1: Man lär av sina misstag, men om du tänker spara alla kort där skärpan blivit dålig kommer du behöva både många och stora hårddiskar
2: Nu använder du ju redan Auto-lägen för annat (se punkt 3 nedan) ... Saken är att man kan lära sig en hel del med autolägen också - genom att se vad kameran har valt för värden och sedan vilka konsekvenser de värdena får i bilderna.
Lär sig gör man främst genom att prova och studera resultatet. Prova gärna att själv skruva upp iso så du får kortare slutartider - eller slå på Autoiso ett tag och se vad kameran väljer i olika lägen.
Nu fungerar autovitbalans oftast mycket bra, men här motsäger du det du sa om autolägen i punkt 2 ovan ... Låter lite inkonsekvent
3: Med större bländaröppning, dvs mindre bländartal (11 är t.ex. ju mindre öppning än 8) ju kortare skärpedjup får du. Skärpan finns inom en zon ("skärpedjupet"), hur djup den zonen är påverkar du bland annat med bländaröppningen. En annan stor faktor är avståndet - enkelt uttryckt: ju närmare du är, ju kortare blir skärpedjupet.
4: Valet av fokuspunkter påverkar däremot inte skärpedjupet det minsta, det styr enbart var i bilden du mäter avståndet till motivet. Att mäta över en större yta innebär att du får mindre kontroll över exakt var skärpan hamnar. Att mäta med en mindre yta gör att du mäter mer exakt just där du vill att skärpan skall finnas - men ökar samtidigt risken att man missar skärpan helt och hållet.
Som någon annan påpekade så fungerar blädartalen bakvänt: Större tal = mindre öppning. Om du vill göra de enklare, tänk på dem som 1/4 eller 1/5,6 istället. 4 är större öppning än 5,6 som i sin tur är större än 8 osv.
5: Ja, ändrar du kamerans inställning från 5,6 till exempelvis 7,1 eller 8 så kommer objektivet att använda en mindre bländaröppning (7,1 eller 8) istället för 5,6. Och det kommer att ge lite större skärpedjup - men också kräva en längre slutartid (om inte bilden skall bli mörkare). Om du inte ökar känsligheten (iso) då förstås
Att lära sig sambanden mellan slutartid, bländaröppning och känslighet samt förstå vilka effekter de olika sakerna har på bilden (skärpedjup, rörelseokärpa, brus) hör till det mest fundamentala inom fotografering och det är verkligen mödan värt att träna på och tänka sig in den saken.
Jepp, jag som fotar mycket sport håller med
6: Men trösta dig med att man med tiden, efter många tusentals bilder sakta men säkert börjar bygga upp en altt bättre intern automatik i hjärnan som gör att man faktiskt blir bättre och bättre på att tänka på flera (fotografiska) saker samtidigt. Alltså att samtidigt tänka på komposition och bakgrund, plus att man håller ett öga på slutartiderna, om det är mer eller mindre motljus i bilden och en massa andra saker.
Läsa på skadar aldrig
7: Man kan som en mycket svepande och generell tumregel säga att när bilder inte blir skarpa så beror det oftare på fotografen än på utrustningen. Och det gäller även fotografer som jag, som hållt på i över 30 år nu
Skärpa i bilder beror av en lång rad faktorer. Många av dem kan vi påverkar (kameran iställningar, vår egen skicklighet och kunskap osv). Andra kan man inte inte styra (hur motiv rör sig, hur ljus förändras osv). Så hur mycket skarpa bilder man får beror alltid på en blandning av kunskap och skicklighet, men också lite tur. Men ju mer man kan, ju mer man har tränat, ju oftare har man tur. Det är så det fungerar. Riktigt skickliga fotografer har nästan alltid tur
Det är lätt att man bläddrar runt till exempel här på Fotosidan och ser massor av superskarpa, välkomponerade bilder med fantastiskt vackert ljus ... Och att man misströstar när man ser sina egna bilder där många inte är skarpa, av de som är skarpa är ofta kompositionen dålig eller så är ljuset tråkigt.
Men glöm aldrig att för varje snygg välexponerad och skarp bild du ser, så har den fotografen ofta tagit tusentals halvskarpa, lite felexponerade och framför allt tråkiga bilder. Det är så man lär sig. Det är som att lära sig spela fotboll eller spela fiol - ingen blir skicklig och gör allt rätt med en gång. Det tar tid, övning, envishet och en vilja att lära sig att nå dit.