Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det är mer färg i färgbilder och trist med svartvitt!

Produkter
(logga in för att koppla)

klazzze

Aktiv medlem
Ursäkta min kategoriska rubrik som är tänkt att locka till läsning. Att det är mer färg i färgbilder är nog alla överens om. Men att svartvita bilder är trista råder det förmodligen delade meningar om.
Jag är fostrad med Tri-X och D76 och ser viss charm i det svartvita plåtandet.
Jag tycker även att en bild ibland kan bli starkare eller vackrare i svartvitt.
MEN BARA IBLAND!!
I vissa pooler verkar det finnas en förkärlek till svartvitt. Bland annat i porträttpoolen. Vad beror det på?
Jag får ju inte veta, annat än undantagsvis, hur dessa bilder skulle se ut i färg. Jag är säker på att många av dem, kanske flertalet, skulle vara bättre i färg. Och eftersom jag vet att jag tror att jag har rätt, så måste jag också ställa denna följdfråga;
Varför förstör ni era bilder genom att ta bort färgen?
Undrar Klas B
PS Jag vill inte införa förbud mot svartvita bilder. Och till dom som tycker att jag överdriver, eller till och med känner sig angripna, vill jag säga att det inte är min mening. Är bara barnsligt glad i att uttrycka mig drastiskt och vill gärna ha några svar på de frågor jag ställde. Mer neutralt kan de formuleras så här;
Varför är det så populärt att konvertera bilder från färg till svartvitt.
Och så en teknisk fråga:
Blir det bra kvalitet om man använder det svartvita läget på kameran?
Undrar Klas B
 
"Jag är säker på att många av dem, kanske flertalet, skulle vara bättre i färg."

"Varför förstör ni era bilder genom att ta bort färgen?"

Vad menar Du? Anser Du att Din smak är överlägsen min? Skärp Dej!
 
Jag måste få besvara ditt inlägg med en fråga: tillförs bilden något av att vara i färg istället för svartvitt? Om nej är alltså färgen onödig. Och jag tycker man gör bäst i att plocka bort allt onödigt ur bilden, vare sig det är färger, röriga bakgrunder eller annat som inte tillför något.
 
Min smak är bättre än din Lennart,

såtillvida att den passar mig bättre än den passar dig. Men den är inte överlägsen. Jag respekterar helt och fullt om du tycker mer om svartvitt än färg och om det är din smak så passar det dig bättre.
Vänliga hälsningar
Klas B som inte har för avsikt att skärpa sig.
 
Det är svårt för mig att svara Ulf,

det är därför jag har ställt frågan. Du har ju delvis svarat, men inte övertygat mig. På frågan vad färg tillför så är det ju just det, färg.
Jag anade av någon anledning att det skulle vara provocerande och tror mig märka en aning iritation hos dig. Hos Lennart var det uppenbart. En följdfråga till dig och kanske någon mer. Har ni svartvit TV?
Klas B undrar vänligt.
 
Re: Det är svårt för mig att svara Ulf,

klazzze skrev:
det är därför jag har ställt frågan. Du har ju delvis svarat, men inte övertygat mig. På frågan vad färg tillför så är det ju just det, färg.
Jag anade av någon anledning att det skulle vara provocerande och tror mig märka en aning iritation hos dig. Hos Lennart var det uppenbart. En följdfråga till dig och kanske någon mer. Har ni svartvit TV?
Klas B undrar vänligt.

Borde inte alla fotografer genast sluta ta foton i svart-vitt eftersom ingen vettig människa rimligen numera har svart-vit TV?

Är inte svart-vita foton blott ett konstlat kreativt grepp precis som medveten under- eller överexponering, byte av färger och annan bildmanipulering som kontrastförändring, skärpning, vinjettering mm?

Det enda rätta är väl att varje fotografi skall vara en helt korrekt avbildning av verkligheten med exakt de färger som motivet rymmer?
 
klazzze skrev:
Jag är säker på att många av dem, kanske flertalet, skulle vara bättre i färg. Och eftersom jag vet att jag tror att jag har rätt, så måste jag också ställa denna följdfråga;
Varför förstör ni era bilder genom att ta bort färgen?

Hur vet du att bilderna skulle vara bättre i färg? På vilket sätt förstörs bilderna av att färgerna tas bort?

klazzze skrev:
Varför är det så populärt att konvertera bilder från färg till svartvitt.
Och så en teknisk fråga:
Blir det bra kvalitet om man använder det svartvita läget på kameran?
Undrar Klas B

Vad vet du om populäriteten att förändra bilder från färg till svart-vitt?

Att fotografera svart-vitt direkt i kameran ger en begränsning i och med att alla tre färgkanalerna ges samma värden. Har du något digitalt filter i kameran kan dock detta ändras. I efterbehandlingen brukar man ju i channel mixer förändra balansen mellan rött, grönt och blått i gråskalan.
 
Senast ändrad:
Uffe_Nordholm skrev:
Jag måste få besvara ditt inlägg med en fråga: tillförs bilden något av att vara i färg istället för svartvitt? Om nej är alltså färgen onödig. Och jag tycker man gör bäst i att plocka bort allt onödigt ur bilden, vare sig det är färger, röriga bakgrunder eller annat som inte tillför något.

Vore kul att se något av dina bildexempel som tydliggör ditt resonemang!

Har du något exempel på motsatsen dvs när det är bättre att tillföra något i bilden?
 
Teodorian skrev:
Vore kul att se något av dina bildexempel som tydliggör ditt resonemang!

Har du något exempel på motsatsen dvs när det är bättre att tillföra något i bilden?

Tja, den av mina porträtt här som är i färg kunde varit helt annorlunda: om jag inkluderat bakgrunden hade du sett kustlinjen strax norr om Klagshamn (söder om Malmö). Nu tyckte jag den var helt ointressant, och valde att ha med endast modellen och lite himmel. Så som bilden är här på fotosidan är den på originaldiat också, så jag har inte beskurit den för att bli av med en störande bakgrund.
Ungefär det samma gäller för den andra porträttbilden: jag kunde inkluderat den skrikorangea väggen bakom modellen mer än jag gjort, men det skulle förta bilden en hel del tycker jag. Också den bilden är (så nära det går) i originalutförande: den togs med svartvit film i kameran.
 
Det vet jag inte Tore

och dessutom är det en smaksak. Men jag tror att många bilder skulle vara bättre med den dimension som färgen tillför.
När det gäller poulariteten att konvertera färg till s/v så framgår den tydligt om man tittar i porträttpoolen på FS.
För övrigt tackar jag för din info om kameraisntällning och jag kommer snart att försöka ta en bra s/v bild och lägga ut den. Kanske får jag en kommenatr av dig då.
Hälsar Klas B
 
Jag förstår hur du tänker Ulf

och säger inte emot. Även jag anser att det finns svartvita situationer, men tror inte att de är lika många som de svartvita bilderna.
Hälsdar Klas B
 
Uffe_Nordholm skrev:
Jag måste få besvara ditt inlägg med en fråga: tillförs bilden något av att vara i färg istället för svartvitt? Om nej är alltså färgen onödig. Och jag tycker man gör bäst i att plocka bort allt onödigt ur bilden, vare sig det är färger, röriga bakgrunder eller annat som inte tillför något.

Det här skämtsamma porträttet taget under en födelsedagsfest tycker jag skulle kunna illustrera ditt tänkande. Här tycker jag bilden vinner både på att färgerna tas bort och att en kraftig beskärning görs (då både färger och bakgrunden stör mer än tillför).

Hela bilden:
 

Bilagor

  • färg.sv.1.jpg
    färg.sv.1.jpg
    66.5 KB · Visningar: 339
Varför inte acceptera att smaken varierar och att det finns de som faktiskt inte ser något fel i att en bild är monokrom?
 
Torparfarsan skrev:
Varför inte acceptera att smaken varierar och att det finns de som faktiskt inte ser något fel i att en bild är monokrom?

Jag tror att det handlar om ett förhållningssätt och ett seende. När jag gick en sommarkurs i foto 1990 på en folkhögskola sa vår kursledare att vi skulle gå ut och tänka svart-vitt när vi fotograferade. Vissa bilder är svåra att tänka sig att jag skulle ha tagit i färg och vice versa.
 
Eftersom jag fortfarande fotograferar analogt och sedan digitaliserar mina bilder, använder jag negativ färgfilm, för säkerhets skull. Motivet får avgöra om bilden ska vara i färg eller svartvitt, och det kan jag avgöra i efterhand.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.