Annons

Det här med storlek.........

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Jag har en fundering på det här...
Om jag vill att mina kunder ska kunna köpa bilder av mig i olika storlekar.
Tex 10*15, 15*20, 30*40, 40*50, 50*70, 70*100
Måste jag då fixa samma bild i ps för de olika måtten.
Som det blir nu när jag skickar en bild direkt från kameran till Crimson funkar det med måtten
10*15, 13*19, 15*23, 20*30, 30*45, 50*75 om jag väljer poster, stora fotoutskrifter. Väljer jag tex 50*70 passar inte min bild på de måtten Crimson har....
Svårt att förklara, hoppas ni förstår vad jag menar & kan ge mig nåt råd....
Tack....
 
Jag har en fundering på det här...
Om jag vill att mina kunder ska kunna köpa bilder av mig i olika storlekar.
Tex 10*15, 15*20, 30*40, 40*50, 50*70, 70*100
Måste jag då fixa samma bild i ps för de olika måtten.
Som det blir nu när jag skickar en bild direkt från kameran till Crimson funkar det med måtten
10*15, 13*19, 15*23, 20*30, 30*45, 50*75 om jag väljer poster, stora fotoutskrifter. Väljer jag tex 50*70 passar inte min bild på de måtten Crimson har....
Svårt att förklara, hoppas ni förstår vad jag menar & kan ge mig nåt råd....
Tack....
Eller väljer ni bara fyll ut pappret så att det ska fungera?
Blir det lika bra det även att det inte rekommenderas från början?
 
Storlek är en sak, proportioner en annan.

Om bildens proportioner mätt i pixlar inte stämmer med papprets proportioner mätt i cm så måste ju bilden beskäras. Antingen av dig, innan, i nåt bildbehandlingsprogram. Eller av den som gör utskriften. Eller så väljer du att skriva ut med "fit to paper" och så får du vita kanter, som du sen får skära bort rent handgripligen, men då får du å andra sidan med hela bilden.
 
Storlek är en sak, proportioner en annan.

Om bildens proportioner mätt i pixlar inte stämmer med papprets proportioner mätt i cm så måste ju bilden beskäras. Antingen av dig, innan, i nåt bildbehandlingsprogram. Eller av den som gör utskriften. Eller så väljer du att skriva ut med "fit to paper" och så får du vita kanter, som du sen får skära bort rent handgripligen, men då får du å andra sidan med hela bilden.

Min kamera fotar i 5616*3744...
Men om jag väljer "fit to paper" & skär bort en del av pappret blir det väl lite svårt att hitta ram som passar?

Vad snäll du är som svarar på alla mina funderingar, jag är väldigt tacksam ska du veta!!!!
 
Min kamera fotar i 5616*3744...
Men om jag väljer "fit to paper" & skär bort en del av pappret blir det väl lite svårt att hitta ram som passar?

Din kamera har det vanliga formatet på systemkameror där förhållandet är 3:2

Ett vanligt rammått är 40 x 30 och då kan man vid en första anblick tro att det är "fel" men om man använder sig av en passepartout - vilket ser trevligt ut - så ser man att en standard sådan har ett innermått av 29 x 19. Eftersom man måste ha lite marginal så innebär det att den ideala bildstorleken då är 30 x 20 (ger 5 mm justeringsmån runt om). 30 x 20 är ju precis ditt originalförhållande 3:2.

Om du skriver ut på vanligt A4 som är 297 x 210 så brukar det alltså gå att få till utan alltför mycket mekande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.