MagnusKlingenberg
Aktiv medlem
Jajamensan där sitter fokus perfekt. Skarpt vid ögon, ögonbryn och läppar. Samtidigt så är delar av huden lite mjukare vilket ger mer fokus åt ögonen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack så mycket igen för alla svar!
Läst alla och tar åt mig av alla tips och knep.
Får chansen att prova dem i praktiken på söndag igen.
Vi får se om jag återkommer med en säljesannons på kameran eller dundrande lycklig
Dessutom skulle jag vilja säga att det är få gånger som du rent praktiskt kommer använda en bild i full 16MP storlek. Prova att sikta efter att få riktigt skarpa 5-8MP bilder efter nerskalning i stället. Ofta ger detta bättre "intryck utåt" om man publicerar bilderna än en jättebild med lite får låg detaljkontrast.
Jag får heller inte många skarpa bilder. Har jag tur kanske det blir 1 skarp bild på 15-20st bilder. Om jag har tur.
Är jag ute och fotar 30bilder, så brukar jag få ta bort alla, ibland har jag tur och kan spara en eller två. Fotar både på AV och TV.
Har en 700d med 55-250 f4-5.6 II och kitobjektivet, 18-55 ISM, Så det är väl inget fel på utrustningen? Blir galen intresset sjunker sakta men säkert när man inte får några skarpa bilder. Har fått massor bra ögonblick, men är tvungen att ta bort dom för att skärpan är riktigt dålig.
Orsakerna till bristande skärpa kan vara många och det är sällan det bara är ett enda skäl som ligger bakom all upplevd oskärpa i bilderna.
Några frågor:
1) Hur granskar du bilderna? I den storlek du tänker använda dem, eller i 100% förstoring?
2) Vilka slutartider brukar du ligga på? Skakningsoskärpa (ostadiga händer hos fotografen) och rörelseoskärpa (att motivet rör sig) är mycket vanliga skäl till dålig skärpa.
3) Hur efterbearbetar du dina bilder? Utgår du från råfiler eller från kamerans jpg-filer? Bilder direkt från systemkameror är ofta lite "mjuka" (jämfört med de från kompaktkameror), det är avsiktligt så att man själv skall få styra hur de sedan skärps. De är så att säga avsedda att skärpas i efterhand.
4. Vilken fokusmetod använder du? Låter du kameran själv välja var den skall lägga skärpan eller väljer du själv vilken/vilka fokuspunkter som används?
5. Vad är det för motiv du tar bilder av? (Människor? Djur? Byggnader? Landskap?) Och i vilket ljus fotograferar du? (ljuskvaliteten påverkar ofta skärpeintrcket en hel del)
6. Hur länge har du använt kameran och objektiven? Det tar ofta tid att lära sig jobba med en ny kamera (700D är ju en rätt ny modell) och med nya objektiv, inget blir perfekt utan en hel del träning.
1: Jag importerar dom till Lightroom, sen tittar jag på dom där. Och då brukar jag zooma in och kolla, oftast är dom oskarpa och mjölkiga. Men jag utgår från den storleken jag ser dom i, i Lightroom om jag kan säga så.
2: Fotar på AV och TV som sagt. Vid Tv vet jag inte riktigt eftersom det blir automatiskt.
på Av ligger jag runt 1/320, beror lite på hur ljust det är.
3: Jag utgår direkt från RAW bilderna. Kanske är väldigt dumt att göra?
4: Ibland väljer jag fokuspunkter själv, men jag kan bara välja en fokuspunkt då? Och då blir det ju väldigt liten del av bilden som blir fokuserad.
Men nu väljer kameran vilken/vilka fokuspunkt/er.
5: Just nu är det Blommor och en hund, sen lite allt möjligt. Men har tagit bilder på det mesta här på tomten, så måste röra mig någon annanstans, men tjejen har en hundvalp att sköta, och känns tråkigt att gå ut och fota i ensamhet, eller?
6: Har väl haft kameran 3-4 månader. Och 55-250 2-3 månader. Men har ju inte fotat varje dag riktigt. Vet inte riktigt hur många exponeringar kameran har på nacken, men några hundra skulle jag tro. Detta är ju mina första DSLR någonsin.
Men har fotat men tjejens 60D lite och 1100D som hon hade före 60D. Och fick hur skarpa bilder som helst med båda dom kamerorna..
Mina tips:
1. Börja kolla bilderna utan att förstora. Gråflagga (x-tangenten) dem som inte ser så roliga, minnesvärda eller bra ut. Förstora till 50% (1:2), och stjärnmärk de som ser bra ut tekniskt. Gå tillbaka och kolla om det är några av de gråflaggade som behöver sparas (för att de bästa bilderna av ett motiv inte var skarpa).
Det är bara bilder som ska delförstoras eller printas A3 eller större som behöver se skarpa ut i 100% visning.
2. Om du ställer in kameran på auto-ISO så kommer den att höja ISO om slutartiden blir för lång för den aktuella brännvidden. Det går att ställa in max-ISO i menyerna.
3. RAW är bra, det ger större möjligheter att justera bilden i efterhand, särskilt vitbalans och exponering. För skärpa är det ingen skillnad vad jag vet.
4. Fokuspunkten styr bara på vilket avstånd autofokusen ska lägga skärpan. Fler aktiva fokuspunkter innebär att kameran kollar alla fokuspunkter och i regel lägger skärpan på det som är närmast. Det är bländarens storlek som styr skärpedjupet (men det kanske du visste).
Att välja fokuspunkt själv gör att du har kontroll på vad (dvs vilket avstånd) AF-systemet ska lägga skärpan på. Ett annat sätt som många använder är att använda enbart mittpunkten. Då trycker man ned avtrycket till hälften med huvudmotivet i mitten, håller avtrycket nere och komponerar om som man vill ha det, och exponerar. Funkar för stillastående motiv. För rörliga motiv brukar jag använda mittpunkten och beskära bilden efteråt om jag vill ha det annorlunda.
5. Var du fotar har ingen betydelse, det är koncentrationen som är viktig - att du tänker på vad du gör, och lär dig av resultaten efterhand. Blommor är stilla och kräver att man tänker på komposition och skärpedjup. Hundar rör sig och kräver snabbhet och tajming, och lite andra inställningar på kameran. Bra övningsobjekt alltså.
- Du vet väl att det finns olika lägen på autofokusen för stillastående och rörliga motiv?
6. Det här verkar ju vara den avgörande frågan. Behöver AF justeras på kamera eller objektiv?
a) Har du använt samma inställningar på den nya kameran som när du använde tjejens?
b) Sätt dina objektiv på tjejens kamera och se om det blir skillnad. Sätt ett objektiv som ger skarpa bilder med 60D på din kamera, se om det blir skarpt. Använd samma AF-inställningar på kamerorna när du testar. Gärna på samma (stillastående) motiv.
Om det blir skillnad mellan kamerorna, kontakta butiken du köpte grejorna av. Justering av AF bör gå på garantin.
Din kamera och dina objektiv kan vara lite långsammare på att följa rörliga motiv och därför ge färre skarpa bilder, särskilt om motivet (hunden) rör sig mot dig eller från dig eller om du inte lyckas följa hunden med den valda fokuspunkten. Objektiv med USM är snabbare.
Nej, det betyder att största bländaröppning är f/4 vid 55mm och f/5.6 vid 250mm.På mitt tele står det f/4-5,6. Och det betyder att minsta bländaröppning vid 55mm är f/4, och vid 250mm är minsta möjliga f/5,6?
Men om jag ändrar bländartalet i kamerans inställningar till tex, 7,1 eller 8. Ändras då bländaröppningen i objektivet till 7,1 eller 8?
1: Jag brukar börja med att ta bort alla oskarpa bilder. Sen brukar jag spara alla oskarpa, inte för att jag ska använda dom, för att om kanske nåt/några år jag går tillbaka och tittar på dom, och ser hur min utveckling i fotografin har gått.
2: ISO, den brukar stå på 100-200 när jag tar kort. Men kanske är smartast att ha den på Auto? Man ser väl i sökaren vad ISOn står på? Men kör jag på auto lär jag ju mig ingeting.
3: För just nu, har jag vitbalansen på Auto. Varför vet jag inte, antar att jag inte orkar ta kort på alla olika vitbalanslägen, för att se vilket som blir bäst.
4: Hmm okej, jag brukade använda bara en fokuspunkt, men jag tycker att det blir för lite av bilden som blir i fokus. Men är det för att jag har för liten bländaröppning? För ju lägre bländartal, ju mindre av bilden blir i fokus, och vice versa?
-En liten random fråga här-
På mitt tele står det f/4-5,6. Och det betyder att minsta bländaröppning vid 55mm är f/4, och vid 250mm är minsta möjliga f/5,6?
Men om jag ändrar bländartalet i kamerans inställningar till tex, 7,1 eller 8. Ändras då bländaröppningen i objektivet till 7,1 eller 8?
5: Ju mer jag tar kort, ju mer tänker jag på kompositionen. Att bakrunden inte blir för grötig osv.
Men vid rörliga motiv, som en hundvalp, är väldigt svår att ha kompositionen i tanke, för valpen är ju nästan aldrig där man vill att den ska vara.
- Jag vet att det finns olika fokuslägen, nu använder jag "Snabbläget", men jag vet inte vad det är för skillnad på dom. Kanske borde läsa om det i boken.
6: a: Jag hade inte en aning om inställningarna när jag tog kort, använde dom automatiska lägena
b: Det skulle jag kunna testa. Men jag tror inte att det är fel på kameran eftersom viss bilder blir skarpa, och dom flesta inte. Dock när jag skakar den så låter det som att det är nåt löst i kameran, nån liten sak låter det som. Tror det låter uppe vid sökaren/blixten.
Som någon annan påpekade så fungerar blädartalen bakvänt: Större tal = mindre öppning. Om du vill göra de enklare, tänk på dem som 1/4 eller 1/5,6 istället. 4 är större öppning än 5,6 som i sin tur är större än 8 osv.
Nej, större bländartal innebär större öppning. F/4 är större än f/5,6. F betyder i det här fallet brännvidd.
Nej, större bländartal innebär större öppning. F/4 är större än f/5,6. F betyder i det här fallet brännvidd.
Du tänker fel. Som jag skrev: f/4 är ett större tal än f/5,6. Större tal innebär större öppning.Han skrev att större tal innebär mindre öppning, vilket är korrekt eftersom att f/4 är en större öppning än f/5,6 då 5,6 är ett större tal än 4.
f/4 är större öppning än f/5,6.
4 är inte större tal än 5.6.