Jag tycker denna diskussion är intressant. Lite synd dock att den stundom har gått i pajkastarnas tecken.
Det finns många bra argument både mot och för svartvitt. Det finns dock ännu fler dåliga argument, som jag ser det.
Exempel på ett argument för svartvitt som jag tycker är dåligt:
* Svartvita bilder är mer "konstnärliga" än färgbilder. Om en bild är "konstnärlig" eller inte ska inte avgöras av färgerna, enligt mig. Att konvertera en ordinär färgbild till svartvitt och tro att den automatiskt blir "konstnärligt" tycker jag bara är pinsammt.
Exempel på ett argument för färg som jag tycker är dåligt:
* Svartvita bilder är tråkiga. Som jag ser det så är det knappast avsaknaden av färg som gör en bild tråkig. En bild som inte funkar i svartvitt funkar oftast inte heller speciellt bra i färg.
Jag själv är väldigt kluven i mitt eget fotograferande. Många av mina bilder föredrar jag i svartvitt, för att jag inte tycker att färgen bidrar till bildens innehåll. Men å andra sidan, i de bilder jag vill ha i färg, så vill jag oftast ha ganska mättade färger (undantaget porträtt. I porträtt som ska visas i färg drar jag nästan alltid ner mättnaden med ca 20%).
Tittar jag på vilka bilder jag har som favoriter så är det främst svartvita bilder. Inte för att jag tycker de är mer "konstnärliga" eller effektfulla, utan helt enkelt för att de passar min smak bättre.
Smaken är som baken - Bruntonad