klazzze
Aktiv medlem
Ursäkta min kategoriska rubrik som är tänkt att locka till läsning. Att det är mer färg i färgbilder är nog alla överens om. Men att svartvita bilder är trista råder det förmodligen delade meningar om.
Jag är fostrad med Tri-X och D76 och ser viss charm i det svartvita plåtandet.
Jag tycker även att en bild ibland kan bli starkare eller vackrare i svartvitt.
MEN BARA IBLAND!!
I vissa pooler verkar det finnas en förkärlek till svartvitt. Bland annat i porträttpoolen. Vad beror det på?
Jag får ju inte veta, annat än undantagsvis, hur dessa bilder skulle se ut i färg. Jag är säker på att många av dem, kanske flertalet, skulle vara bättre i färg. Och eftersom jag vet att jag tror att jag har rätt, så måste jag också ställa denna följdfråga;
Varför förstör ni era bilder genom att ta bort färgen?
Undrar Klas B
PS Jag vill inte införa förbud mot svartvita bilder. Och till dom som tycker att jag överdriver, eller till och med känner sig angripna, vill jag säga att det inte är min mening. Är bara barnsligt glad i att uttrycka mig drastiskt och vill gärna ha några svar på de frågor jag ställde. Mer neutralt kan de formuleras så här;
Varför är det så populärt att konvertera bilder från färg till svartvitt.
Och så en teknisk fråga:
Blir det bra kvalitet om man använder det svartvita läget på kameran?
Undrar Klas B
Jag är fostrad med Tri-X och D76 och ser viss charm i det svartvita plåtandet.
Jag tycker även att en bild ibland kan bli starkare eller vackrare i svartvitt.
MEN BARA IBLAND!!
I vissa pooler verkar det finnas en förkärlek till svartvitt. Bland annat i porträttpoolen. Vad beror det på?
Jag får ju inte veta, annat än undantagsvis, hur dessa bilder skulle se ut i färg. Jag är säker på att många av dem, kanske flertalet, skulle vara bättre i färg. Och eftersom jag vet att jag tror att jag har rätt, så måste jag också ställa denna följdfråga;
Varför förstör ni era bilder genom att ta bort färgen?
Undrar Klas B
PS Jag vill inte införa förbud mot svartvita bilder. Och till dom som tycker att jag överdriver, eller till och med känner sig angripna, vill jag säga att det inte är min mening. Är bara barnsligt glad i att uttrycka mig drastiskt och vill gärna ha några svar på de frågor jag ställde. Mer neutralt kan de formuleras så här;
Varför är det så populärt att konvertera bilder från färg till svartvitt.
Och så en teknisk fråga:
Blir det bra kvalitet om man använder det svartvita läget på kameran?
Undrar Klas B