Annons

det ultimata tipset till en nybörjare.

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
vilket är det, från den som vill gå från att fota "semsterbilder" till att fota bilder som är mer intressanta, vilket är ert enda tips. anta att utrustning redan finns.

mitt skulle nog bli; Hitta nya vinklar!!!

försöker inte framsså som en duktig fotograf, men jag har märkt att mycket kan bli intressant om man hittar rätt vinklar.
 
mitt bästa nybörjartips

titta in på min lite udda,,foto" skola"
med goda råd som fungerar,,för mig...


utan teknik eller fackuttryck




http://www.kultur1.se/forum1/viewtopic.php?t=87


är självlärd, utan skolning eller begränsande regler

vet att detta kan verka vara ett "kaxigt" råd
men min enda ambition är att inspirera utan krångel,,,

och ha dj-gt roligt under tiden


och
tydligen så går det"hem"
 
jag antar att det var riktakt till min fotoskola

vad kan jag annat säga än att du har helt
rätt

och försöka hålla focus på fotandet

grammatikfel samt stav-dito¨
kommer líksom på.......... köpet




alltid retar det nån utan vara egentliga syften

inspirera.,,, är allt jag vill
 
Fota ofta! Fota mycket! Slösa med film, minneskort eller vad du nu använder.
Bästa sättet att lära sig är att träna.

Titta på andras bilder och var inte rädd för att stjäla ideér. Så småningom utvecklar man en egen stil.
 
Titta i HELA sökaren, gå runt med blicken så att inte något icke önskvärt sticker in i bild, eller tvärt om.

Gå närmre, sitt på huk, ligg ner eller klättra upp på något.

Greven
 
Gå med i en fotoklubb och lär dig reglerna! Sedan bryter du mot dem ...

Seriöst alltså, det finns ett antal regler som ger "bra bilder", så när du kan dem är det dags att börja bryta mot dem.
 
Sämsta vinkeln är ögonhöjd, och sämsta stället att placera motivet är mitt på bild.
Sämsta ljuset får man från den inbyggda blixten.

/Henri
 
eatfrog skrev:
Sämsta vinkeln är ögonhöjd, och sämsta stället att placera motivet är mitt på bild.
Sämsta ljuset får man från den inbyggda blixten.

/Henri

Fast det där med mitt i håller inte jag med. Det är visserligen en regel som man kan bryta när man förstår den.
Tex i min bild nedan bryter jag mot en sådan regel, men det är nog det som gör bilden i det här fallet...
Men du menar kanske att man först måste lära sig reglerna och sen kan man göra vad man vill :)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=237051

/ Marcus
 
Brummelisa skrev:
Fast det där med mitt i håller inte jag med. Det är visserligen en regel som man kan bryta när man förstår den.
Tex i min bild nedan bryter jag mot en sådan regel, men det är nog det som gör bilden i det här fallet...
Men du menar kanske att man först måste lära sig reglerna och sen kan man göra vad man vill :)

Mjo, det är så. Man kan bryta regeln när man förstår varför man inte ska ha motivet mitt i bild. Då kan man ha motivet mitt i bild av en anledning.
Annars så sätter man den mitt i bild av "gammal vana".

Regler är till för att brytas, men inte när man är rejäl nybörjare. ;-)

My five cents iaf.

/Henri
 
Använd ljuset - och gärna på ett kreativt sätt. Sen skadar det inte heller att tänka igenom vad man vill berätta med bilden.
 
Hm... mitt tips: Ta fina bilder och ha kul..! Kunskapen kommer under tiden. Du utvärderar dig själv medvetet eller omedvetet efter varje bild du tar. Har du minsta lilla känsla och bildseende så blir du bättre och bättre automatiskt med tiden! Ingen är född bra, övning ger färdighet!

Lycka till! :)
 
Välj 10 bilder som du tycker är jättebra, titta väldigt noga på dom fundera över vilka detaljer som gör att du gillar bilden försök återskapa dom detaljerna i ditt eget fotograferande.
Vinklar , ljus osv.
 
Mitt tips till den absolute nybörjaren är att skaffa ett stativ, och sedan använda det!
Det ger inte bara skarpare bilder i svåra ljusförhållanden, det tvingar en också till eftertanke, något man förhoppningsvis får glädje av även i bättre ljus. (Nej, kolla inte mina bilder nu, jag har ännu inte lärt mig tänka efter :)

/Micha
 
Jag skulle säga att man bör leta upp bilder man tycker bra om, fundera ut VARFÖR man tycker om dem och sedan försöka återskapa dem själv. Man lär sig att ifrågasätta, tänka igenom, komponera och skapa. Något jag lärt mig efter många år på arkitektskolan, det vill säga att man inte får stäla, men väl låta sig inspireras.

Ett annat tips är att kommentera andras bilder här på FS. Tvinga dig själv att skriva något possitivt samt något negativt om tio bilder per dag. Du blir tvungen att sätta dig in i bilderna och fundera över vad du gillar och inte gillar, istället för att bara konstatera ATT du gillar eller ogillar. När du sedan vet VAD du tycker om och VARFÖR du gör det så är du på god väg att utveckla en stil som du kan jobba vidare på och som till slut förhoppningsvis låter dig skapa de foto och uttrycka de kännslor du vill.

För övrigt måste jag säga att det här var en förbannat bra tråd! En eloge till Bengt!
 
Ha jäkligt kul. Lyssna på andra, men ta det inte på för stort allvar, och våga göra din egen grej.

Dessutom så ska man helst vara intresserad av det man fotar, det blir ofta bättre då.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.