Ja varför inte, kanske inte i det generella fallet som att t.ex. porträtt, eller nedgångna industrimiljöer (för att ta ett par tänkbara exempel) *alltid* skulle passa bättre i svartvitt, men jag kan tänka mig att fotografen kan behöva tänka lite olika om man bestämmer sig för färg respektive svartvitt i förväg.
Färg, eller klickar av färg i scenen, kan vara rätt svårt ibland och dra uppmärksamheten från huvudmotivet, och då kan svartvitt som jag ser det göra bilden lugnare och mer balanserad. Svartvitt, speciellt lite kornigt, ger också en lite ruffigare känsla som jag tycker förstärker vissa motiv (som exemplen ovan). Ofta (men inte alltid) tycker jag s/v ger en tyngre eller allvarligare stämning som också kan förstärka scener som t.ex. dimmiga landskap medan färg är "gladare" och passar bättre i solsken så att säga.
Vilda generaliseringar förstås, men jag tror lite som du att olika motiv kan göra sig bättre i svartvitt respektive färg och att det kan vara idé att fundera över det redan innan man tar bilden.