** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det är mer färg i färgbilder och trist med svartvitt!

Produkter
(logga in för att koppla)
Har du en digitalkamera med möjlighet till både raw och svartvitt är ett tips att ta bilder direkt i s/v och träna upp ditt seende för "svartvita" motiv och hur mycket kontrast dessa kan behöva. I rawkonverteraren kan du sedan välja att konvertera bilden i färg eller svart-vitt.

Vad är bäst här - färg eller gråskala (bilden togs i svartvitt)?
 

Bilagor

  • sv.fg.1.jpg
    sv.fg.1.jpg
    51.9 KB · Visningar: 214
Senast ändrad:
I det här fallet gillar jag nog färgbilden bättre, några skäl till det är att det i den s/v bilden inte är så mycket kontrast mellan ansiktet och bakgrunden, att de vita kläderna blir för dominanta i den s/v bilden och att färgbilden upplevs "varmare" vilket jag tycker passar till det här motivet.

Jag skulle troligen minskat färgmättnaden på den orangea leksaken i mitten för att ta bort lite av intresset från den.
 
Senast redigerad av en moderator:
klazzze skrev:
Jag är säker på att många av dem, kanske flertalet, skulle vara bättre i färg.

Öh, antagligen inte, eftersom de flesta har noll koll när det gäller hudtoner och hur man färgkorrigerar dessa för att få en naturlig look eller få till det på ett snyggt sätt som man själv bestämt, som inte bara var en slump alltså. Jag gillar inte slumpen :)

Jag själv använde länge svartvitt som en enklare väg för att slippa lära mig färgkorrigera när hudtoner var förjävliga.
 
Re: Re: Det är mer färg i färgbilder och trist med svartvitt!

Danlo skrev:
Öh, antagligen inte, eftersom de flesta har noll koll när det gäller hudtoner och hur man färgkorrigerar dessa för att få en naturlig look eller få till det på ett snyggt sätt som man själv bestämt, som inte bara var en slump alltså. Jag gillar inte slumpen :)

Jag själv använde länge svartvitt som en enklare väg för att slippa lära mig färgkorrigera när hudtoner var förjävliga.

Håller till viss del med dig men jag tycker nog lika många har nollkoll när det gäller att göra en hygglig monokrom konvertering.
 
Jag tycker att de allra flesta verkar ha stora problem med just hudtoner i svartvitt. Det är få som kan få till det snyggt.

Både bebisen och damen tycker jag gör sig bättre i färg. Men då främst för att de svartvita känns som tråkiga raka konverteringar och inte för att bilderna skulle lämpa sig mer för det ena eller det andra.
 
Teodorian skrev:
Vad är bäst här - färg eller gråskala (bilden togs i svartvitt)?

Helt klart den sv/v i mina ögon. Mest pga av "myllret" av färger i bilden som distraherar - i varje fall min blick - och tar fokus från bäben. Sen kan, som redan nämnts, säkert gråskalan göras bättre.
 
jimh skrev:
Jag tycker att de allra flesta verkar ha stora problem med just hudtoner i svartvitt. Det är få som kan få till det snyggt.

Både bebisen och damen tycker jag gör sig bättre i färg. Men då främst för att de svartvita känns som tråkiga raka konverteringar och inte för att bilderna skulle lämpa sig mer för det ena eller det andra.

Så det syns alltså inte att jag lagt ner mycket jobb både i rawkonverteraren (Lightroom) och CS2 på att få till det bra i svartvitt? Vad skall göras för att det skall bli bättre?
 
Jag tycker att huden är mörk och skuggorna ljusa. Det syns inte att hon har fräknar och huden känns "svettig" och detaljfattig (för att de mörka tonerna dominerar och har låg kontrast men kontrasten är högre i högdagrarna). Bebisen flyter helt ihop med filten. Blicken dras lätt till de ljusa partierna i de där bilderna, men hamnar då fel.
 
Prova den nya svartvit konverteringen i CS3, dra isär gul och röd kanalerna för att få detaljer i hudtonerna, prova dig fram med dom reglagen.

EDIT:
Nu såg jag att du har CS2, då får du mecka med channel mixer.
 
BugEyes skrev:
Prova den nya svartvit konverteringen i CS3, dra isär gul och röd kanalerna för att få detaljer i hudtonerna, prova dig fram med dom reglagen.

EDIT:
Nu såg jag att du har CS2, då får du mecka med channel mixer.

Jag provade att konvertera i Lightrooms svartvita läge men fick inte till det. Den här nya versionen är från färg konverterad i NX och sedan channel mixer mm i flera lager i CS2. Ser lite bättre ut.

Slutsats: Det är svårt och tidskrävande (en allomfattande action kan inte göras eftersom varje bild behöver sin personliga konvertering till svart-vitt) att få till bra svartvita konverteringar!

Nya versionen överst och den tidigare nedanför.
 

Bilagor

  • sv.fg.1.2.jpg
    sv.fg.1.2.jpg
    54.3 KB · Visningar: 127
Slutligen en jämförelse av den tidkrävande bearbetade versionen (överst) och en desaturateversion där jag flera gånger lagt på lokal kontrast (USM 10, 10,0). Reflektion: Att öka kontrasten på det sättet bidrar till en bättre svartvit bild men det räcker inte utan andra förändringar som tex ändrad balans mellan de underliggande färgerna i tex channel mixer bidrar till att lyfta bilden och ge den andra nyanser.
 

Bilagor

  • sv.fg.1.3.jpg
    sv.fg.1.3.jpg
    58.5 KB · Visningar: 122
Vore trevligt om Björn, Jim eller någon annan vill länka till några bra (ur både teknisk och estetisk synvinkel) svartvita porträttbilder!

Finns det några bra länktips i övrigt till att just få till bra hudtoner i svartvitt?
 
Jag tycker denna diskussion är intressant. Lite synd dock att den stundom har gått i pajkastarnas tecken.

Det finns många bra argument både mot och för svartvitt. Det finns dock ännu fler dåliga argument, som jag ser det.

Exempel på ett argument för svartvitt som jag tycker är dåligt:

* Svartvita bilder är mer "konstnärliga" än färgbilder. Om en bild är "konstnärlig" eller inte ska inte avgöras av färgerna, enligt mig. Att konvertera en ordinär färgbild till svartvitt och tro att den automatiskt blir "konstnärligt" tycker jag bara är pinsammt.

Exempel på ett argument för färg som jag tycker är dåligt:

* Svartvita bilder är tråkiga. Som jag ser det så är det knappast avsaknaden av färg som gör en bild tråkig. En bild som inte funkar i svartvitt funkar oftast inte heller speciellt bra i färg.

Jag själv är väldigt kluven i mitt eget fotograferande. Många av mina bilder föredrar jag i svartvitt, för att jag inte tycker att färgen bidrar till bildens innehåll. Men å andra sidan, i de bilder jag vill ha i färg, så vill jag oftast ha ganska mättade färger (undantaget porträtt. I porträtt som ska visas i färg drar jag nästan alltid ner mättnaden med ca 20%).

Tittar jag på vilka bilder jag har som favoriter så är det främst svartvita bilder. Inte för att jag tycker de är mer "konstnärliga" eller effektfulla, utan helt enkelt för att de passar min smak bättre.

Smaken är som baken - Bruntonad ;)
 
Några monokroma jag gillar

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1085768.htm

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1204474.htm

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1093609.htm

http://www.fotosidan.se/pools/view/5413/554945.htm

En av mina som tog sig in i galleri FS

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1163405.htm

En annan av mina egna som jag är ganska nöjd med
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1266140.htm

Det är olika stuk på olika monokroma porträttbilder jag gillar. Det dom har gemensamt är att dom har hög och lågdagrar som ger form åt motiven. Om personen blir jämngrå blir det i mina ögon trist. Ett vanligt fel är att vara feg med kontrasten, den behövs och måste finnas i rätt tonomfång.

Jag tycker som Tore att en bra monokrom konvertering är ett arbete som måste göras ordentligt och omsorgsfullt.
 
Lite lustig diskussion men jag håller i stort sett med herr Tjärkat Chinerunner i sitt första inlägg. Vissa antar ibland en något jante-inspirerad inställning gentemot sv/v; "nu ska dom försöka vara så speciella och eljest och väljer sv/v bara för att försöka vara lite konstnärlig".

Visst kan det ligga lite i det också, men detsamma kan man ju säga om det mesta. Dåliga bilder blir ju inte bra bara för att man har superskärpa och klara fina färger heller.

Själv uppskattar jag sv/v väldigt mycket. Till viss del beror det nog på att jag fotat analogt rätt länge och labbat i mörkrum. Men det är nog inte hela förklaringen heller. Jag tycker sv/v bilder känns mer minimalistiska och jag tycker ofta att "less-is-more". Ibland behövs helt enkelt inte färgen. Det kan t o m vara så att färgen stör det man verkligen är ute efter att förmedla, en speciell känsla t ex.

När man jobbar mycket med såväl färg som sv/v så märker man även att en sv/v bild inte bara är en desatuerad färgbild. Kontrasterna är mycket viktigare att arbeta med tycker jag (vilket Sorkin nämner också).

Här är mina tre exempel. Först ett sv/v porträtt som jag själv tycker väldigt mycket om. Det är fotat med film och jag har därför inget annat val än att ha den i sv/v, men jag är övertygad om att den passar bättre i sv/v än om jag hade fotat i färg.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/535466.htm?set=mp

Nästa är ett porträtt som jag gjorde i en sv/v och en färgversion men där jag tyckte att färgversionen var starkare, om än att jag dragit ner på mättnaden en del.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1136904.htm?set=mp

Sista är en landskapsbild där jag använt en långsam sv/v film (Efke R25) med ett stort omfång och även för landskapsfoto tycker jag det kan bli riktigt fint med sv/v.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/462548.htm?set=mp

/D
 
Min favorit fotograf är Lotten von Düben hennes bilder överträffar allt tycker jag. Det beror på att hon visar exakt det jag vill se. Men hon gör det även på ett så vackert sätt det bara går. (personliga värderingar givetvis).

Det finns inte bilder av henne i större storlekar på nätet då hennes bilder numera ägs av:
© Nordiska museet och Uppsala universitet
Bilderna är tagna på glasplåtar och är orginal i deras ägor.

Här ser man en liten bild -->
http://www.murberget.se/UserFiles/I.../manniskorinorr/duben_ingamatsdotter_1868.jpg

Men vist finns det fotografer idag som behärskar tekniker jag inte ens kan gissa hur dom gör för att leverara sina resultat.
Här ser ni ett exempel av:
© Javier Muñoz
http://www.onexposure.net/?photos=latest-additions&photo=13270

Heja Svartvitt kom igen! :)

/Patrik
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar