gatosi
Aktiv medlem
Jag kanske missförstod syftet med det här forumet som heter "Det fotografiska samtalet" och inte "Den fotografiska kommentaren".Jag har läst alla era inlägg i denna diskussion men jag ser inga kommentarer på själva bilden.
Men just vad det gäller den här bilden så spelar det en viktig roll vad Inga skrev:
En kvinna som längtar förtvivlad efter barn kommer att se det här fotot på ett definitivt annat sätt än en mamma som har typ tre barn och inte tycker att det är nåt märkvärdigt med det.Sammanhanget bilden dyker upp i och vad jag, betraktaren, är intresserad av måste också betyda mycket och höja toleransnivån.
Eller så får bilden också en annan dimension i samband med andra bilder, t.ex i ett fotoband med titeln typ "Livets gång". Ett foto bredvid med en punkmässigt stylad tonåring väcker ju helt andra funderingar om den ursprungliga bebisbilden.
Men nu ligger det i det här forumets natur att betrakta enskilda bilder och då får man ju inte skylla på bilden så klart om den då tappar nåt.
Vad gäller bildens budskap är jag inte riktigt säker på hur du menar. Det finns ju mängder legitima skäl att inte ha ett "konstnärligt" budskap förutom nyhetsfoton och reklam t.ex. minnesbilder av personer, platser och händelser - födelsedagar, partyn etc.
Ja, absolut! Det finns massor med bilder som har ett dokumentärt värde (uteslutar inte andra kvalitéer så klart): Det räcker från familje-/minnesalbum till bildjournalistik, från arkitektur, gatufotografering till även vissa delar av landskapfotografering - allt helt enkelt där man om några år säger: "Jamen titta, så såg det ut för 30 år sedan!"
Sedan finns det också bilder med rent estetiskt värde.
Och sedan de bilder som är liksom "fristående", tidslösa så att säga, som försöker nå någonting hos betraktaren som inte rymmer i ovanstående kategorierna. Om fotografen då väljer ett motiv eller ett bildspråk som redan har använts för ofta kommer han inte att nå det han vill eftersom betraktaren har tröttnat.
Nu kan man som fotograf till en bild som den här bestämma själv var man känner sig hemma. Men säger man: "Ja, det är dokumentärt" då måste man erkänna att en bild tagen för 30 år sedan hade troligen sett rätt liknande ut och att det som gör den här bilden unik är det här unika barnet. Inte mer och inte mindre. Det är ju inget fel på bara att man är medveten om det.
Familjealbum för mig är inget negativt förresten. Själv plåtar jag en del som bara är "dokumentärt till eget bruk", inte intressant för någon annan fast det inte är skräpbilder.
Det upplever jag nog inte så. Hellre kan jag tycka att bebisar/småbarn sällan har fått lika mycket uppmärksamhet för sin tillvaro än nuförtiden (i välutvecklade industriländer iaf).Personligen tycker jag att kommentarerna i den här tråden speglar ett fenomen jag lagt märke till många gånger, nämligen vuxna människors främlingskap för det nyfödda barnet. Bristen på relation till mycket små barn, kombinerat med bristen på intresse.
Men "bildöversvämningen" upplever jag ofta som spegling av fenomenet att alla vill uttrycka något (och helst med foto) oavsett om någon annan redan har gjort det många gånger innan. Jag vill inte lägga någon bedömning i det jag skriver. Alla har väl rätt till det. Men själv tror jag mig utveckla åt annat håll. Jag tror att jag kommer att inskränka/specialisera mitt än så länge rätt brett fotograferande. Vem är jag att jag måste bli Anselm Adams II? Jag ser, erkänner och böjer mig i ödmjukhet för alla som var före mig - det däremot kan jag tycka finns mindre och mindre i vårt samhälle.
Förlåt om det var för mycket off topic.
Senast ändrad: