan sak.

Annars så gör jag som du skriver, ligger på "pottkanten" i kanterna då det ändå kommer med lite mer än det jag ser...

Och jo, vad detta har i denna tråd att göra är att trådskaparen fick som råd att komponera mer vid beskärning, alltså tänka så under fotograferingen, eller typ nåt sånt. Jag tycker inte att det är ett bra råd än om man vid enstaka tillfällen kanske är tvingad till det.

//Larsa

Det där med vad det hade i tråden att göra handlade inte om vad du skrev utan om vad jag skrev då jag inte så mycket gav tips utan snarare konstaterade ett faktum :)

Ett tips på området beskärning/komponering kan jag dock ge och det är att lämna gott om utrymme runt objektet om du fotar arkitektur med vidvinkel och tänker räta upp de störtande linjerna i efterhand i t ex PS. I det fallet MÅSTE du komponera med mycket yta runt det du ska fotografera eftersom du efteråt måste beskära. Det samma gäller om man tänker räta upp distortion från gluggen.

Det är inte alltid nödvändigt att beskära & komponera i sökaren, kan vara begränsande att ha för mycket att tänka på innan man trycker av.
Den här bilden är beskuren och komponerad från denna:

Bilagor

• beskempel.jpg
    beskempel.jpg
    87.5 KB · Visningar: 118
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar